Gå til innhold

Hareide vil øke fartsgrensene på motorveiene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Støttes. Med unntak av å tillate tilhenger med brems kjøre i 100km/t. Blytunge nybiler med de rent anorektiske tillate tilhengervekter som fabrikantene legger opp til nå til dags, klarer det fint. Men det gjør muligens ikke tilhengeren (dekk og hjullager.) 

 

Blir prisen for dette frislippet at jeg da vil måtte utføre EU kontroll på også tilhengeren(e,) så blir svaret i stedet et kategorisk nei. 
 

 

Det andre ankepunkt er at et slikt 100km/t frislipp bare får konsekvens på motorvei, og der er allerede samtlige trailere sperret til 90km/t. Resultatet blir da at ‘tilhengere’ konstant vil prøve kjøre forbi trailere, men bare i hårfint høyere hastighet som traileren. Det i seg selv vil skape situasjoner. Og kø i venstre felt. Men 90km/t grense for tilhenger med brems blir bare fint. 

 

 

***********************************

 

EDIT: Siden @OPV lenger ned nå har gjort det papir- og gravearbeidet jeg denne gang ikke orket, vil jeg som en tjeneste for late lesere (som meg selv) allerede her få presisere at ny fartsgrense på 100km/t for tilhenger med brems bare gjelder tilhengere som i tillegg er typegodkjent etter TEMPO 100 normen.

 

Da i form av dekk med hastighetsindex L (120km/t,) forsterkede/godkjente fjærer og støtdempere samt stabilisert drag. Alt i henhold til ISO 11555-1 normen, som jo som ISO flest ikke er åpent tilgjengelig. Der ser interessant nok ikke ut til å være noen tilsvarene EN standard. 

 

Forsøkte likevel bringe på det rene hva 'stabilisert drag' faktisk innebærer, uten å kunne konkludere kategorisk. Men det ser ut til at kravet begrenser seg til passiv friksjonsdemping mellom kulen og draget. AL-KO AKS™ 1300 er et slikt feste med integrerte 'bremsklosser.' KNOTT ETS Plus er et tilsvarende om enn semi-aktivt system med en motor som frikobler bremseklossene i under 30km/t, for komfort og manøvreringsevne. 

aks_3504_integr.diebstahlsicherung.jpg

TEMPO 100 ser altså ikke ut til å innebære krav til noe slags form for aktivt stabiliseringssystem slik som ESC funnet på biler, der basert på ABS pumpen. Men det finnes — AL-KO ATC er et slikt system. Så det er dessverre bare et spørsmål om tid…

 

 

Ooooooog, TEMPO 100 innebærer regulær, bi-årlig EU-kontroll. Sukk. Med andre ord første skritt på veien til å så likevel innføre PKK på (alle) tilhengere og MC. Nå som Solvik-Olsen er ute…

 

78576_diagramm-tempolimits.jpg

Fartsgrensekriteriene for ulike typer vei er gitt ved Vegnormalen N100.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"""Minimumskravet til konstruktive hastighet for å kunne kjøre på motorvei og motor­trafikkvei økes fra dagens 40 km/t, til 60 km/t."""

Betyr dette at ved en eventuell godkjennelse av dette lovforslaget så blir det ikke lov å kjøre moped/ATV/Traktor på motorvei lengre om man ikke har toppfart over 60km/t da?

Endret av mathiash98
Lenke til kommentar
3 minutes ago, mathiash98 said:

"""Minimumskravet til konstruktive hastighet for å kunne kjøre på motorvei og motor­trafikkvei økes fra dagens 40 km/t, til 60 km/t."""

Betyr dette at ved en eventuell godkjennelse av dette lovforslaget så blir det ikke lov å kjøre moped/ATV/Traktor på motorvei lengre om man ikke har toppfart over 60km/t da?

Moped er ikke tillatt på motorveg pr. i dag heller. For de øvrige så må de kunne holde >60km/t for å kunne ha adgang.

Fra trafikkreglene paragraf 4 2. punkt:
"

2. På motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg må det bare foregå trafikk med motorvogn, eller vogntog, som lovlig kan kjøres med minst 40 km i timen på vannrett veg. Vegdirektoratet eller den det gir fullmakt kan gjøre unntak i enkelttilfelle fra dette.

Moped må ikke kjøres på motorveg eller motortrafikkveg."

Presumptivt betyr forslaget at 40 endres til 60 i dette punktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne man da håpt at mopeder fikk økt maks hastighet til 60 km/t, så kunne de fulgt fartsgrensene inni byer og tettsteder, og fremdeles ikke vært tillatt på motorveier? Det hadde vært en positiv konsekvens her.

Håper forøvrig at kun tilhengere som er typegiodkjent for 100 km/t får kjøre så fort, så om den mangler godkjenning for dette og er merket i så hende, så ville fremdeles 80 km/t være maks.

Har selv opplevd woble med tilhenger i 100-110 km/t på ujevn veibane i sving der veien i utgangspunktet burde være mer enn god nok, og kjent hvordan kreftene er i stand til å overta kontrollen (klarte heldigvis å trille meg til kontroll), og sett folk med campingvogn, som hadde langt større problemer enn jeg fikk. Dette var opplevelser som for meg tilsier at man skal være forsiktig med å øke hastigheten for mye for biler med tilhenger

På den annen side synes jeg vektgrensene faller litt tilfeldig ut. Har man stor og tung bil, får man bare dra en bitteliten henger (maks 750 kg) på B, mens samme sjåføren kan dra 1600-1700 kg henger med rette bilen. og fremdeles fylle kravene både førerkortet og bilen tillater.

Men de fleste med litt fysikkunnskaper skjønner at en tyngre bil i de aller fleste tilfeller trekker samme henger bedre enn en lettere bil. Det burde derfor være bilens kapasitet som er det eneste riktige, og så får man heller kreve tilhengertillegget for vogner over en viss vekt og størrelse, f.eks. 1600 kg og 5 meter fra krok til baklem  eller bakerste punkt på lasten.

Da kan de fleste dra en grei campingvogn, dog ikke de største drogene eller en svær cabincruiser, uten å avlegge opplæring på dette. Lastsikringskurs burde uasett være obligatorisk, uansett om man skal ta tillegget eller ikke. Kunnskapen om lastsikring burde alle ha, selv de med bare B-lappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Kunne man da håpt at mopeder fikk økt maks hastighet til 60 km/t, så kunne de fulgt fartsgrensene inni byer og tettsteder, og fremdeles ikke vært tillatt på motorveier? Det hadde vært en positiv konsekvens her.

Det ligger neppe i kortene, og skulle man gjort det ville sannsynligvis også lisenskravene og aldersgrensen gått opp.

Fartsgrensene i byer og tettsteder er stort sett på vei ned uansett.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 minutter siden):

Det ligger neppe i kortene, og skulle man gjort det ville sannsynligvis også lisenskravene og aldersgrensen gått opp.

Fartsgrensene i byer og tettsteder er stort sett på vei ned uansett.

Fartsgrensene er stort sett 30, 40, 50 og 60 km/t i sentrale strøk, der mopeder kjører. Tviler på at grenseverdiene endres, selv om de nedklassifiserer en og annen veistump. Altså vil det fremdeles være de samme veiene, annet enn de som går fra 70 og 80, ned til 50 og 60. Det er altså langt større sjanse for at det blir flere km med vei de kan boltre seg på, enn færre.

Dog, artikkelen peker nå faktisk på det motsatte, altså at fartsgrensen skal opp. Ihvertfall for visse kjøretøy og kjøretøy med tilhengere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (15 timer siden):

Det andre ankepunkt er at et slikt 100km/t frislipp bare får konsekvens på motorvei, og der er allerede samtlige trailere sperret til 90km/t. Resultatet blir da at ‘tilhengere’ konstant vil prøve kjøre forbi trailere, men bare i hårfint høyere hastighet som traileren. Det i seg selv vil skape situasjoner. Og kø i venstre felt. Men 90km/t grense for tilhenger med brems blir bare fint. 

Det er bra for flyten med ulik fart i de to feltene i samme retning. Hvordan man skal sørge for det kan jo diskuteres, men jeg foreslår at trailere og biler med henger bør få maks 90 km/t mens personbiler uten henger får maks 100 km/t og at vi beholder regelen om at forbikjøringer skal skje i venstre felt. Da vil ingen kjøretøy være forbudt fra å ta en svingom innom det andre feltet for å passere eller slippe forbi biler, eller sikksakke seg fremover. Jeg mener det er en bedre løsning enn fast 100 km/t fartsgrense i venstre felt og fast 90 km/t til høyre uansett type kjøretøy.

Men 4-felts har såpass bedre flyt enn 3-felts at jeg mener 3-felts er et elendig kompromiss. Da bør man heller vurdere å utsette byggingen til man kan finansiere full 4-felts. Et eksempel er Lavangsdalen, som gikk fra 2-felts til 3-felts og vi som kjører der ser at det burde vært 4-felts. Det vil presse seg frem før eller siden likevel sånn at man i praksis må betale for 2 oppgraderinger i stedet for 1, regnet fra 2-felts.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det beste av de tre punktene er å heve kravet til konstruktive hastighet fra 40 til 60 km/t. Det vil fjerne en del helt unødvendige "snegler". Unødvendig i form av at veldig få kjøretøy inkludert traktorer ikke er konstruert for 60 km/t.

Men jeg savner punktet der lovlig mopedhastighet heves til 60 km/t (de kan fortsatt forbys fra motorveier likevel om man tror det blir et hyppig problem). Først og fremst bør det heves for å motvirke idiotforbikjøringer i 50 og 60-soner.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Snowleopard said:

Fartsgrensene er stort sett 30, 40, 50 og 60 km/t i sentrale strøk, der mopeder kjører. Tviler på at grenseverdiene endres, selv om de nedklassifiserer en og annen veistump. Altså vil det fremdeles være de samme veiene, annet enn de som går fra 70 og 80, ned til 50 og 60. Det er altså langt større sjanse for at det blir flere km med vei de kan boltre seg på, enn færre.

Dog, artikkelen peker nå faktisk på det motsatte, altså at fartsgrensen skal opp. Ihvertfall for visse kjøretøy og kjøretøy med tilhengere.

Fartsgrensene i tettbygde strøk bruker i stadig større grad 30 og 40 grensene fremfor 50, det er hva jeg siktet til med at fartsgrensene i byer og tettsteder er på vei ned.

At fartsgrensene på motorveier er på vei opp er urelatert, da grensene i tettsteder er på vei ned i hovedsak for å redusere ulykker med fotgjengere.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 timer siden):

Det beste av de tre punktene er å heve kravet til konstruktive hastighet fra 40 til 60 km/t. Det vil fjerne en del helt unødvendige "snegler". Unødvendig i form av at veldig få kjøretøy inkludert traktorer ikke er konstruert for 60 km/t.

Men jeg savner punktet der lovlig mopedhastighet heves til 60 km/t (de kan fortsatt forbys fra motorveier likevel om man tror det blir et hyppig problem). Først og fremst bør det heves for å motvirke idiotforbikjøringer i 50 og 60-soner.

Moped og tradisjonell traktor har ikke noe på motorvei å gjøre, knapt nok vanlig hovedvei.

Husker da jeg selv kjørte moped, det var ikke alltid så festlig når biler snek seg opp på siden, og la seg ut før de hadde passert!

Jeg greide å unngå grøfta, men det var faen ikke bilenes fortjeneste...

De hadde vert til hjelp å kunne holde en tilpasset hastighet, på vanlig hovedvei.

Enten må moped bort fra veien, eller den må få lov til å følge trafikken i 70-80.

Etter det jeg vet er det kurs for mopedførere i dag, det var det ikke i min tid, så relevant opplæring burde være mulig.

I dag kan man fremdeles vere for umoden for trafikken, men moden nok til å bli presset i grøfta...

 

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (36 minutter siden):

Moped og tradisjonell traktor har ikke noe på motorvei å gjøre, knapt nok vanlig hovedvei.

Husker da jeg selv kjørte moped, det var ikke alltid så festlig når biler snek seg opp på siden, og la seg ut før de hadde passert!

Jeg greide å unngå grøfta, men det var faen ikke bilenes fortjeneste...

De hadde vert til hjelp å kunne holde en tilpasset hastighet, på vanlig hovedvei.

Enten må moped bort fra veien, eller den må få lov til å følge trafikken i 70-80.

Etter det jeg vet er det kurs for mopedførere i dag, det var det ikke i min tid, så relevant opplæring burde være mulig.

I dag kan man fremdeles vere for umoden for trafikken, men moden nok til å bli presset i grøfta...

 

Bilene må vel legge seg ut før de passerer? Hvordan skulle ellers en forbikjøring foregått?

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
2 minutes ago, ITtraktor said:

Bilene må vel legge seg ut før de passerer?

Ikke hvis mopedføreren gjør generaltabben veldig mange mopedkjørere gjør. Å plassere seg helt inn på den hvite linja. Man skal ligge ca. midt i kjørefeltet slik at biler legge seg ut før de passerer. Mopedisten får da også en "sikkerhetsbuffer" på høyre side i tilfelle bilen prøver å presse mopeden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@KjeRogJør Enig i at de to ikke har noe på motorvei å gjøre og derfor jeg skriver at man fortsatt kan ha forbud mot disse på motorvei selv om konstruktiv hastighet økes til 60 km/t. Hensikten med økningen er å gjøre de mindre trafikkfarlige på vanlige veier med 50+ km/t fartsgrense.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe upresis overskrift. Forslaget om den økte makshastigheten for tilhengere gjelder på all slags vei. Det er i realiteten en norsk utgave av Tempo 100, som først kom i Tyskland og noe senere i Danmark. Om tilhengeren oppfyller noen ekstra krav (støtdempere, nye dekk med L hastighetsmerking og for tunge tilhengere (stort sett campingvogner) ISO-standard 11555-1 kulekobling med stabilitetssystem) og trekkende bil er tung nok og har ABS, får man kjøre opp til 100 km/t. Slike hengere får et Tempo 100 merke bak, som forteller at de lovlig kan kjøre opp til 100 km/t på veier hvor fartsgrensen er lik eller høyere enn dette.

For å få denne fordelen må tilhengerne inn til PKK (EU-kontroll) annet hvert år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å se gevinsten i denne tilhengerendringen. Savner også konsekvensene ved å tillate økt hastighet. Fartsgrenser er satt lavere enn bilene teoretisk kan ferdes, fordi man tar høyde for visse fartsoverskridelser uten at bilene da automatisk suser ut av veien i første sving. Kan ikke se at dette prinsippet følges for uansvarlige og ufaglærte privatbilister med henger.

Profesjonelle yrkessjåfører (lastebilsjåførene) skal altså fremdeles låses til 80 km/t (selv om de alltid ligger i 90 km/t), mens amatører skal få kjøre enda fortere i noen fjærlette hengere de har null kompetanse i å bruke? Gir null mening.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (På 8.3.2021 den 15.12):

Jeg sliter med å se gevinsten i denne tilhengerendringen. Savner også konsekvensene ved å tillate økt hastighet. Fartsgrenser er satt lavere enn bilene teoretisk kan ferdes, fordi man tar høyde for visse fartsoverskridelser uten at bilene da automatisk suser ut av veien i første sving. Kan ikke se at dette prinsippet følges for uansvarlige og ufaglærte privatbilister med henger.

Profesjonelle yrkessjåfører (lastebilsjåførene) skal altså fremdeles låses til 80 km/t (selv om de alltid ligger i 90 km/t), mens amatører skal få kjøre enda fortere i noen fjærlette hengere de har null kompetanse i å bruke? Gir null mening.

Tja, slik det er nå er jeg en gigantisk brems på motorveien når jeg kjører med campingvogn i 80km/t. Dette fordi alle lastebiler da kjører saaakte forbi siden de, som du nevner, stort sett kjører i 90km/t. Dette vil jeg tro plager de fleste andre bilister en god del. 

Kompetanse? Tja, jeg har jo i det minste BE, ellers kunne jeg ikke kjørt selv vår lette (1000kg egenvekt, 1300kg maksvekt) campingvogn lovlig. Regner vel med å gjøre unna 10.000km med den i år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...