Drunkenvalley Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 Kanskje tangentielt avhengig av endelig resultat, men fjordkraft har ein Fordeler side i appen sin. Eg fekk ein notifikasjon at eg har ein eller fleire fordeler eg kan utnytte... men Fordeler sida laste ikkje. đ Kjedelig da at dei ikkje oppgir spotprisene eg har betalt, hadde vore fint for Ă„ sjĂ„ kor mykje det koster med bilens lading. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 Rundt kr 5 pr. kWh pĂ„ hurtigladere med et forbruk pĂ„ 3 i vinterkulden gir en pris pĂ„ kr. 15,- for en mils kjĂžring. Dette synes jeg er god deal og gir svĂŠrt rimelig transport.  Drunkenvalley skrev (21 minutter siden): Kanskje tangentielt avhengig av endelig resultat, men fjordkraft har ein Fordeler side i appen sin. Eg fekk ein notifikasjon at eg har ein eller fleire fordeler eg kan utnytte... men Fordeler sida laste ikkje. đ Kjedelig da at dei ikkje oppgir spotprisene eg har betalt, hadde vore fint for Ă„ sjĂ„ kor mykje det koster med bilens lading. Fjordkraft har en masse nyttige fordeler pĂ„ alt mulig man Ăžnsker kjĂžpe som feks. klĂŠr og turutstyr osv. tror jeg. I tillegg har de helseforsikring og ekstra prismatcher pĂ„ strĂžmavtale man kan kjĂžpe ved siden av den man allerede har. Veldig nyttige og gode tilbud. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 (endret) 27 minutes ago, Nidar2 said: Rundt kr 5 pr. kWh pÄ hurtigladere med et forbruk pÄ 3 i vinterkulden gir en pris pÄ kr. 15,- for en mils kjÞring. Dette synes jeg er god deal og gir svÊrt rimelig transport. Teslas superlading koster 2,57 kr/kWh, og 3 kWh/mil er svÊrt mye. Jeg er stort sett ikke i nÊrheten av det med min Model X, selv i f.eks -20C. 6 kr/mil er nok nÊrmere reelt, der det kan vÊre hÞyere og det kan vÊre lavere. Jeg tenker at om man trenger Ä hurtiglade mye, f.eks om man ikke har lading der man bor eller kjÞrer mye langt, sÄ bÞr man tenke litt ekstra pÄ kostnadene ved hurtiglading. Men dette gjelder nok ikke de fleste. FÄ kjÞrer langt, og noe sÄnt som 70-80% av Norges befolkning kan lett fÄ montert lader pÄ egen parkeringsplass. Endret 5. mars 2021 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 5. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2021 (endret) Ja, sjeldent at man mĂ„ hurtiglade. Var vel nokon som ga eit tal nĂŠrmere eller under 10% av lading er med hurtiglading. Fleste elbiler ligg i normal bruk nĂŠrmere 12-15 kWh / 100 km etter mi hukommelse, og vintertid er sjeldent ein dobling av forbruk. DĂ„ mĂ„ ein nok kĂžyre bilen hardt, men i korte spurter sĂ„ batteri / kupe har knapt rukket bli varm... đ Endret 5. mars 2021 av Drunkenvalley Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 (endret) Bruker Ä plugge meg i AC laderen nÄr jeg er pÄ kjÞpesenter og lignende. Slipper Ä stresse ut igjen etter en halvtime nÄr bilen er fulladet. kan bare stÄ Ä kose seg med 11kW. Ikke regna sÄ mye pÄ hva det koster meg men sist sto bilen noen timer Ä ladet Ä kom pÄ 90kr eller nÄ. Edit: 94kr. StÞtter bilen 16 eller 22kW fÄr man vel mere strÞm for pengene. Endret 5. mars 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 Har man bare gateparkering og mÄ hurtiglade hele tiden slipper man unna de enorme installasjonskostnadene i det minste. Man kan lade mye for den prisen da borettslag ofte har flere hundre Ä betale i mnd kun for drift, sÄ kommer strÞm i tillegg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 Nidar2 skrev (1 time siden): Rundt kr 5 pr. kWh pÄ hurtigladere med et forbruk pÄ 3 i vinterkulden gir en pris pÄ kr. 15,- for en mils kjÞring. Dette synes jeg er god deal og gir svÊrt rimelig transport. Hvor mange kWh hurtiglader du per Är? Personlig hurtiglader jeg aldri om vinteren. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 Nidar2 skrev (40 minutter siden): Har man bare gateparkering og mÄ hurtiglade hele tiden slipper man unna de enorme installasjonskostnadene i det minste. Man kan lade mye for den prisen da borettslag ofte har flere hundre Ä betale i mnd kun for drift, sÄ kommer strÞm i tillegg. Bor du i et borettslag med bare gatelading og har sluppet unna de "enorme" installasjonskostnadene men mÄ likevel betale flere hundre i mÄneden for drift? Jeg henger ikke helt med her.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 Simen1 skrev (13 minutter siden): Bor du i et borettslag med bare gatelading og har sluppet unna de "enorme" installasjonskostnadene men mÄ likevel betale flere hundre i mÄneden for drift? Jeg henger ikke helt med her.. Ja, det er mange borettslag og sameier som ikke har parkering. Og om de har parkering og skal installere lading blir prisen veldig hÞy for installasjon og drift. SÄ hÞy at man faktisk kan velge Ä hurtiglade istedet. Du forstÄr nok dette etterhvert nÄr du fÄr tenkt deg om litt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 Nidar2 skrev (1 minutt siden): Ja, det er mange borettslag og sameier som ikke har parkering. Og om de har parkering og skal installere lading blir prisen veldig hÞy for installasjon og drift. SÄ hÞy at man faktisk kan velge Ä hurtiglade istedet. Du forstÄr nok dette etterhvert nÄr du fÄr tenkt deg om litt. Kan du komme med ett eksempel? 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 Nidar2 skrev (2 minutter siden): Ja, det er mange borettslag og sameier som ikke har parkering. Og om de har parkering og skal installere lading blir prisen veldig hÞy for installasjon og drift. SÄ hÞy at man faktisk kan velge Ä hurtiglade istedet. Du forstÄr nok dette etterhvert nÄr du fÄr tenkt deg om litt. Det er stor forskjell pÄ "og" og "eller". Man betaler ikke bÄde for gatelading og bygg/drift av parkering. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Kan du komme med ett eksempel? Nei, men du finner mye informasjon om dette fra sikre kilder om du tar et google-sĂžk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 Gavekort skrev (Akkurat nÄ): Det er stor forskjell pÄ "og" og "eller". Man betaler ikke bÄde for gatelading og bygg/drift av parkering. Faktisk har mange valgt Ä si opp lading i borettslaget og heller lade pÄ hurtigladere da dette lÞnner seg. Fellesgjelden pr. boenhet vil uansett Þke, sÄ man kan i mange tilfeller si man betaler dobbelt. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 @Nidar2 https://elbil.no/ulovlig-fordeling-av-kostnader-i-leieavtaler-for-elbillading/ Denne typen ladeavtaler forsvinner nok etterhvert siden de er ulovlige. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 Nidar2 skrev (Akkurat nÄ): Faktisk har mange valgt Ä si opp lading i borettslaget og heller lade pÄ hurtigladere da dette lÞnner seg. Fellesgjelden pr. boenhet vil uansett Þke, sÄ man kan i mange tilfeller si man betaler dobbelt. NÄ synes jeg du tar litt vel mye kontroll over premissene her. Og hvorfor i alle dager skal det lÞnne seg Ä hurtiglade nÄr de allerede mÄ betale for drift? Det virker ut som vi driver med litt mental gymnastikk for Ä plusse sammen to gjensidig utelukkende kostnader. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 Gavekort skrev (2 minutter siden): NÄ synes jeg du tar litt vel mye kontroll over premissene her. Og hvorfor i alle dager skal det lÞnne seg Ä hurtiglade nÄr de allerede mÄ betale for drift? Det virker ut som vi driver med litt mental gymnastikk for Ä plusse sammen to gjensidig utelukkende kostnader. Ehh, nÄr man feks. mÄ betale kr. 250 for Ä vÊre tilsluttet/fastavgift + kr 2.50 for strÞmmen sÄ blir det ofte rimeligere og velge andre lÞsninger. Derfor sier man opp avtalen med borettslaget. Mange mÄ ogsÄ kjÞpe ladeboks selv + hÞy tilkoblingsavgift og da heller velger Ä finne andre lÞsninger. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 Nidar2 skrev (14 minutter siden): Nei, men du finner mye informasjon om dette fra sikre kilder om du tar et google-sĂžk! SĂ„ du vet altsĂ„ ikke om ett eneste borettslag/sameie som har det slik men pĂ„stĂ„r hardnakket at det stemmer? Ănsker du ikke Ă„ bli tatt seriĂžst? 4 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 Nidar2 skrev (3 minutter siden): Ehh, nÄr man feks. mÄ betale kr. 250 for Ä vÊre tilsluttet/fastavgift + kr 2.50 for strÞmmen sÄ blir det ofte rimeligere og velge andre lÞsninger. Derfor sier man opp avtalen med borettslaget. Mange mÄ ogsÄ kjÞpe ladeboks selv + hÞy tilkoblingsavgift og da heller velger Ä finne andre lÞsninger. NÄ vet jeg ikke om noen borettslag som tar over 200% nominell strÞmpris, men gitt at de ikke gÄr med Ä betale den avgiften sÄ trenger de ikke Ä betale dette i tillegg til hurtiglading, som er det jeg prÞver Ä fortelle deg. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 Gavekort skrev (43 minutter siden): NÄ vet jeg ikke om noen borettslag som tar over 200% nominell strÞmpris, men gitt at de ikke gÄr med Ä betale den avgiften sÄ trenger de ikke Ä betale dette i tillegg til hurtiglading, som er det jeg prÞver Ä fortelle deg. 1. Som jeg har fortalt hundre ganger sÄ velger man altsÄ bort den dyre avtalen der man bor og velger hurtiglading I STEDET FOR à LADE HJEMME. 2. Mange blir ogsÄ presentert en dyr avtale der man bor at men HELLER velger Ä hurtiglade og aldri installere hjemmelader. 3. Mange lader kanskje pÄ jobb og fÞler det blir en ekstra utgift bare for Ä kunne lade hjemme i ferien nÄr mÄnedlig fastgebyr er pÄ feks. kr. 250,-. Det finnes et hav av dÄrlige avtaler. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 Nidar2 skrev (17 minutter siden): 1. Som jeg har fortalt hundre ganger sÄ velger man altsÄ bort den dyre avtalen der man bor og velger hurtiglading I STEDET FOR à LADE HJEMME. 2. Mange blir ogsÄ presentert en dyr avtale der man bor at men HELLER velger Ä hurtiglade og aldri installere hjemmelader. 3. Mange lader kanskje pÄ jobb og fÞler det blir en ekstra utgift bare for Ä kunne lade hjemme i ferien nÄr mÄnedlig fastgebyr er pÄ feks. kr. 250,-. Det finnes et hav av dÄrlige avtaler. SÄ med andre ord er det ingen som tvinger deg til Ä betale for et urealistisk dÄrlig tilbud, sÄ dÄrlig at man heller velger hurtiglading. Man blir presentert med et dÄrlig tilbud og avslÄr, ok. Er dette prisen pÄ Ä lade elbil, eller er det prisen av Ä bo i dette hypotetiske borettslaget? Skulle gjerne sett konkrete eksempler pÄ urimelige tilbud, da jeg nekter Ä tro at utbygging skal nedbetales bÄde gjennom strÞmpris og mÄnedlige utgifter. Tar borettslaget overskudd fra slike tilbud sÄ blir det ramaskrik. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ