Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Våkner ikke av alarm

kaktus1990

Anbefalte innlegg

Samboeren min har så lenge han kan huske hatt store problemer med oppvåkning. Det er såpass ille at han er umulig å få opp om morgenen. Det er ingen vekkeklokke, høye lyder, oppvåkningslampe eller mine iherdige forsøk for å vekke han som får han opp om morgenen. Han blir ikke trøtt om kvelden, derfor er det vanskelig å sovne i «normal» tid. Om han legger seg kl. 23 kan han fort bli liggende våken i sengen til kl. 4/5 på morgenen. Innsovningstiden er dermed ekstremt lang. For tiden er han student uten daglig undervisning. Han har også hatt dette problemet da han hadde oppmøte og undervisning på campus, og ved tidligere skolegang på ungdomsskole og VGS. Dersom han får sove fritt, uten forstyrrelser, kan han lett sove mellom 10 og 14 timer, uansett om det er hverdag eller ferie, om han har avtaler dagen etter eller ikke. Om han sover lenge flere dager dager, minker ikke behovet for mange timers søvn, og han blir heller ikke trøtt om han prøver å døgne for å bli trøtt kvelden etter. Han opplever heller aldri å å være opplagt når han står opp, uansett mengde søvn. Det største problemet er at han ikke får til å våkne på morgenen. Han setter alltid på flere alarmer, hvert kvarter i minst en time for å forsøke å våkne. Det ender ofte opp med at jeg fysisk må dra han ut av sengen for å vekke han, fordi han ikke våkner av alarmene. Alarmene hans kan gjerne ringe konstant i en time på fult volum, rett ved øret hans, uten at han våkner. Han skrur dem ikke av eller slumrer dem, han reagerer ikke i det hele tatt. Andre i familen hans opplever også det samme. Han ønsker gjerne å både bli trøtt på kveldene og det å våkne på morgenen.

Er det noen som opplever det samme, har noen tips til å klare å enten bli tøtt på kvelden eller å få til å våkne? Hva kan vi gjøre for at han kan våkne på morgenen?

Endret av kaktus1990
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe annet som kan hjelpe i tillegg til som en nevnt er å bli eksponert for daglys tidlig på dagen, og at han tvinger seg til å våkne samme tid i en lengre periode, uten å sove på dagen. Fysisk aktivitet ila dagen kan gjøre en mer søvnig på kvelden. Vektdyne kan også forsøkes. 

Men tror også at fastlegen er der han skal starte. Høres litt ut som han har søvnsykdom, jeg ville ikke vært veldig overrasket om han fikk diagnosen hypersomni, men differentialdiagnoser må utelukkes. Og hvis hypersomni: det finnes det gode medisiner for dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...