Gå til innhold

Vil Telia merke det hvis jeg bruker et mobilabonnement som rent bredbånd?.


Anbefalte innlegg

Telia har nå TeliaX til en ganske grei pris ved 12 måneders bindingstid. Jeg har en "pendlerleilighet" uten innlagt bredbånd, Telenor har koblet fra kobberen til bygget (den var omtrent ubrukelig uansett), og det er ikke noe fiber i sikte der. Hvis jeg bruker en mobil som rent bredbåndsmodem, koblet med USB til en ruter, vil det blir merket og abonnementet bli stengt? Eller er det ikke noe de vil bry seg med, så lenge jeg betaler regningen når jeg skal?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk betingelsene dine på abonnementet for å være sikker, men det er neppe noen begrensning på abonnementet ditt som hindrer deg fra å bruke det koblet opp til en ruter.

Men, husk at TeliaX er ikke ubegrenset i ordets rette forstand, internetthastigheten blir strupet til 3 mbit/s etter 100GB. På en mobiltelefon er det i praksis ubegrenset, men om du bruker det til alt annet så brukes det fortere opp enn du kanskje tror. De rene 4G/5G-bredbåndsabonnementene de har kommer med 2TB til sammenligning. Du har sikkert fått tilbud fra Telenor om dette, men ville vurdert en slik løsning i stedet.

Lenke til kommentar

Takk for det! :) Jeg har ikke abonnementet nå, jeg bare vurderer å få det, for det billigste jeg fant nå av trådløst bredbånd, kostet nesten 700 kroner. Det er dyrt, når jeg har abonnement hjemme (der jeg er i helgene), og jeg laster ikke ned noen greier. I pendlerleiligheten. Men det blir jo et par timer Flix om kvelden og surfer rundt på nettaviser, tryneboka og sånt (og dermed har jeg avslørt meg som gammel...). Og så er det Spotify, men det drar vel ikke mye i forhold.

 

Lenke til kommentar

Til sammenligning bruker jeg tvilligsim og 4G router med et Telenor Next normal abonemang som backup nett hjemme uten at Telenor bryr seg om det. De ble faktisk opplyst om hva det skulle brukes til ved bestilling så kan ikke se at Telia skulle bry seg med tilsvarende abonemang for også de dropper hastigheten til 2 Mbit/s etter brukte 100Gb data.

Lenke til kommentar

mtp at Telia økte antall mulige datasim til 5 ca samtidig som X ble lansert så burde ikke hjemmebredbånd være noe problem.
...Om du ser bort fra 3 mbit etter 100 GB da ;)


Jeg hadde vel 3-4 aktive 4G modem på X en periode med månedlig forbruk rundt 500 GB uten at jeg hørte noe fra Telia på det.

Lenke til kommentar
Janvik skrev (2 timer siden):

Om du ser bort fra 3 mbit etter 100 GB da ;)

Har selv vært borti 3 mbit er så håpløs at selv mobilen går i sirrup selv 5g mobil så er håpløst å se filmer elller surfe generielt, blir misnøyde garantert selv 10 mbit er miste laget for vanlig nettbruker. 25 mbit bør være mistekravet for å se film. Så man betaler jo for noe som er ubrukelig tjeneste forstår ikke hvordan 56k modem og 128k modem kunne brukes.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, LMH1 said:

Har selv vært borti 3 mbit er så håpløs at selv mobilen går i sirrup selv 5g mobil så er håpløst å se filmer elller surfe generielt, blir misnøyde garantert selv 10 mbit er miste laget for vanlig nettbruker. 25 mbit bør være mistekravet for å se film. Så man betaler jo for noe som er ubrukelig tjeneste forstår ikke hvordan 56k modem og 128k modem kunne brukes.

Du om det. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (44 minutter siden):

Har selv vært borti 3 mbit er så håpløs at selv mobilen går i sirrup selv 5g mobil så er håpløst å se filmer elller surfe generielt, blir misnøyde garantert selv 10 mbit er miste laget for vanlig nettbruker. 25 mbit bør være mistekravet for å se film. Så man betaler jo for noe som er ubrukelig tjeneste forstår ikke hvordan 56k modem og 128k modem kunne brukes.

De gangene kabelTV nettet detter ut på grunn av overivrige gravemaskinførere i området der jeg bor så bruker jeg som sagt 4G modem med Telenor abonemanget jeg bruker til dette som gir meg 10 mbit og det fungerer utmerket til videoer og vanlig surfing.
Merker personlig ingen forskjell på 10 og 60mbit til daglig bruk mens 2mbit derimot merkes markant.
Nå gamer jeg ikke lengere så mulig gamere vil merke en forskjell her.
Personlig venter jeg på å kunne få internett på 5G for da ryker kabelTV linja og jeg vil ha nett kun på 5G uten å være redd for kabelbrudd eller andre gøye ting som får kabelTV nettet her til å falle ut i tide og utide.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde Telia x før og brukte opp til 900 GB/mnd. Ingen problemer fra de med det. Har ice med fri bruk hjemme nå og alt brukt 100 GB siden 1.3. karantene og HBO nordic går ikke så bra sammen når man har kvote å forholde seg til. Dog billig bredbånd, mobil abonnement, tv (strim) og Spotify når man betaler 884 kr for alt det totalt/mnd 🤪

Lenke til kommentar
16 hours ago, Pallantir said:

Telia har nå TeliaX til en ganske grei pris ved 12 måneders bindingstid. Jeg har en "pendlerleilighet" uten innlagt bredbånd, Telenor har koblet fra kobberen til bygget (den var omtrent ubrukelig uansett), og det er ikke noe fiber i sikte der. Hvis jeg bruker en mobil som rent bredbåndsmodem, koblet med USB til en ruter, vil det blir merket og abonnementet bli stengt? Eller er det ikke noe de vil bry seg med, så lenge jeg betaler regningen når jeg skal?

Et alternativ kan være vanlig Telia Mobilt Bredbånd med 100 GB kvote.  Det koster det samme som TeliaX (uten binding, kr. 549/mnd), har data rollover og gir deg 6 mbps (i motsetning til 3 mbps på TeliaX) når kvoten er brukt opp.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...