Redaksjonen. Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Snart kan Europa være selvforsynt med batterier til elbiler Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Bra at bilbatterier lages i land med relativt ren strøm. Kanskje også kvalitet blir bedre med europeisk produksjon. Syntes det har vert påfallende mange tilbakekallinger pga brannfare. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Er ikke det lenge siden nå? Det er helt greit at ikke alt må produseres i Asia. På tide med sund motstand. 3 Lenke til kommentar
Jotne71 Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Veldig bra utvikling. Elbil er suverent bedre teknologi enn ICE og forskjellen bare øker. Markedet og de store bilfabrikantene har forlengst oppfattet dette. Om ikke ICE snart blir subsidiert , er de klare for historiebøkene. 4 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Trestein skrev (8 timer siden): Syntes det har vert påfallende mange tilbakekallinger pga brannfare. Det er sant, men etterhvert som ICE-bilene fases ut så blir det naturlig færre tilbakekallinger p.g.a. brannfaren som de representerer forsvinner. 6 Lenke til kommentar
MinHattHarTreKanter Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Bra, jo mindre avhengig Europa og resten av verden er av Kina, jo bedre. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Hanhijnn skrev (34 minutter siden): Det er sant, men etterhvert som ICE-bilene fases ut så blir det naturlig færre tilbakekallinger p.g.a. brannfaren som de representerer forsvinner. Så lenge størstedelen av bilbranner skyldes feil på el system tviler jeg på at det blir færre tilbakekallinger. El biler har ofte to batterier, høyspent og lavspent system 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Just now, Trestein said: Så lenge størstedelen av bilbranner skyldes feil på el system tviler jeg på at det blir færre tilbakekallinger. El biler har ofte to batterier, høyspent og lavspent system Det er ofte feil i elsystemer som antenner en bilbrann, men det er som regel olje/bensin/diesel som er drivstoffet som antennes, og så sprer brannen seg til resten av bilen. Når man fjerner denne delen av branntrekanten går risikoen for brann betydelig ned. Dette ser man også i statistikken, der elbiler er betydelig mindre utsatt for brann. 5 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Trestein skrev (19 minutter siden): Så lenge størstedelen av bilbranner skyldes feil på el system tviler jeg på at det blir færre tilbakekallinger. El biler har ofte to batterier, høyspent og lavspent system Sålenge det er mest ICE-biler som brenner, så er det bare å få vekk den største brannfaren, bensin og diesel. Takk for at du påpeker dette. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 (endret) 1 hour ago, Trestein said: Så lenge størstedelen av bilbranner skyldes feil på el system tviler jeg på at det blir færre tilbakekallinger. El biler har ofte to batterier, høyspent og lavspent system Hvor høyspentsystemet kobles bort på ett blunk om det skulle skje noe. Når bilen bare står parkert er det også koblet bort. Moderne raske digitale sikringer vil kunne slå av strøm til ting raskt om det merkes noe rart, og samtidig si ifra om dette så det kan bli oppfulgt før det går galt. Selv om branner ofte skyldes feil på elsystemet, tenker jeg det ofte kan ha sammenheng med at en drøss med ledninger er koblet til en glovarm motor som hele tiden rister og kan skape kontaktfeil. Hadde kortsluttning i en startmotor på en bil en gang, da den orginale plusskabelen til den hadde mistet isolasjonen sin etter mange år nært varme og kom borti karosseriet. Var ikke sikring til startmotoren faktisk men heldigvis var batteriet mitt dårlig og kollapset uten å skape så mye dramatikk. Biler i dag er sikkert bedre på dette da men var ett eksempel jeg kom på i farten med en elektrisk feil på en fossilbil. Endret 2. mars 2021 av Complexity 2 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 1 hour ago, Hanhijnn said: Sålenge det er mest ICE-biler som brenner, så er det bare å få vekk den største brannfaren, bensin og diesel. Takk for at du påpeker dette. Eldre biler brenner oftere enn nyere, og elbiler tenderer til å være nyere. I tilegg er det flere ICE biler på veiene. Å angi absolutte tall uten å korrigere for disse faktorene er meningsløs retorikk. Kom med relative tall korrigert for alder så kan vi diskutere. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 28 minutes ago, sverreb said: Eldre biler brenner oftere enn nyere, og elbiler tenderer til å være nyere. I tilegg er det flere ICE biler på veiene. Å angi absolutte tall uten å korrigere for disse faktorene er meningsløs retorikk. Kom med relative tall korrigert for alder så kan vi diskutere. Må du ha det igjen? Det har vært oppe her før: Quote I forhold til andelen elbiler på norske veier, så brenner det sjeldnere i elbiler enn i "vanlige" biler som går på fossilt drivstoff. Det er dessuten svært sjelden at det er batteriet som er årsaken til brann i elbil. Det sier Jon Eirik Holst, seksjonssjef for Elsikkerhet, DSB. https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2020/branner-i-personbiler/ 3 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 trikola skrev (33 minutter siden): Må du ha det igjen? Det har vært oppe her før: https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2020/branner-i-personbiler/ Takk! ☺️ 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 (endret) 35 minutes ago, trikola said: Må du ha det igjen? Det har vært oppe her før: https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2020/branner-i-personbiler/ Tallene i den artikkelen er igjen absolutte tall ukorrigert for alder. Dette tilføyer ikke noe nytt. Endret 2. mars 2021 av sverreb 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 (endret) sverreb skrev (18 minutter siden): Tallene i den artikkelen er igjen absolutte tall ukorrigert for alder. Dette tilføyer ikke noe nytt. De er ikke korrigert for antall i utvalget, alder, alvorlighetsgrad(ukontrollerbar batteribrannn eller brann i bensinbil som lar seg slukke med et enkelt slukkeapparat) eller årsak(brannstiftelse ol). Den tar heller ikke hensyn til at enkelte elbil-merker ser ut til å ha høyere brannnfrekvens enn andre. Referert under er den eneste undersøkelsen jeg har sett som veldig detaljert tar for seg brannfrekvens og alvorlighetsgrad hvor ytre årsak(kollisjon og lignende) er fjernet. Med andre ord selvantennelse under normal bruk. Ett elbilmerke kommer her særs dårlig ut sammenlignet med fossilbiler. https://www.iihs.org/media/c93b98d8-6a7d-44a1-810e-4468ec539e05/uIu4tg/HLDI Research/Fire losses/HLDI_FireLosses_1218.pdf Endret 2. mars 2021 av uname -i 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Flott at europeisk bilindustri blir selvforsynt med batterier. Mindre avhengighet til andre gir mindre risiko for leveranseproblemer og muligens bedre profitt i det lange løp. (Avhengigheter har en tendens til å bli misbrukt). Håper Freyr og Morrow kommer raskt opp i produksjonstakt og markerer seg i Europeisk sammenheng. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå