torest Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 Designet topp moderne skip med hybridteknologi – Bestiller dieselskip fra Nederland i stedet [Ekstra] Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 Ja galskapen lenge leve!!! 🙈🙉🙊 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 Hybrid? Det er en dårlig og dyr løsning. Batteriene er bare store og tunge ekstravekter som må kjøres rundt på når strømmen går tom. Jo tyngre båten er, jo mer drivstoff må konsumeres. Når vi vet at diesel har en energieffektivitet på ca. 10 kWh per kg og lithium ion batterier har en energieffektivitet på ca. 0.2 kWt per kg, så sier det seg selv at dette er bortkastede penger. Selv om elmotorene er 90 til 95% effektive og dieselmotorene er 30% effektive, er det fortsatt alt for stor forskjell i energitetthet både per masse og volum. Da er det bedre å kaste ut batteriene og heller montere på en ekstra dieseltank slik at man kan være ute på havet lenger. 2 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 Nok et offentlig innkjøp preget av en inkompetent etat! Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 FrihetensRegn skrev (På 4.3.2021 den 13.35): Hybrid? Det er en dårlig og dyr løsning. Batteriene er bare store og tunge ekstravekter som må kjøres rundt på når strømmen går tom. Jo tyngre båten er, jo mer drivstoff må konsumeres. Når vi vet at diesel har en energieffektivitet på ca. 10 kWh per kg og lithium ion batterier har en energieffektivitet på ca. 0.2 kWt per kg, så sier det seg selv at dette er bortkastede penger. Selv om elmotorene er 90 til 95% effektive og dieselmotorene er 30% effektive, er det fortsatt alt for stor forskjell i energitetthet både per masse og volum. Da er det bedre å kaste ut batteriene og heller montere på en ekstra dieseltank slik at man kan være ute på havet lenger. Ekspander Moderne skipsmotorer ligger mye høyere enn 30%. 45% er vanlig på litt større motorer. Virkningsgrad er faktisk så viktig at gear blir ofte valgt i stedet for generator/omformer/el motor.Det gir for mye tap. Et gear har gjerne 3-4% mens el har 0,96*0,95*0,95 som gir 10-12% tap. Ofte blir hm brukt som generator fordi små dieselmotorer med 40-50% belastning blir ineffektive. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 6. mars 2021 Del Skrevet 6. mars 2021 Tips: Les deg opp på virkningsgrad ved høy/lavlast og kostnader knyttet til driftstimer. Alt du skriver er grunnleggende feil. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå