Eokvrovn Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 Jeg har en kronisk sykdom og venter på operasjon. Står på venteliste så har ingen anelse om når det eventuelt skjer. Har 80% kommunal stilling og klarer ikke jobbe fullt i den. Sykemeldt 100% mars-juli 2020, friskmeldt i 2 mnd før jeg blei sykmeldt i 20% som jeg har vært siden september 2020. Maksdato for sykepenger er i mai. Jeg har søkt aap fra nav, men fått signal om avslag siden jeg jobber 60%. De mente jeg måtte ta kontakt med klp for å søke om uførepensjon. Som d er nå får jeg ikke stønad fra nav når retten til sykepenger går ut i mai. Jeg har som sagt en operasjon foran meg en eller annen gang og da vil jeg bli sykemeldt 100% i typ 6 mnd etterpå. Hva bør jeg gjøre nå??? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 Det er et vilkår for arbeidsavklaringspenger at arbeidsevnen er nedsatt med minst halvparten. Dette er et inngangsvilkår som må være oppfylt på tidspunktet man går over fra sykepenger til arbeidsavklaringspenger. Mens man er under arbeidsavklaring kan arbeidsevnen være nedsatt med maks 40 %, og i en periode ned mot maks 20 %. Tidligere (da det het rehabiliteringspenger) kunne man motta rehabiliteringspenger ned mot 20 % hvis man hadde hatt graderte sykepenger. Denne adgangen ble ikke videreført. I din situasjon må du søke KLP om midlertidig uførepensjon når sykepengene utløper. Du vil da få en gradert midlertidig uførepensjon. Når du skal opereres søker du om AAP og økt gradering av uførepensjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå