Gå til innhold

Oppgradering av PC, tips ang. gode kombinasjoner mtp. CPU & HK primært

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurte på om noen kunne assistere meg med å finne passende oppgraderings komponenter dersom man har som utgangspunkt at man får tak i ett nytt GTX 3070 skjermkort fra Nvidia? Samt at man ønsker å benytte følgende ny skjerm dersom man får tak i 3070 kort i nærmeste fremtid: Samsung 49" Curved gamingskjerm Odyssey G9 (5120x1440 VA, 240hz).

Dagens eksisterende PC oppsett som ønskes "oppgradert" fra:
Hovedkort: ASUS MAXIMUS VIII HERO (LGA1151)
CPU: Intel Core i7 6700K @ 4.00GHz (Skylake)
PSU: Corsair RM750 PSU (750W)
RAM: HyperX Savage DDR4 2666MHz 64GB
GPU: 4095MB NVIDIA GeForce GTX 1080 Gaming X (MSI) PCI Express x8
Skjerm: Dell S2716DG (2560x1440@144Hz)
Storage primary: 476GB Samsung SSD 950 PRO 512GB
Storage secondary: 1117GB INTEL SSDPEDMW012T4
Kabinett: Fractal Design Define R5

Jeg ser for meg at man kan gjenbruke både storage nevnt ovenfor, samt RAM forhåpentligvis. Men at behovet er fornyelse av følgende:
  • CPU/Prosessor - Hva er anbefalt i 2021 ang. Intel core desktop processes vs. AMD Ryzen desktop processes? Og hva kan ansees som ei rimelig ok oppgradering fra dagens i7 6700K prosessor som fungerer helt kurrant idag?
    Primært bruk er gaming, samt litt programmering/utvikling. Men ingenting som skulle tilsi ekstra sinnsyke krav til pc. Mest krevende er nok gaming av f.eks Microsoft Flight Simulator (noe som med ekstra stor skjerm av type G9, vil kreve litt av skjermkort bla...)
  • Hovedkort - Må jo tilpasses ang. valgt/mulig CPU, men eksempelvis Socket-LGA1200 støtte dersom man går for intel CPU..
  • Passende kabinett, dersom dagens kabinett av type Fractal Design Define R5 ikke vil kunne gjennbrukes?
  • Behov for større PSU, mtp ønske om skjermkort av type GTX3070? Og 49" G9 skjerm fra Samsung? Trengs det, eller klarer man seg med 750W tenker dere?
GPU er ambisjon da å få tak i ett GTX3070 kort når dette engang kommer tilgjengelig igjen..
Skjerm er som sagt planlagt en Odyssey G9 skjerm fra Samsung.

Oppsummert er jeg i hovedsak ute etter en "god/grei" oppgradering mtp. CPU & HK, som passer til evt. seinere anskaffelse av ett GTX3070 kort samt en 49" skjerm 5120x1440/240hz.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...