Eirik_R Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) tenkte kanskje å bygge den ir modulen som heatseekerz har artikkel om ir modul. kan nokon her finne tak i delenummer på elfa eller andre i noreg. prøvde å finne fram sjølv, men ga opp. men fann f.eks. det eg trur må vere dioda, men den kostar rundt 160 kroner trur eg det var, det må vel gå an å finne billegare enn det Endret 9. januar 2004 av Eirik_R Lenke til kommentar
xqus Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) Skal vi se: # Capacitor (C1): 10µF, 16V -> 67-008-01, orket ikke leite, den funker # Resistor (R1): 4,7kOhm -> 60-105-73 # Diode (D1): 1N4148 -> 70-009-04 skulle vel duge der Det var de jeg fikk tid til å finne.. Priser hos elfa er forresten oppgitt pr. 100 stk, så du kan dele prisen på 100.. Endret 5. januar 2004 av xqus Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Hei. Du er litt rask. Du har funnet rette diode hos ELFA, prisen er pr 100stk. Med andre ord 1.65 kr pr. stykk. Det er ikke så værst. Ordrenummer hos ELFA: Artikkel Bestillingsnummer Pris 1n4148 -- 70-005-57 1.65 78L05 73-001-07 3.74 IR Modul 75-303-89 15.20 1ouF 16V elektrolytt 67-008-01 1.48 100nF 100 kondensator 65-702-46 4.29 DB9 plugg Hunnkjønn 44-056-01 16.60 Hus til plugg 44-122-01 10.20 Sjekk datablad for IR modul da denne ikke er den samme som i heatseekers artikkel. Good Luck Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 takkar for hjelpa for vel komme meg ned å kjøpe ny loddebolt no då, når eg har fått ein skikkeleg grunn til å kjøpe, ikkje berre for å ha til neste prosjekt, den gamle vart for varm for seg sjølv Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 nokon som har noko positivt eller negativt, først og fremst det siste, å seie om art.nr. 30-8102 og 30-8105 (dei er på same sida loddepenn og spiss) frå clas ohlsson? Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 art. nummer 30-8100 funker bra her. følger med mange spisser i alle tykkelser/størrelser, så du behøver ikke kjøpe flere. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Hehe.. Er det fortsatt folk som driver med denne modden? Jeg bygget en slik når jeg gikk på GK og fikk kjøpt delene av Malboromannen =) Han jobber på elfa og siden jeg var hos han grunnet et kjøp av noe annet så ble det noen andre ting også Byggde den på GK og det er ikke akkurat vanskelig.. Når jeg klarer det med 75watt loddebolt med en spiss som ikke ligner grisen. Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 du får det til å høyre ut som det er 20 år + sida du gjekk gk, men det er kanskje berre 2-3 år? Lenke til kommentar
CFD Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 du får det til å høyre ut som det er 20 år + sida du gjekk gk, men det er kanskje berre 2-3 år? Vell.. 2-3år siden stemmer 100% =) Jeg nevnte jo noen på forumet så det er etter at jeg registrerte meg her og det gjorde jeg i oktober2001. Har ikke sagt at det er 20år siden. Bare se på bildet i avartaren.. Ser jo ikke ut som en på 36-40år heller Er 18 og går VK2 service elektronikk og jobber hos TCI halvparten av tiden i regi av skolen i håp på lærlingplass. Men hva hadde dette med emnet? Og en slik ting er ikke akkurat vanskelig og bygge.. Klarte det med en 45W loddebolt med en ikke så veldig bra spiss.. Er ikke det samme som de loddestasjonene til 15000+spisser som vi bruker på fin elektronikk nå Og 2-3år er ganske mye i dataindustrien.. Kan si at denne virker meget bra faktisk. Det var dog en som stakk av med min. Jeg lånte den ut og fikk den aldri igjen. Jeg har 2DVDfilmer ifra han som lånte den så det var ikke noe stort tap. Med tanke på at den kostet 80kr eller noe slikt og bygge. Lenke til kommentar
Smilodon Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 så 75w loddbolten din gir bare 45w varme? hehe.. eller har den krympet? loddbolter til 15K er ofte varmluftsloddbolter.. de er EGENTLIG ubrukelige etter min mening... skikkelig loddestasjon med loddepenn (tynn spiss) er det beste synes nå jeg... loddepasta og varmluft på SMD er ihvertfall ubrukelig.. hehe Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 vil berre få bekrefta/avkrefta ein liten ting: loddepennane som elfa/clas ohlsson/biltema selger for 50-150kr duger generelt sett det er snakk om å lodde MAKS ein gong i månaden tenker på om det er andre forskjelar enn slike som desse: oppvarmingstid kvalitet(kor lang tid det går før den er utslitt) varmetap når pennen er i bruk dette er vel slikt som fort vert eit problem dersom pennen er for billeg, kanskje? Lenke til kommentar
CFD Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 så 75w loddbolten din gir bare 45w varme? hehe.. eller har den krympet? loddbolter til 15K er ofte varmluftsloddbolter.. de er EGENTLIG ubrukelige etter min mening... skikkelig loddestasjon med loddepenn (tynn spiss) er det beste synes nå jeg... loddepasta og varmluft på SMD er ihvertfall ubrukelig.. hehe Hehe.. Er lenge siden jeg brukte den.. Den var ikke 75 ,men 45watt.. Er jo tross alt over 2år siden jeg brukte den loddebolten.. Det var en stor loddebolt med håndtak av tre som alltid ble glovarmt når man hadde hatt den i stikkkontakten en stund. Loddepasta? Har bare brukt slikt spessielt loddetinn jeg. Og en slik spiss som man setter på for og varme opp alt sammen på en gang. Dette er dog en spolebasert loddestasjon. Jeg har en loddebolt ifra classern til 99kr liggende i skapet. Hvis du vedlikeholder han så skal det vell gå greit. Jeg har dog IKKE vedlikeholdt min ,men 100kr er jo ikke allverden. Den er blå og jeg fikk med massevis av pyntespisser som jeg aldri har brukt. Varmetap? DET ER JO MENINGEN MED EN LODDEBOLT! Og avgi mest mulig varme (iallefall somregel en god del) så loddetinnet du tilfører blir flytende. Er også lurt også lurt oga ta litt på bolten for og bedre varmeoverføring Passer du på spissene og tar litt loddetinn på dem så de ikke oksyderer (skrivefeil ,men jeg vet ikke hvordan det skrives) så kan du ha de en lang stund. Er uansett bare spissen som må byttes ut. Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 (endret) takker for svar, trur ikkje du tolka det med varmetap slik eg meinte det, men det er ikkje så farleg no vert det innkjøp og bygging så snart lønna kjem! edit: det passar kanskje best i ny tråd, men må berre få noko bekrefta/avkrefta: potentiometer har ein motstand opptil den som er oppgitt, slik at eit på 1k ohm har ein motstand på 1k ohm når det står på maks motstand og 0 ohm (eller i allefall under 1k) når den står på minimum motstand ikkje mobb meg for ikkje å vite det! Endret 10. januar 2004 av Eirik_R Lenke til kommentar
Smilodon Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 edit: det passar kanskje best i ny tråd, men må berre få noko bekrefta/avkrefta: potentiometer har ein motstand opptil den som er oppgitt, slik at eit på 1k ohm har ein motstand på 1k ohm når det står på maks motstand og 0 ohm (eller i allefall under 1k) når den står på minimum motstand ikkje mobb meg for ikkje å vite det! stemmer, et pormeter på 1Kohm har en motstand på mellom 1Kohm og (tilnærmet) 0 ohm.. Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 men eg fortset med spørsmål som mange her sikkert synes er dumme når ein motstand er oppgitt til 1W så betyr det at ein kan trekke maks 1W igjennom, ikkje at den "fjerna" 1W(usikker på korleis eg skal uttrykke det), dvs at ein motstand på 1 ohm/1W yter 1 ohm motstand og gjennom denne kan det gå maks 5A ved 5V Lenke til kommentar
CFD Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 men eg fortset med spørsmål som mange her sikkert synes er dumme når ein motstand er oppgitt til 1W så betyr det at ein kan trekke maks 1W igjennom, ikkje at den "fjerna" 1W(usikker på korleis eg skal uttrykke det), dvs at ein motstand på 1 ohm/1W yter 1 ohm motstand og gjennom denne kan det gå maks 5A ved 5V 5A*5V = 25watt.. Slike motstander er ikke billige. Det er at det maksimalt kan ligge 1watt over den. Hvis du trenger regulering av kraftigere vifter vil jeg nesten anbefale at du setter opp noe transistorbasert. Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 ser feilen, det skulle så klart vere 1A ved 5V, men kan det vere 0,5A ved 5V, eller vert det problem då? Lenke til kommentar
CFD Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Det er jo bare og bruke en av de berømte lovene vi har da : Spenning multiplisert med strøm = effekt (watt) Ohms lov er jo den viktigste ( U= R*I ) Denne kan du vri slik du vil , så den brukes til det meste. Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Det skulle hvert 1A ved 1V spenningsfall over motstanden. Jeg hvet om en enkel måte å regulere opp til 18W med 12volts vifter, legger ut hvis noen er interresert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå