Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tidligere ektefelle nekter å betale felles lån.

Gjest 500d5...925

Anbefalte innlegg

Gjest 500d5...925

Ett familiemedlem av meg har skilt seg og de har hatt ett felles lån der begge er ansvarlige, med kausjonist.

Men etter skilsmissen bestemte den ene parten seg for at det ikke var noe poeng å betale denne felles gjelden da det uansett verken han eller hans familie var kausjonist, slik at ett misslighold ikke vil gå ut over han.

Men etter litt googling og sjekking finner man jo fort ut at han faktisk er ansvarlig for sin andel, men at banken jo så klart vil gå på begge partene så evt kausjonist.

Men hvordan er veien for å få han til å betale når han sier han ikke skal?
Forliksrådet?
Er forresten lån til egenkapital på felles bolig det gjelder, en bolig som nå er solgt uten at det dekket opp for alt.

Ingen av de er bemidlet av noe nevneverdig grad, advokat er nok for dyrt. Vet ikke om hun går under fri rettshjelp men tviler litt.

Anonymous poster hash: 500d5...925

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må nok rettes et sivilt søksmål. Jeg var ute for noe liknende der eksen nektet å betale sin del av boliglånet i påvente av skilsmisseoppgjør - enda hun krevde både verdier og hadde masse ting lagret hos meg. Banken brydde seg nada om det. Fikk de ikke pengene sine, ville huset bli begjært tvangssolgt. 

Det spørs derfor hvor lenge låntaker i dette tilfelle går med på å vente før de går mot kausjonist. I mellomtiden er alternativet da søksmål. Dere kan forsøke å sende et krav, men det er ikke sikkert kravet blir legitimt uten å være innom retten. 

Lenke til kommentar
Gjest 500d5...925

Holder det da med f.eks forliksrådet? Hva gjør man i praksis, hva er gangen?
Bevisgrunnlaget her er jo ganske enkelt og godt vil jeg tro, to personer tok opp lån sammen, etter en skillsmisse er det jo natturlig at denne gjelden deles likt, i likhet med alt annet.

Eller hvordan gjøres dette i praksis? Lånet pr nå blir nok dekket av kun en part, men det er ikke holdbart i lengden. Heller ikke rettferdig.

Banken bryr seg ikke nei.

Lenke til kommentar
Gjest d3156...abd

Verken sivilt søksmål eller forliksrådet vil kunne forhindre at personen bare nekter å gjøre opp for seg siden håndhevingen uansett vil være at banken går på de to låntakerene før de evt. går etter kausjonistene.

Når det er sagt, så er det ganske rett frem å dokumentere misforholdet av innbetalinger og kreve dette fra parten som ikke betaler, men i praksis vil det kun bety at parten som betaler egentlig tar over gjelden som den andre har til banken (den som ikke betaler går ifra å skylde banken til å skylde låntakeren som betaler).

Kort sagt: Du er ikke i nærheten av å ha samme håndhevelsesmakt som banken allerede har, så hvis ene parten ikke betaler så er det ikke noe mer du kan gjøre for at den skal betale banken (enn banken uansett har).

Anonymous poster hash: d3156...abd

Lenke til kommentar
Gjest 500d5...925 skrev (2 timer siden):

Er forresten lån til egenkapital på felles bolig det gjelder, en bolig som nå er solgt uten at det dekket opp for alt.

Den der skjønner jeg ikke at kan gå an

Etter at banken har fått igjen huslånet, så burde dere ha nok penger til å betale ut lånet på egenkapital.
Med mindre dere fikk igjen mindre for huset enn dere kjøpte det for.

Lenke til kommentar
Gjest 500d5...925

De gikk egentlig i godt overskudd, men når man tar opp lån etter lån på huset så kommer man i minus etter ett salg.

Ja, det er ganske utrolig å nesten doble verdien på boligen og samtidig betale ned lånet over en del år og at resultatet etter salget er mer gjeld ettersom det ikke dekker inn boliglånet. Forstår ikke hvordan jeg heller.

Lenke til kommentar
Gjest 500d5...925 skrev (3 timer siden):

Men hvordan er veien for å få han til å betale når han sier han ikke skal?

Ta kontakt med namsmannen?

Sitat

I de aller fleste tilfeller har motparten krav på et varsel om tvangsfullbyrdelse med 14 dagers frist før du sender begjæring til namsmannen. https://www.namsmannen.com/tvangsfullbyrdelse.html

Bare et sånt varsel om tvangsfullbyrdelse kan kanskje skape en reaksjon. Om han ikke kan betale alt med en gang, iallfall komme igang med avdrag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...