Gå til innhold

Nå er verdens største batteriferge i drift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så den ved kai i Horten for noen uker siden, og ble småtrist når jeg måtte kjøre inn i en av de andre diesel-fergene ja. Blir spennende å prøve denne om ikke så lenge, nå som jeg har den andre overfarten friskt i minne angående støy og bevegelser. Må prøve å time overfarten til å treffe. ^^ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
mrxx skrev (34 minutter siden):

Om noen år går nok danskebåten på batteridrift også.

Om noen år så blir nok denne fergen ei hydrogen-elektrisk ferge. Man erstatter diesel-backup systemet med hydrogen til backup istedenfor, og merkelig nok så faller dette innenfor definisjonen til ei "hydrogen-elektrisk" ferge. Selv om den skulle ha 95% BE og 5% H2. 🤷‍♂️

Andeler elektrisk drift fra en brenselcelle eller fra et batteri burde få noen nye definisjoner, ettersom man vil se et stort sprik av forhold dem i mellom. F.eks kan det kjapt være billigere å designe batteriet til å være nok for >80% av tiden angående energien som kreves for overfarten. Når skråget gror over, og det blir vindkast og kaldt i været, så er det greit at backupsystemet kan hjelpe til uten at dette må være inkludert rundt capex for selve batteriet og størrelsen på den.  Et backup system som kan sørge for at DoD i batteriet aldri går under 20% og aldri trenger lades over 80% vil øke levetiden til batteriene betydelig også. 

 

Lenke til kommentar

Synes det er veldig stille fra elbilhaterne i kommentarene her.

Hører ikke noe om barnearbeid ved gruvene i Kongo og om skipsbatteriene er umulig å resirkulere, lite å høre om hvor mye mer man kan få seilt på en tank diesel enn tilsvarende volum av batterier på ferga. Like stille er det om hvordan ferga vil stoppe midt opp i Oslofjorden fordi det er vinter og det er kaldt, og at kraften i ladetårnene blir stjålet fra kraftkrevende industrien slik at LO ikke får smør på skiva i år.

Hallo! Kjenn deres besøkelsestid da! Det er nu det.

Eller kanskje nytere dere den lydløse fergeoverfarten uten eksosstanken slik som alle andre? Det er faktisk lov det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
dguzs skrev (4 minutter siden):

Synes det er veldig stille fra elbilhaterne i kommentarene her.

Hører ikke noe om barnearbeid ved gruvene i Kongo og om skipsbatteriene er umulig å resirkulere, lite å høre om hvor mye mer man kan få seilt på en tank diesel enn tilsvarende volum av batterier på ferga. Like stille er det om hvordan ferga vil stoppe midt opp i Oslofjorden fordi det er vinter og det er kaldt, og at kraften i ladetårnene blir stjålet fra kraftkrevende industrien slik at LO ikke får smør på skiva i år.

Hallo! Kjenn deres besøkelsestid da! Det er nu det.

Eller kanskje nytere dere den lydløse fergeoverfarten uten eksosstanken slik som alle andre? Det er faktisk lov det.

Har nok hjulpet av Northvolt og Hydro kaster opp batteri-retur og gjenvinningsanlegg i Fredrikstad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som finner rapporten til Siemens Energy? At det er batteriprodusenten som har gjort livsløpsanalyse gjør at jeg tar det tallet med en stor klype salt. 7 måneder virker usannsynlig lite og får meg til å mistenke at man har gjort antagelser som at "All energien er produsert uten CO2 utslipp"

Lenke til kommentar
XIFXEGLO skrev (10 timer siden):

Noen som finner rapporten til Siemens Energy? At det er batteriprodusenten som har gjort livsløpsanalyse gjør at jeg tar det tallet med en stor klype salt. 7 måneder virker usannsynlig lite og får meg til å mistenke at man har gjort antagelser som at "All energien er produsert uten CO2 utslipp"

Elbiler sparer stort sett inn de ekstra produksjonsutslippene på 1-2 år med vanlig kjørelengde, og de står stort sett parkert mesteparten av døgnet og er gjerne bare i bruk 1-2 timer i døgnet, denne ferja er nok i drift 17-20 timer i døgnet. 

Da virker det på meg som sannsynlig at den livsløpsanalysen stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt oppdatering fra redaksjonen til spørsmål til saken:

Livsløpsanalysen til Siemens kan leses her:

https://www.tu.no/artikler/ny-studie-elferger-er-mer-miljovennlige-enn-dieselferger-etter-syv-maneders-drift/501583?key=RHzDkdhP

Design er opprinnelig Multi Maritime MM139.

Design oppgradering: Norwegian Ship Design – TNSDC

Skipsteknisk rådgivning: The Norwegian Ship Design Company

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...