Gå til innhold

Multifunksjons skriver med som er billig i drift?


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Skal nå investere i en multifunskjonskriver, men er litt usikker på hvilken eg skal velge. Det som er veldig viktig er att det er billig blekk å få kjøpt til skriveren. Hvilken printer bør eg velge av disse når eg er litt opptatt av prisen på blekk?

 

HP PSC1210

http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...s_vartypes_text

 

LEXMARK LEXX1150

http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...s_vartypes_text

 

EPSON CX3200

http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...s_vartypes_text

 

Hvilken er det beste kjøpet? :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Multifunksjon blekk koster 1-3.000. Blekkpatroner koster 500 og rekker til 3-500 ark.

 

Multifunksjon laser koster 5-10.000. Toner koster 5-1.000 og rekker til 3-6.500 ark.

 

Er brukskostnader viktig, glem blekk og vurder laser. Jeg ville starte med å se på de ulike Lexmarkmodellene, de har middels utskriftskvalitet, men er gjerne kjempebillige i drift. Innkjøpspris avhenger av tilleggsutstyr, mengde RAM o.s.v.

Lenke til kommentar

Når eg såg på prisene inne på MPX.no p blekk, så syns eg blekket til HP PSC1210 og LEXMARK LEXX1150 var ganske billigt. Epson blekket syns eg var litt dyrt.

 

Siden eg har Lefdal i nærheten av meg så vil eg helst handle der. Men hvem skal eg velge? HP eller Lexmark modellen? :dontgetit:

 

PS: Viss noen vet noen om kjeder som Elkjøp, Expert o.l. som selger disse printerene (eller bedre alternativer) billigere så si ifra!!! :yes:

 

Takk!

Lenke til kommentar

Det er veldig lite blekk i de blekk-patronene til hp.17 og 19 ml. Det er lite det. Jeg har en gammel HP DJ 950 og bruker den store blekkpatronen, synes noen ganger den og er litt ofte byttet.

Lite volum=lav pris det gir mer salg, LURERI.

Vurder kr/ml på blekk

Vurder også forbruk, nytter ikke med 38 ml blekk om det tørker i patronen når du ikke bruker den.

 

Har bare kjennskap til HP, kan ikke gi min mening om de andre skriverne.

Lenke til kommentar

Du må kanskje også si noe om hva du skal bruke den til. Alle skrivere, men særlig blekkskrivere, har forskjellig forbruk av blekk/toner etter hva de skal skrive ut. F.eks er Lexmark generelt dyrere i drift på foto (bruker mer blekk) enn Canon, mens de er kjent for å være billigere i drift på s/h tekst enn konkurentene.

 

PC World har endel tester hvor de ser på utskriftskostnader avhengig av bruksområde.

 

http://www.pcworld.no/

 

Men nettsiden deres er generelt rotete å finne frem på...

 

Hva for utskriftsvolum har du? Jeg reduserte mine kostnader kraftig da jeg kjøpte laser i tillegg til blekk. Jeg skriver ut i overkant av tusen ark/måned.

Lenke til kommentar

Når det gjelder utskriftvolumet mitt, så er det langt fra 1000 ark per mnd. Så eg kommer ikke til å spare noe ved investere i laser tror eg.

 

Når det gjelder dette blekket så var det veldig billigt til Epson skriveren, så denne er ganske aktuell. Men er det noen som har noen andre alternativer i samme prisklasse som kanskje er bedre?? Canon o.l.

 

Kom med tips og erfaringer!!! :yes:

 

PS: Fant desverre ikke noe info på PCWorld.no siden :(

Lenke til kommentar
Når det gjelder artikkelen om piratblekk. Med tredjepartsblekk, mener dei da fargepatrone som er oppdelt i tre?

 

Noen her som har dårlige erfaringer med piratblekk? Har den tettet dysene hos noen her?

Tredjepartsblekk=uorginalt blekk

 

Jeg har opplevd tette dyser på min Epson (740) skriver, etter andre runde med uoriginalt blekk fra Inkclub.

Renseprosessen ("Clean cartridges") klarte ikke å løse opp dette blekket, så jeg endte opp med å kassere skriveren.

Lenke til kommentar

Jeg har kompis som kjøpte piratblekk hos Clas Ohlson (tredjepartsblekk) og opplevde kraftig reduksjon i kvaliteten på utskrevet grafikk.

 

Vi må huske at en moderne blekkskriver nesten ikke koster mer enn en blekkpatron (multifunksjon koster litt mer...). Dette fordi det er blekkpatronen som inneholder den virkelig avanserte teknologien. Å spare penger ved å kjøpe annenrangs blekkpatron blir som å stappe gammelt, tregt minne på rådyrt hovedkort og prosessor...

Lenke til kommentar
Jeg har kompis som kjøpte piratblekk hos Clas Ohlson (tredjepartsblekk) og opplevde kraftig reduksjon i kvaliteten på utskrevet grafikk.

 

Vi må huske at en moderne blekkskriver nesten ikke koster mer enn en blekkpatron (multifunksjon koster litt mer...). Dette fordi det er blekkpatronen som inneholder den virkelig avanserte teknologien. Å spare penger ved å kjøpe annenrangs blekkpatron blir som å stappe gammelt, tregt minne på rådyrt hovedkort og prosessor...

Men piratblekk er vell ikke skadelig for skriveren?

Lenke til kommentar

ooddbb @ 10/01/2004 : 13:16

Men piratblekk er vell ikke skadelig for skriveren?

Skriveren er blekkpatronen...

 

Skriveren er bare et slags hylster for blekkpatronen. Det sier seg vel også selv når du kan kjøpe en skriver for prisen av to eller tre blekkpatroner.

 

Ellers ser du KT400s innlegg ovenfor. Han måtte kassere skriveren...

 

Ingen av databladene jeg leser privat eller gjennom jobb anbefaler uorginalt blekk, og de anbefaler ellers alltid billigste løsning såfremt den funker. Jeg ville derfor være svært skeptisk til uorginalt blekk om jeg var deg.

Lenke til kommentar

Har en hp psc1210 som kostet meg 1000 spenn i innkjøp....blekk er generelt dyrt men ca 350-400,- pr patron (1 farge, 1 s/h)).

 

Men kvaliteten er upåklagelig, og programvaren som følger med gjør scanning, bildebehandling o.l. til en lek.

 

Jeg har ikke noe imot å anbefale den til hjemmebruk...

Lenke til kommentar
Multifunksjon blekk koster 1-3.000. Blekkpatroner koster 500 og rekker til 3-500 ark.

 

Multifunksjon laser koster 5-10.000. Toner koster 5-1.000 og rekker til 3-6.500 ark.

 

Er brukskostnader viktig, glem blekk og vurder laser. Jeg ville starte med å se på de ulike Lexmarkmodellene, de har middels utskriftskvalitet, men er gjerne kjempebillige i drift. Innkjøpspris avhenger av tilleggsutstyr, mengde RAM o.s.v.

Har akkurat printet 20.000 sider på jobben, og der har jeg en HP officejet 6110 (Alt-i-ett blekkskriver) og en HP laserjet.

Siden kvalitet på utskrift ikke har så veldig mye å si, har vi kunnet sette blekkskriveren på "fastdraft" og en LITEN blekkpatron klarer 2000+ sider pr patron. Siden patronene er endel billigere enn toner, så har det faktisk vist seg at å skrive dette ut på blekk faktisk er billigere. Tro det de som kan.

 

Komplett priser : (Bruker min printer som eks)

HP Blekk Sort no.56 (19 ml) - 210,- kr

(oppgitt til 450 sider, men med fastdraft hos meg, printer denne over 2000)

 

HP Toner Sort Laserjet 1100/3200 serien - 605,- kr

(oppgitt til 2500 sider, klarer ca 3000).

 

Er derfor ikke såååå stor forkjell på blekk og laser, og man skal skrive ut ganske så mye for at dette skal lønne seg..

Lenke til kommentar

20.000 ark på en dag - det var egentlig ganske imponerende for en skriver anbefalt for 3000 ark/måned...

 

Jo, jeg er enig i at kladd/draft kan gi mange flere ark ut av en blekkpatron, men det samme gjelder for tonerkasetter. Antall ark pr patron/kassett er som standard oppgitt ved 5 % dekningsgrad. Dekker man mindre enn 5 % av arket vil man såklart få flere utskrifter, men kvaliteten kan jo bli ymse, da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...