Gå til innhold

Lov å være irritert på cryptominere?

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, graavik said:

Så dersom man fjerner én teit ting, så er man nødt til å fjerne absolutt alle andre teite ting også? Hva slags (fraværende) logikk er det egentlig?

Logikken går i at hverken jeg eller du bestemmer om noe er teit for alle andre å drive med.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cardinal skrev (3 minutter siden):

Dvs $1.375.000 til $1.650.000 i dag.................

Verdien i dag er irrellevant, jeg kastet harddisken i begynnelsen av 2012 (rett etter boomen på 6 USD per BTC), og på den tida anså jeg det som urimelig å prøve å redde dataene ved å sende til IBAS.

Om noen tiår er det mulig at en kvantedatamaskin vil kunne finne en haug med slike lommebøker, så vidt jeg har forstått er det ca 7 millioner BTC som er tapt.

debattklovn skrev (Akkurat nå):

Uheldig situasjon. 

Såvidt jeg ser består hovedargumentet ditt i at krypto bruker mye strøm og du mener det ikke har noen nytteverdi. 

Om det skulle kvalifisere krypto til et forbud, så følger det jo som en konsekvens at;
Alle aktiviteter som bruker mye strøm, f.eks gaming, som ikke har nytteverdi (selv om både krypto og gaming er manges hobby og en del personers jobber) burde bli forbudt. 
Kan du forklare det? 

Og et annet element av saken er jo at politiet ikke ville hatt ressurser til å håndheve et slikt forbud uansett. Eller de ville måtte ta vekk ressurser fra etterforskning og forebygging av alvorlig kriminalitet for å holde på å håndheve et slikt tulleforbud. 

Krypto bruker ekstremt mye strøm for å løse et ikke-eksisterende problem. Det har ikke nødvendigvis nådd et punkt der det er fullstendig ute av kontroll, men det har alle muligheter til å nå et slikt punkt. Så lenge verdien per Bitcoin øker vil det kunne forsvares å bruke mer energi og ressurser på å mine ut flere Bitcoin og altcoins, og det er heller ingen reell grense for hvor mye strøm en enkeltperson kan bruke på å mine kryptovaluta.

Det å sammenligne strømforbruk fra gaming opp mot kryptomining er ganske absurd:

Min PC kan kanskje klatre opp i 650W i riktig spill, og jeg spiller 4-10 timer i uka, det blir noe rundt 15 kWh i måneden.
10 kort på 100W per stykk vil havne på 720 kWh per måned, ca 50 ganger så mye eller nok for et lite hus.
Med en konsoll + TV mot 50 kort ville vi kommet opp i 500 ganger energiforbruket, altså at en kryptominer bruker like mye energi som 500 gamere per måned.

Kort sagt: å påstå at gaming har et energiforbruk i nærheten av kryptomining faller på sin egen urimelighet.

Om politiet har nok ressurser til å oppdage dette eller ikke aner jeg ikke noe om, men det vil være en rimelig enkel sak å finne husstander som har dobbelt så høyt energiforbruk per kvadratmeter som sine naboer om sommeren.

• Liker 5
Lenke til kommentar
5 minutes ago, N o r e n g said:

Min PC kan kanskje klatre opp i 650W i riktig spill, og jeg spiller 4-10 timer i uka, det blir noe rundt 15 kWh i måneden.
10 kort på 100W per stykk vil havne på 720 kWh per måned, ca 50 ganger så mye eller nok for et lite hus.
Med en konsoll + TV mot 50 kort ville vi kommet opp i 500 ganger energiforbruket, altså at en kryptominer bruker like mye energi som 500 gamere per måned.

Kort sagt: å påstå at gaming har et energiforbruk i nærheten av kryptomining faller på sin egen urimelighet.

Finnes vel noen millioner flere gamere enn cryptominere da? :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (7 minutter siden):

Om politiet har nok ressurser til å oppdage dette eller ikke aner jeg ikke noe om, men det vil være en rimelig enkel sak å finne husstander som har dobbelt så høyt energiforbruk per kvadratmeter som sine naboer om sommeren.

De pleier å være ivrige på husstander som bruker mye mer energi enn normalen, men da med fokus på illegal kjeller-hage.

-k

• Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, N o r e n g said:

Dessverre er ikke statistikk enig med påstanden din. 
En artikkel fra 2015 (vil bruke mer strøm idag)  anslår at gaming PC-er globalt (uten Playstation, Ninentdo og Xbox-gaming tatt med) bruker 75 terawattimer energi mens et ferskt anslag viser 120 terawattimer for krypto årlig. 

Dette er estimater men en kan nok anslå utifra dette at energibruket per idag er veldig sammenlignbart for gaming-PCer og krypto. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (6 minutter siden):

En artikkel fra 2015 (vil bruke mer strøm idag)  anslår at gaming PC-er globalt (uten Playstation, Ninentdo og Xbox-gaming tatt med) bruker 75 terawattimer energi mens et ferskt anslag viser 120 terawattimer for krypto årlig. 

Dette er estimater men en kan nok anslå utifra dette at energibruket per idag er veldig sammenlignbart for gaming-PCer og krypto. 

For å ikke nevne at denne tråden primært handler om kryptomining med skjermkort. Det er kun en brøkdel av konsumet. Bitcoin mines kun med ASIC som ikke er skjermkort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, MariusJS said:

Så, objektivt hva trenger man en 5l V8'er til i en personbil i norge?

Det trenger man ikke, og derfor har biler som forurenser mye, lenge vært forsøkt skattet mer enn andre biler her til lands. På samme måte feks. burde en som sløser masse strøm fordi han kjører 10 skjermkort 24/7 få en dyrere strømpris enn en gamer som spiler et par timer daglig på ett kort.

Endret av graavik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (Akkurat nå):

Du antar her at PC-gaming vokser like raskt i energiforbruk som bitcoin-mining, det er liten grunn til å tro det er tilfelle. Ut fra Steam sine tall vil jeg tro at det har blitt ca 3 ganger så mange PC-gamere siden 2015, og dette tallet er begrenset av antall mennesker på jorda.

Ethereum har hatt eksponensiell vekst i hashrate fra 2015, i så stor grad at strømforbruket nødvendigvis har vokst enormt, med dagens hashrate på 440 000 GH/s omregnet til kun 3060 Ti på 100W for 60 GH/s blir det over 7 millioner kort, eller 6 TWh i året.

Pc Lynet skrev (8 minutter siden):

For å ikke nevne at denne tråden primært handler om kryptomining med skjermkort. Det er kun en brøkdel av konsumet. Bitcoin mines kun med ASIC som ikke er skjermkort.

Bitcoin-ASICs kan i alle fall bli relativt effektive.

Ethash er designet for å aldri treffe cache, med andre ord er den designet for å være så lite effektiv som overhodet mulig. Grunnen til at kjernefrekvens ikke har noe å si på hashrate, mens minnefrekvens gjør store utslag er fordi kjernen bruker 99.9% av tida på å vente på data fra minnet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (1 time siden):

Finnes vel noen millioner flere gamere enn cryptominere da? :)

En gamer har også som regel bare et skjermkort og ikke hundre og tusenvis slik de store mining farmene har. 

Så lenge crypto er lønnsomt så vil de også fortsette å kjøpe flere og flere skjermkort. Det eneste som holder de tilbake er dårlig tilgjengelighet, og jeg vet sannelig ikke om tilgjengeligheten hadde blitt noe bedre om de mangedoblet produksjonen, minere ville ha kjøpt opp rubbel og bit uansett.

Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (På 4.3.2021 den 2.11):

Her tar du nok feil, for veldig mange er pc spilling og slikt svært nyttig, til og med trolig helt nødvendig hjelpemiddel for og lette hverdagen

Mange har nytte av det for og unngå sosial isolasjon av forskjellige årsaker.

Opptrening etter sykdom og skade.

Hjelper til og redusere mengde smertestillende, kanskje til og med slutte helt. Samt gå fra  smertestillende på såkalt "Narko" resept til eks paracet. Dette gjelder ganske så mange.

For de som ikke drar nytte av det pga sosiale omstendigheter, psykologisk eller fysiske årsaker er moderat spilling ofte gunstig.

Så at spilling ikke er nyttig er feil, Millioner drar nytte på ett eller annet hvis av spilling på pc.

Vil tro "regnskapet" for pc spilling er positivt for det norske samfunnet med klar margin. Vi hører stort sett om de som lider under for mye spilling, de andre gruppene hører vi minimalt om.

Edit: Spilling skaper da også ganske så mange arbeids plasser.

Okeeeeey. Man må absolutt ha det siste nyeste kortet for å game?

Lenke til kommentar

Og hvordan har du tenkt å håndheve det?

Etablere ett nytt departement med 2000 ansatte som reiser rundt til alle hjem, skrur opp PC for å sjekke?

Og hva med dem som har evt bruk for flere kort? (mange skjermer, bedre ytelse) så trist, leverer inn!

Eller kjøp kun ved godkjent søknad på forhånd akkurat som våpen?

Nå må idiotien snart slutte.... Er det noe Norge IKKE trenger, så er det mer byråkrater, byråkrati og paragrafer.....

Endret av Cardinal
  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, Svein M said:

En løsning er kanskje å begrense hvor mange skjermkort en får bruke. Et forbud mot å drive mining med mange skjermkort.

Ikke nødvendig, dette reguleres jo allerede av markedet. Når alle skal grave krypto skyter prisen i været og tilgjengeligheten stuper - og så ender det opp med det som tråden egentlig handler om.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...