Redaksjonen. Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Det ikoniske tandemrotor-helikopteret lanseres for Norge: – Hæren trenger løftekapasiteten og rekkevidden, mener Boeing Lenke til kommentar
Populært innlegg likferd Skrevet 1. mars 2021 Populært innlegg Del Skrevet 1. mars 2021 (endret) Siden vi nå tydeligvis har kommet i den situasjonen at sjøforsvaret har helikoptre som ikke tåler sjø, og redningstjenesten har helikoptre som ikke kan lande på norske sykehus, foreslår jeg en byttelek. Hæren får AW101 helikoptrene, redningstjenesten overtar NH90, og sjøforsvaret kjøper seg nye Sea Hawks til både fregatter og kystvakt. Endret 1. mars 2021 av likferd 13 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 (endret) Fy fan....@likferd Og dette har Du komt på / resonert Deg frem til uten dyre konsul-enta (og taushetsklausuler). Endret 1. mars 2021 av Halvor Sølvberg- the MOV 4 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Kan Boeing CH 47 F lande på fregatt/kystvaktskip? Lenke til kommentar
Viggo Dahl Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Det er helt uhørt at du kan legge den slags effektiv resonering og løsningsvilje inni et system som det norske forsvar, og det helt gratis!! Men fra spøk til revolver. Det virker jo som Boeng har noen gode argumenter. Spesielt likte jeg det med brannslukkings kapasitet og flytting av Nasams. 5 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 (endret) Leasing er en mulighet, for å unngå 5 år med kravspesifisering og økt leveringstid på toppen. Det ryker fort på 10 år utsettelse med særnorske spesifikasjoner. Eventuelt gå for Bell og begynne å hente fly etter behov. Endret 1. mars 2021 av NERVI 3 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 (endret) NERVI skrev (1 time siden): Leasing er en mulighet, for å unngå 5 år med kravspesifisering og økt leveringstid på toppen. Det ryker fort på 10 år utsettelse med særnorske spesifikasjoner. Eventuelt gå for Bell og begynne å hente fly etter behov. Tja, det er vel ukens Fineste,.... Hurra ! Ingen lausbikkje, Det. Endret 1. mars 2021 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Halvor Sølvberg- the MOV skrev (1 time siden): Og dette har Du komt på / resonert Deg frem til uten dyre konsul-enta (og taushetsklausuler). 2 mrd. kroner takk. 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 De bare MÅ være en hake her et sted. Kan det være pris....jah der var'n.👍 Ikke for dyrt, og ikke for billig, og ikke funke. Da er alt på plass.😋 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 2 hours ago, ACYBN18O said: Kan Boeing CH 47 F lande på fregatt/kystvaktskip? Det skal nok gå fint.. én gang. Fra spøk til alvor, så er helikopteret for stort for en fregatt eller et kystvaktskip. Det kan muligens lande på KNM Maud, sjøforsvarets største skip. Lenke til kommentar
toreibjo2 Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Hjelpe oss vel. Nå skal kontoristene igjen skaffe utstyr. Spent på hva regningen blir. Overskridelser og udugelighet er en selvfølge. Det er sånn vi gjør ting her. 1 Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Kjøp hyllevare i det minste og bruk et utprøvd design 4 Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Tidligere forsvarsansatte brukes som lobbyister. 1 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 3 hours ago, Fluor1 said: Kjøp hyllevare i det minste og bruk et utprøvd design Nei, hvorfor skal vi det. Så lettlurte og inkompetente forsvarets innkjøpere har vist seg å være gang på gang, så er det viktig med tradisjoner. Vi skal nok klare å lage en kravspesifikasjon som gjør at leverandøren kan le hele veien til banken denne gangen også. 1 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Boeing må slite skikkelig når de er kommet så langt ut på landet for å selge. Men TU, burde ikke dette vært merket "sponset innhold"? 2 Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Chinook er bunnsolid og en skikkelig arbeidshest samt relativt billig, noe som er fremmedord i Norge. Det bør i det minste vurderes om det er et vaskekte helikopter man er ute etter. Men... Norge er jo et langstrakt land. Kunne vi ikke ha bruk for V-280 også? Hva med ja takk, begge deler? Det blir kanskje litt dyrere og mer komplisert å vedlikeholde, men da er det i hvert fall sjans for at et av dem fungerer slik det er tiltenkt... Lenke til kommentar
Ulfberht Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Dersom CH-47F Block 2 skal vurderes, bør den nærmeste konkurrenten også få en sjanse:CH-53K Sea Stallion. Dette brukes av US marines og må dermed tåle saltvann. Det israelske luftforsvaret har vurdert disse to konkurrentene mot hverandre og valgte for kun et par uker siden CH-53K Sea Stallion. https://www.ynetnews.com/article/BySIUUrGu Lenke til kommentar
PK not Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 I teorien JA men i praksis NEI, da det er for stort til relativt små fartøyer. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 (endret) Ulfberht skrev (9 timer siden): Dersom CH-47F Block 2 skal vurderes, bør den nærmeste konkurrenten også få en sjanse:CH-53K Sea Stallion. Dette brukes av US marines og må dermed tåle saltvann. Det israelske luftforsvaret har vurdert disse to konkurrentene mot hverandre og valgte for kun et par uker siden CH-53K Sea Stallion. https://www.ynetnews.com/article/BySIUUrGu Enig. Kjøp noen stykker H-53 SEA Stallion og noen Sea Hawk,da har vi det vi trenger. Kansje ett par King Stallion for de virkelige tunge løft hadde vært noe det også. Hadde vært en fjær i hatten for US,hvis vi bestilte ett par King Stallion,de er rå! Endret 2. mars 2021 av ACYBN18O Lenke til kommentar
NULL Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 15 hours ago, likferd said: Det skal nok gå fint.. én gang. Fra spøk til alvor, så er helikopteret for stort for en fregatt eller et kystvaktskip. Det kan muligens lande på KNM Maud, sjøforsvarets største skip. Kystvakt er jo operativt, men fregattene ligger vel uansett bare på verk for reparasjon, ved kai, i opplag eller hva det måtte være. Kan sikkert lande på kaia e.l. 😉 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå