Diskusjon.no Skrevet 3. mars 2021 Del Skrevet 3. mars 2021 Få sykler å ta av og høyere priser er gjennomgangsmelodien i sykkelbransjen. Les hele artikkelen på Tek.no her Lenke til kommentar
Helm Skrevet 3. mars 2021 Del Skrevet 3. mars 2021 Som om det ikke var nok at moderne sykler leveres med slitedeler av dårlig metall. Designet for å være utslitt innen få år! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 15 hours ago, Helm said: Som om det ikke var nok at moderne sykler leveres med slitedeler av dårlig metall. Designet for å være utslitt innen få år! På den andre siden har det blitt ganske enkelt og billig å erstatte slitedeler. Jeg tror ikke det har så mye å gjøre med at metallet er dårlig, men heller at man lager en del ting mindre nå (flere gir på kassetten bak betyr tynnere kjede og tynnere skiver på kassetten). Et kjede bør en bytte ut etter rundt 3000 km (med noe variasjon). På en normal sykkel koster et kjede rundt 200 NOK. En kassett kan gjerne vare rundt 5000 km hvis en bytter kjede tidsnok. Dette ligger på rundt 400 NOK. Begge deler er veldig kjapt å bytte (10 minutt per erstatning, å bytte begge deler samtidig tar vel 15 minutt selv for folk som ikke er så drevne). I tillegg kommer bremseklosser som koster fra 40 NOK til 100 NOK for normale sykler, og de dyrere må en gjerne ikke bytte like ofte. Ville regnet med å måtte bytte litt oftere enn kjedet hvis en ofte kjører ned lange strekninger. Bremseskiver, kranksett og kranklager varer vel så lenge nå som de gjorde før (og med bremseskiver har en fordelen med at en kan bytte ut kun skiva uten å måtte bytte ut hele hjulet). Klart, det finnes også nyvinninger som bedre navgir som gjør at en får mindre slitasje på kjedet (eventuelt bruke belte), men det har andre ulemper. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 On 3/4/2021 at 11:03 AM, PingEnt said: Klart, det finnes også nyvinninger som bedre navgir som gjør at en får mindre slitasje på kjedet (eventuelt bruke belte), men det har andre ulemper. Nyvinning? Rohloff kom med sitt navgir på slutten av 90-tallet og konstruksjonen er knapt endret Jeg selv har syklet på Rohloff siden 2007. Har nå Santos sykkel med Rohloff og karbon belte. Helt fantastisk kvalitet. Skal aldri tilbake til Derailleur. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 1 hour ago, asicman said: Nyvinning? Rohloff kom med sitt navgir på slutten av 90-tallet og konstruksjonen er knapt endret Jeg selv har syklet på Rohloff siden 2007. Har nå Santos sykkel med Rohloff og karbon belte. Helt fantastisk kvalitet. Skal aldri tilbake til Derailleur. Nå koster et Rohloff-nav alene mer enn en vanlig sykkel. Alternativene (Alfine) har derimot blitt betydelig bedre med årene, og de er en ned til en tiendedel av prisen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 12. april 2021 Del Skrevet 12. april 2021 Det er ikke noe sykkelmanger på finn.no i alle fall. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 On 4/11/2021 at 11:54 AM, PingEnt said: Nå koster et Rohloff-nav alene mer enn en vanlig sykkel. Alternativene (Alfine) har derimot blitt betydelig bedre med årene, og de er en ned til en tiendedel av prisen. Jeg har ikke påstått at de er billige, men noen nyvinning er det ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 8 minutes ago, asicman said: Jeg har ikke påstått at de er billige, men noen nyvinning er det ikke. Nyvinningen er altså prisreduksjonen som har gjort dem til allemannseie. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 Produsentane har lange leveringstider og butikkane får solgt alt dei får inn. Høyrest ikkje ut som katastrofe akkurat. Nokon må kanskje klare seg utan ny sykkel i år. Dei kan jo prøve Finn. Trur eg sparar ordet "katastrofe" til andre saker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå