Gå til innhold

Lyste opp himmelen i Sør-Norge – Uvanlig stor meteoritt funnet i Sverige

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er reglene på dette? *Må* man levere en funnet meteoritt til museum? Det virker til å være såpass mange meteoritter at det vitenskapelige utbyttet vil være beskjedent..

Hva kan man i så fall bruke den til om man beholder den? Forskerfabrikken selger faktisk små biter man kan ha rundt halsen. Er det andre bruksområder? Bortsett fra brevvekt og smykke sliter jeg med alternative bruksområder. Kanskje middagsbestikk, om metallet kan brukes på mat uten å forgifte noen da?

Lenke til kommentar

Finner man en så eier man den. Man må ikke sende den til museum, men det kan være lurt å låne den bort til et museum for å få den bekreftet og vurdert. Blir den bekreftet så vil den nok heve verdien. Hva man skal med en? Tja, bruke den som dørstopper, pynte peishylla, eller selge den.. Smak og behag.

Poengløst å smelte den og støpe den om til middagsbestikk. Da ødelegger man mikrostrukturene og gjør den om til en helt vanlig klump med jern med ditto verdi. Bestikket vil nok ruste rimelig raskt også siden det ikke er rustfritt.

Det spesielle med denne er at den er filmet og triangulert. Det betyr at det er en av uhyre få meteoritter i verden der man kjenner banen og dens opprinnelse i solsystemet. Det er verdt noe for forskningen selv om jernmeteoritter er den vanligste typen. Tipper den er verdt et tosifret antall tusen kroner dersom den blir solgt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det vil fortsatt være jern 'fra verdensrommet' da men den er kanskje mer verdt om du kan lage noe av dem som ikke gjør den om til vanlig jern? Er det mulig å lage tannhjul av den, da kan du lage din egen svært spesielle kopi av antikythera-mekanismen. :p

Lenke til kommentar

Alt jern er fra verdensrommet. Det stammer fra gamle "stjernesmeller". Smelter man en meteoritt så mister meteoritten all sin historikk og særegenhet som meteoritt. Både overflaten og indre struktur. Da reduseres det fra et verdifullt objekt med en historie til en klump med et veldig vanlig grunnstoff, skrotjern a la en omsmeltet Volvo 240.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Kahuna said:

Det vil fortsatt være jern 'fra verdensrommet' da men den er kanskje mer verdt om du kan lage noe av dem som ikke gjør den om til vanlig jern? Er det mulig å lage tannhjul av den, da kan du lage din egen svært spesielle kopi av antikythera-mekanismen. :p

Du kan lage stål av den som vil være verdifullt for bruksområder som er sensitive for radioaktiv stråling, f.eks. å lage geigertellere eller andre detektorer. Stål produsert etter 50-60-tallet er ørlite radioaktivt pga atomvåpentestene. Stål fra gamle skipsvrak er også nyttig for dette, og der monner det jo litt mer enn en skarve meteoritt. Så jeg tror jeg ville beholdt den naturlig, men kanskje stilig å skjære et tverrsnitt.

Lenke til kommentar

Tja, om jeg hadde funnet en og skulle valg dens skjebne ville jeg vurdert det ut fra verdien:

Under 10 tusenlapper: Beholdt selv

10-100 tusenlapper: Skivet den og solgt skivene hver for seg, samt beholdt en selv

Over 100 tusenlapper: Solgt alt sammen, slik høystbydende ønsker den

Adalen-metoritten vil jeg anta er verdt rundt 10 000 kr.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Tja, om jeg hadde funnet en og skulle valg dens skjebne ville jeg vurdert det ut fra verdien:

Under 10 tusenlapper: Beholdt selv

10-100 tusenlapper: Skivet den og solgt skivene hver for seg, samt beholdt en selv

Over 100 tusenlapper: Solgt alt sammen, slik høystbydende ønsker den

Adalen-metoritten vil jeg anta er verdt rundt 10 000 kr.

Tror det er snakk om en betydelig større sum. 14 kg er et ganske stort eksemplar, og denne har blitt dokumentert med video, som ikke er negativt.

Dette er f.eks en på 2,6 kg: https://www.sothebys.com/en/buy/auction/2020/natural-history-including-fossils-minerals-meteorites/sikhote-alin-meteorite-complete-individual

Ville ikke overraske meg om den er verdt 250.000 kroner eller mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...