Gå til innhold

Hvem skal få lov til å gi korona-spark til Oslo?

Anbefalte innlegg

Jeg la merke til at (høyre-)ordføreren i Molde  kritiserte Oslo sin håndtering av pandemien. Han nevnte bl.a. at denne dårlige håndteringen er en belastning for resten av landet. 

Ordføreren har selvfølgelig rett saklig sett. Spørmålet koker tydlig vis ned til *hvem* som skal få lov til å kritisere Oslo sin håndtering.Er det bare AP-tilknytta folk i Oslo som skal få lov til å kritiere når spørsmålet angår resten av landet? 

Jeg bare spør 🙂

Konspirasjons-teoretikerne mener visst ja:

https://www.dagbladet.no/meninger/det-er-sjelden-norsk-politikk-lukter-sa-vondt/73473538

Endret av lada1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle bør kunne få komme med kritikk, men dette var særs lite konstruktivt og fortjener motsvar enten det er fra Høie, Solberg eller folk i Ap eller andre partier.

Jeg synes Molde-ordføreren bomma fullstendig i sitt angrep mot Oslos befolkning, som i likhet med resten av landet i overveldende grad har vært generelt flinke gjennom hele denne pandemien til nå. Samtidig som de i Oslo har levd under strengere tiltak enn de aller fleste over mye lengre tid, og har hatt særdeles god styring og kontroll på smitten sammenlignet med andre storbyer. Helt andre forutsetninger og ansvar for pandemi-håndtering i Oslo enn i Molde, eller Bergen og Trondheim for den saks skyld. Dahl har ikke rett i noe her spør du meg, og er helt ute på bærtur. Det han antyder er direkte feil.

Når det nå har vist seg at dette angrepet ble koordinert via statsministerens kontor får saken dessverre en helt ny dimensjon, spesielt når de først nektet for dette. Det er ufint og uklokt å gjøre valgkamp ut av dette og politisere smitteverntiltak og innsats. Er veldig skuffa over det som var partiet mitt her, som har brukt så mye tid på å proklamere avpolitisering av pandemien tidligere, for så å starte en skitten valgkamp med det. Nå som Erna Solberg har sagt at hun ikke visste om dette er det på tide å gi Peder Egseth sparken. Man kan ikke ha en statssekretær som er statsministerens høyre hånd som handler bak ryggen på den måten. Han burde fått sparken i fjor da han brøt anbefalingene og reiste til Nesodden for utepils.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Alle bør kunne få komme med kritikk, men dette var særs lite konstruktivt og fortjener motsvar enten det er fra Høie, Solberg eller folk i Ap eller andre partier.

Synes det var helt legitim kritikk. 

Jeg synes Molde-ordføreren bomma fullstendig i sitt angrep mot Oslos befolkning, som i likhet med resten av landet i overveldende grad har vært generelt flinke gjennom hele denne pandemien til nå. Samtidig som de i Oslo har levd under strengere tiltak enn de aller fleste over mye lengre tid, og har hatt særdeles god styring og kontroll på smitten sammenlignet med andre storbyer. Helt andre forutsetninger og ansvar for pandemi-håndtering i Oslo enn i Molde, eller Bergen og Trondheim for den saks skyld. Dahl har ikke rett i noe her spør du meg, og er helt ute på bærtur. Det han antyder er direkte feil.

Jeg vil gjerne at du henviser litt mer til spesifikt hva han sa, og hvorfor det var feil. 
Det Molde-overføreren sier virker å være logisk konsekvent. Det gjør ikke det du skriver. 
Vi vet at Oslo har smitten ute av kontroll for øyeblikket. 
Samtidig hevder du at Oslos borgere stort sett har vært flinke til å følge opp de strenge tiltakene. 

Det kan ikke uten videre stemme, da vi ville forvente å se lavere smittetall om det var riktig. 

Hvis barna dine sier de har vært flinke å male veggen på barnerommet, så forventer du å se en malt vegg når du går inn på rommet. 
Hvis du ikke ser en nymalt vegg kan du anta at barna dine ikke fortalte deg sannheten. 

Når det nå har vist seg at dette angrepet ble koordinert via statsministerens kontor får saken dessverre en helt ny dimensjon, spesielt når de først nektet for dette.

Spekulasjon. 

Han burde fått sparken i fjor da han brøt anbefalingene og reiste til Nesodden for utepils.

Nei. Ingen bør få sparken for å ikke følge anbefalingene. Det heter anbefalinger av en grunn. 

Dette er i det hele tatt en stor ikke-sak. En ordfører kom med saklig kritikk, andre er uenige i denne kritikken. Slikt er helt normalt, gå videre med livet... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (15 minutter siden):

Samtidig hevder du at Oslos borgere stort sett har vært flinke til å følge opp de strenge tiltakene. 

Det kan ikke uten videre stemme, da vi ville forvente å se lavere smittetall om det var riktig. 

Dette er hele essensen i det. Molde-ordføreren mente at grunnen til at Oslo konstant har hatt høy smittespredning er fordi Oslos befolkning ikke er flinke. Det mener jeg er fullstendig skivebom, da det er helt andre forutsetninger i vår eneste storby enn i resten av landet.

Det er en logisk feilslutning å bare legge til grunn at mye smitte er befolkningens feil. Oslos innbyggere har ikke vært noe dårligere enn resten av landet, og har i tillegg levd under strengere tiltak over lengre tid. Smitten i Oslo har vært svært lav gitt forutsetningene de har som storby, transporthub for Østlandet, nærhet til vår hovedflyplass, andel importsmitte og det er takket være god etterlevelse av tiltak som har fungert. Dessuten har Oslo hatt lavere spredning per innbygger enn mange andre kommuner i landet i mange og lange perioder gjennom det siste året.

Dahl gikk tilbake på dette i politisk kvarter i går, og sa han ikke mente Oslos befolkning har vært dårlige likevel.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 hours ago, lada1 said:

Ordføreren har selvfølgelig rett saklig sett.

Nei, det er verken selvfølgelig eller rett.

Lenke til kommentar
8 hours ago, lada1 said:

Jeg la merke til at (høyre-)ordføreren i Molde  kritiserte Oslo sin håndtering av pandemien. Han nevnte bl.a. at denne dårlige håndteringen er en belastning for resten av landet. 

Ordføreren har selvfølgelig rett saklig sett. Spørmålet koker tydlig vis ned til *hvem* som skal få lov til å kritisere Oslo sin håndtering.Er det bare AP-tilknytta folk i Oslo som skal få lov til å kritiere når spørsmålet angår resten av landet? 

Jeg bare spør 🙂

Konspirasjons-teoretikerne mener visst ja:

https://www.dagbladet.no/meninger/det-er-sjelden-norsk-politikk-lukter-sa-vondt/73473538

Nok en gang har PR rådgiverne til AP funnet en sak som AP kan bli krenket over. 

Selvsagt har Oslo gjort en dårlig jobb og Kong Raymond må ta sin del av ansvaret. Kan være at Molde ordføreren ordla seg klønete men dette jaget til Raymond om å få flere vaksiner på bekostning av andre har nok irritert flere rundt i landet. Og at Raymond kan ta seg en bolle når han klager på at andre lager et politisk spill ut av pandemien slik som han har holdt på siden dette startet.

Uansett med dagens FHI anbefaling er det bare å ta frem popkorn og nyte de kommende kampene mellom Oslo og røkla. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om kritikken fra Molde-ordføreren er berettiget eller ikke kan sikkert diskuteres, men akkurat nå virker det som Raymond Johansen & Co er mest opptatt av å spille krenket og såret over utspillet. De burde heller brette opp ermene og faktisk prøve å redusere smittespredningen framfor å sutre i media 🤦‍♂️

• Liker 3
Lenke til kommentar

Fyrst og fremst så er vel problemet at det kjennes ekstra sårt å bli tråkka på tærne av nokon frå utsida.

Oslo har hatt sine særutfordringar, men det er likevel ting som kunne blitt håndtert betre.
Det som eg vil dra fram særleg var at Oslo var seine med å innføre ekstra strenge tiltak som var tilpassa problematikken som var unik for Oslo. I staden har Oslo i stor grad lagt seg på nasjonale råd, og vært ein hovedpådriver for å at heile Norge har måtte leve under "Oslo-tiltak".
Det må være lov å stille spørsmål med kvifor det er nødvendig å innføre nasjonale tiltak for å hindre ting som berre er eit problem i Oslo?

Lenke til kommentar

Irritasjon innad i Høyre: Ordførere refser Molde-kollega

Sitat

Flere av Høyres ordførere er oppgitte over kritikken mot Oslo fra deres partifelle Torgeir Dahl i Molde – en kritikk som Dahl fikk drahjelp til fra Erna Solbergs og Bent Høies nærmeste rådgivere.

– Jeg begriper ikke vitsen med å komme med noe sånt i det hele tatt. Raymond Johansen har sikkert mye å tenke på. Det er Norges største by, og jeg tenker at de må håndtere ting på sin måte, sier Geir Varvik, Høyres nordligste ordfører i Storfjord kommune i Troms.

Han ber ordførerkollegaene sine om å slutte å blande seg inn i hvordan corona håndteres i andre kommuner.

– Jeg har ingen forutsetninger for å si at de har gjort det sånn og sånn. For jeg har ikke peiling på hva de har gjort. Og det tviler jeg også på at Molde-ordføreren vet, sier Varvik.

Det har kommet sterke reaksjoner på Dahls uttalelser, blant annet fra Oslos byrådsleder Raymond Johansen. Det har Storfjord-ordføreren forståelse for.

– Jeg hadde også blitt sur og sint om en ordfører i en annen kommune hadde kommet og fortalt meg hvordan jeg skal gjøre min jobb, sier Varvik og understreker: – Hvordan de gjør det i andre kommuner har ikke jeg noe med. Jeg hadde ikke kommet med et sånt utspill, for å si det sånn, sier Varvik.

Også flere andre Høyreordførere VG er snakket med er kritiske til utspillet fra kollegaen i Molde.

– Jeg hadde ikke sansen for det utspillet, for å si det sånn. Det kunne vi ha spart oss for. Jeg ser ingen grunn til å krangle innbyrdes, sier Karstein Totland (H), ordfører i Masfjorden.

Han får støtte fra Høyres ordfører i Askøy, Siv Høgtun.

– Jeg tenker at Oslo er i en helt annen situasjon enn Molde. Jeg er ikke enig med Molde-ordføreren, for å si det sånn. Jeg skjønner ikke helt baktanken med utspillet, sier Høgtun.

Bø-ordfører Sture Pedersen (H) sier han synes utspillet var uklokt.

– Ja, det synes jeg. Hvis han er sitert riktig, mener jeg det kunne ha vært unngått. Her prøver vi alle å gjøre vårt beste, sier Pedersen.

I motsetning til Dahl roser han Raymond Johansens innsats. – Jeg vil tvert imot rose Raymonds innsats. Jeg synes Oslo har håndtert det ganske bra, sier Pedersen.

På spørsmål om han er enig med Dahl, sier Erik Bringedal (H), ordfører i Larvik:

– Nei, jeg er nok ikke det. Jeg tror vi ordførere skal være veldig, veldig forsiktige med å kritisere hverandre i disse coronatider. Situasjonen i Oslo er nok atskillig tyngre å håndtere enn i kommuner som Molde og Larvik, sier Bringedal til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zg6Ab5/irritasjon-innad-i-hoeyre-ordfoerere-refser-molde-kollega

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Tipper at det er rimelig å si at en i Oslo så langt ikke har vært flinke *nok*. Det er ikke *nok* å være like flink som de på Røros.

En kan jo også tenke at Molde-ordføreren er en ærlig fyr som føler behov for også verbalt å representere sitt lokalsamfunn. Dagbladet sine konspirasjons-teorier om han er forøvrig ganske så ekstreme og usmakelige. "Konspirere med Erna?" Ha ha...

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke "dårlig håndtering" som er årsak til smittetrykk i Oslo. Oslo har hatt de strengeste tiltakene i landet.

Det er befolkningstetthet, sosial kultur, reisevaner med mer.

Hvis noen bør gi et spark til myndighetene i Oslo, så er det vel befolkningen i Oslo, som tross alt er de som ville lidd mest under deres hypotetiske, og antagelig feilaktige, feilinger.

Han vestlandskuken kan rulle inn, for han vet ikke hva han snakker om, eller hva slags utfordringer ekte storbyer har. Molde har en befolkning på 26.000, det er ikke én enkelt bydel i Oslo engang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/2/2021 at 4:28 PM, Thorny said:

Det er ikke "dårlig håndtering" som er årsak til smittetrykk i Oslo. Oslo har hatt de strengeste tiltakene i landet.

Selvsagt er det dårlig håndtering. Det blir ikke bra håndtering om Oslo har strengere håndtering enn f.eks. Brønnsøysund. Her brister logikken din.

I stedet for å mase om å ta fra resten av landet de få vaksinene som er tilgjengelige via EU, så kan ledelsen i Oslo mase om kompletterende import. De står også fritt til å gjøre  og intern prioritering. Og dessuten kan de mase om høve til å innføre portforbud i bl.a. spesielt invandrer-tette områder ("Oslo øst").  Fysisk isolasjon av enkelte områder og strengere straffer/overvåking angående overtredelser av smittevern-loven er også et tema. Lovløse tilstander i "Oslo øst" er jo en viktig forklaring på smitte-trykket der - og dette kan Oslo-ledelsen få gjort noe med. "Tettboddhet" kan de ikke gjøre noe med nå i vår. Så det er tullete å skylde på dette.

Det virker forøvrig skremmende at AP og dets "Oslo-miljø" kjører på følelser/krenkelser og konspirasjons-teorier når de får kritikk og spark utanifra. Deres "følelser" er forøvrig mye  motsatt av mine følelser 🙂  Og denne udemokratiske og konspiratosiske tilnærmingen angående "hvem sa hva og når" er forøvrig allerede kommentert: 

https://www.nettavisen.no/nyheter/redaktor-hudfletter-norske-journalister-en-han-mot-det-norske-folk/s/12-95-3424096230

Selvsagt skal også lokale høyre-ordførere få gi korona-spark til Oslo selv om de snakker med nasjonale/sentrale høyre-ledere. Det trengs. 

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers kunne en selvsagt heie på mer testing og bedre sporing i Oslo-området:

https://www.dagbladet.no/nyheter/vegrer-seg-for-a-ta-test/73482502

Kopi derfra:

"Onsdag var det offisiell åpning av corona-teststasjonen på Universitetet i Oslo. Målet er å teste 2000 studenter og ansatte i uka."

Selvsagt for smått, men likevel.

Men å prøve å sette munnkurv på kritikere utenifra - slik som bl.a. Dagbladet prøver i sin kampanje-journalistikk - er jo helt på trynet. Og veldig udemokratisk.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Målet nå må være å lære. Om hvordan vi best kommer ut av denne pandemien, og om hvilke tiltak som vil være hensiktsmessig når nye pandemier kommer. Uten kritiske innspill er læring umulig. I stedet for å frata en kritiker retten til å ytre seg, eller påstå at ytringen ikke er "konstruktiv", bør diskusjonen konsentreres om innholdet i ytringen. Med respekt for avsenderen. I dette tilfellet ser det ut til at både partipolitikk og uhensiktsmessig følsomhet har forhindret en verdifull diskusjon. Det er forståelig. Men vi får håpe på mer saklighet etter hvert, med utgangspunkt i fakta om hvordan smitten har spredd seg både i Oslo og i landet for øvrig.

Endret av Benelli
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Benelli skrev (42 minutter siden):

Målet nå må være å lære. Om hvordan vi best kommer ut av denne pandemien, og om hvilke tiltak som vil være hensiktsmessig når nye pandemier kommer. Uten kritiske innspill er læring umulig.

Jeg er absolutt enig.. Men dette kom fra feil person som ikke har noen som helst belegg for hva han kritiserer. Han vet jo ikke hvordan Oslo gjør det fordi han ikke jobber i Oslo. Oslo har også den største befolkningen i Norge noe som gjør at det blir veldig vanskelig å holde trykket nede noe som fører til økt smitte. Om noen skal kritisere noen så bør det være fra sentralt hold og fra etater i Oslo, ikke en eller annen ordfører. At høyre kommer ut så sterkt mot denne kritikken viser jo litt hvor idiotisk det er. Høyre er jo de første som kritiserer om det er noe og her er de helt uenig i det. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 time siden):

Jeg er absolutt enig.. Men dette kom fra feil person som ikke har noen som helst belegg for hva han kritiserer. 

Jeg kan ikke se at noen er "feil person" for å ytre en mening. Uansett  burde vel reaksjonen på kritikken være å etterspørre begrunnelsen for innspillet, dersom dette ikke kommer klart fram. Deretter er det tid for å diskutere saken og mene hva man vil.   

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Benelli said:

Jeg kan ikke se at noen er "feil person" for å ytre en mening. Uansett  burde vel reaksjonen på kritikken være å etterspørre begrunnelsen for innspillet, dersom dette ikke kommer klart fram. Deretter er det tid for å diskutere saken og mene hva man vil.   

En ordfører i Molde er selvsagt menings-berettiget angående håndteringen av pandemien i Oslo. Dette er ingen "oslo-greie". Befolkningen i bl.a. Molde blir jo påvirket av hva de gjøre i Oslo. Det kommer smitte derfra, folk blir syke av det, de må passe seg,  og det påvirker økonomien til folk i Molde. Og så argumenteres det med at Oslo skal ta fra Molde vaksine-doser. 

Jeg vil kalle det en "ordfører-plikt" rundt om å ha meninger om hva en gjør med pandemien i Oslo.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
10 hours ago, lada1 said:

Ellers kunne en selvsagt heie på mer testing og bedre sporing i Oslo-området:

https://www.dagbladet.no/nyheter/vegrer-seg-for-a-ta-test/73482502

Kopi derfra:

"Onsdag var det offisiell åpning av corona-teststasjonen på Universitetet i Oslo. Målet er å teste 2000 studenter og ansatte i uka."

Selvsagt for smått, men likevel.

Men å prøve å sette munnkurv på kritikere utenifra - slik som bl.a. Dagbladet prøver i sin kampanje-journalistikk - er jo helt på trynet. Og veldig udemokratisk.

Med tanke på hvor nedstengt campus enda er(du må reservere plass blant annet) så er det ikke sikkert at det er 2000 studenter som er på campus hver uke en gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leste et sted at noen i Verdal kritiserte Trondheim for korona-håndteringen. Det virket som at ingen i Trondheim ble krenket av det. Ingen snakket om at det var "farlig" å kritisere slik.

Kanskje AP i Oslo kunne lære av dette og ikke bli krenket straks noen utafor kritiserer dem?

Her er mer lærdom til krenka oslo-folk:

https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2020/03/22/No-e-Johnsen-ganske-sint-21410895.ece

På tide å se seg selv i speilet?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...