aomt Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 Hei! Driv å vurdere å bytte bil. Har ein fantastisk 2010 Vovlo V70. Det er min andre Volvo, men føler at Volvo er ikkje bilen min, liksom. Ingenting å klage på bilen, nettopp byttet bremseklosser, filter, olje... men føler eg har lyst på noe annet. Anyway, ser på ein del biler på finn, noe av de har NAF test. Kva menes egentlig med: "Full systemskann: Indikerer permanent feilkode: Klimasystem, Karosseri, Instrumentering, Motorstyring,". Andre biler har andre koder. Ser slikt så å si på alle NAF tester, også på nyere biler. Kva det går ut på? også "bytta luftfilter bokser med KN filter". Was ist das? sist, men ikkje minst: "Påbegynnende oksidering" - er det lett rust som går ann å fikse på? Eller er det noe ein bør være veldig obs på? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 6 hours ago, aomt said: Anyway, ser på ein del biler på finn, noe av de har NAF test. Kva menes egentlig med: "Full systemskann: Indikerer permanent feilkode: Klimasystem, Karosseri, Instrumentering, Motorstyring,". Andre biler har andre koder. Ser slikt så å si på alle NAF tester, også på nyere biler. Kva det går ut på? De har kjørt diagnose via ODB-porten og lest ut alle feilkoder fra alle systemer som utstyret deres støtter. Om dette er problemer eller støy kommer helt an på hva feilkodene er. Hvis det ikke er varsellamper i dashboard er nok dette fort merkespesifikke ting som man må være kjent med Volvo for å kunne vite omfanget av. 6 hours ago, aomt said: også "bytta luftfilter bokser med KN filter". Was ist das? At det orginale luftfilteret og luftinntaket er erstattet med et av merke "KN". KN filtre/innsug er kjent gi et eller annet sted mellom ingenting og 2% ekstra effekt fra motoren på bekostning av dårligere filtrering av luften motoren drar inn. Kan også være et tegn på at bilen er "tunet" (merk quotes), og ikke nødvendigvis veldig godt tatt vare på. For min egen del er denne type modifikasjon et rødt flagg. Er også et trimmingsforsøk som skal gi smekk på EU-kontroll. 6 hours ago, aomt said: sist, men ikkje minst: "Påbegynnende oksidering" - er det lett rust som går ann å fikse på? Eller er det noe ein bør være veldig obs på? Ja, det er rust eller korrosjon et eller annet sted. Bilen er 11 år gammel, så det er nok ikke unormalt, men du bør se på det selv før du bestemmer deg for om det er for mye. Om det er lette eller vanskelig, eller nødvendig å bry seg med (igjen, 11 år gammel...) kan man ikke si noe om utifra dette. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 6. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2021 MailMan13 skrev (19 timer siden): De har kjørt diagnose via ODB-porten og lest ut alle feilkoder fra alle systemer som utstyret deres støtter. Om dette er problemer eller støy kommer helt an på hva feilkodene er. Hvis det ikke er varsellamper i dashboard er nok dette fort merkespesifikke ting som man må være kjent med Volvo for å kunne vite omfanget av. Takk for svaret. Eg var litt uklar i min første post. Eg har Volvo nå, men ser på andre biler. Den NAF test eg beskriver gjelder ein BMW som er 15 år gammal. Det står ikkje noe om det i NAF-test om varsellamper (de bruker å skrive ang varsellamper). Så det kan være fra noe støy til noe alvorlig, ingen god måte å finne ut av det på, uten å ta bilen med på merkeverksted for ytterligere testing? MailMan13 skrev (19 timer siden): At det orginale luftfilteret og luftinntaket er erstattet med et av merke "KN". KN filtre/innsug er kjent gi et eller annet sted mellom ingenting og 2% ekstra effekt fra motoren på bekostning av dårligere filtrering av luften motoren drar inn. Kan også være et tegn på at bilen er "tunet" (merk quotes), og ikke nødvendigvis veldig godt tatt vare på. For min egen del er denne type modifikasjon et rødt flagg. Er også et trimmingsforsøk som skal gi smekk på EU-kontroll. Takk for svaret. Har lest litt på det også. Det er ingen racer bil i utganspunktet, så tviler at noe prøvde å trimme den. Eier er ein eldre herremann som kjørte den og hadde bilen siden 2015 (kjørt kun 20.000km på den tia). Så det spørs om det var gjort av forrige eier? Men da ville det jo bli tatt opp på EU kontroll i løpet ta all den tia? Er det veldig komplisert å bytte tilbake til vanlig filter? Ellers (ut i fra NAF test) virker bilen å være i god stand. Bremseskiver/klosser må byttes og eller litt småtteri (forventet på ein 15år gammal bil), men det er ikkje nevnt noe annet ang motor, ulyder, drivverk eller noe. Kjørt lite for alderen og ligger ute til ein OK pris. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. mars 2021 Del Skrevet 6. mars 2021 Hvis dette er en bmw med 2.0 diesel N47 motor må du være veldig forsiktig. Kjent for å ryke kjedet på disse, søk opp dette problemet, er ganske stort. Lenke til kommentar
overwatch Skrevet 12. april 2021 Del Skrevet 12. april 2021 Du vil deg selv vondt om du går fra 2010 volvo til en 15 år gammel BMW. 1 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 12. april 2021 Del Skrevet 12. april 2021 Enig med overwatch... Man går liksom ikke andre veien 😊 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 13. april 2021 Del Skrevet 13. april 2021 NAF-test er ikke noen garanti for feilfri bil heller: https://motor.no/aktuelt/naf-test-avdekket-ikke-alvorlig-feil/196185 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå