torest Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Nå er verdens største batteriferge i drift Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Så den ved kai i Horten for noen uker siden, og ble småtrist når jeg måtte kjøre inn i en av de andre diesel-fergene ja. Blir spennende å prøve denne om ikke så lenge, nå som jeg har den andre overfarten friskt i minne angående støy og bevegelser. Må prøve å time overfarten til å treffe. ^^ 3 Lenke til kommentar
OddvarM Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Hvem er det som har designet ferja? Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Om noen år går nok danskebåten på batteridrift også. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 mrxx skrev (34 minutter siden): Om noen år går nok danskebåten på batteridrift også. Om noen år så blir nok denne fergen ei hydrogen-elektrisk ferge. Man erstatter diesel-backup systemet med hydrogen til backup istedenfor, og merkelig nok så faller dette innenfor definisjonen til ei "hydrogen-elektrisk" ferge. Selv om den skulle ha 95% BE og 5% H2. 🤷♂️ Andeler elektrisk drift fra en brenselcelle eller fra et batteri burde få noen nye definisjoner, ettersom man vil se et stort sprik av forhold dem i mellom. F.eks kan det kjapt være billigere å designe batteriet til å være nok for >80% av tiden angående energien som kreves for overfarten. Når skråget gror over, og det blir vindkast og kaldt i været, så er det greit at backupsystemet kan hjelpe til uten at dette må være inkludert rundt capex for selve batteriet og størrelsen på den. Et backup system som kan sørge for at DoD i batteriet aldri går under 20% og aldri trenger lades over 80% vil øke levetiden til batteriene betydelig også. Lenke til kommentar
dguzs Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Synes det er veldig stille fra elbilhaterne i kommentarene her. Hører ikke noe om barnearbeid ved gruvene i Kongo og om skipsbatteriene er umulig å resirkulere, lite å høre om hvor mye mer man kan få seilt på en tank diesel enn tilsvarende volum av batterier på ferga. Like stille er det om hvordan ferga vil stoppe midt opp i Oslofjorden fordi det er vinter og det er kaldt, og at kraften i ladetårnene blir stjålet fra kraftkrevende industrien slik at LO ikke får smør på skiva i år. Hallo! Kjenn deres besøkelsestid da! Det er nu det. Eller kanskje nytere dere den lydløse fergeoverfarten uten eksosstanken slik som alle andre? Det er faktisk lov det. 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 dguzs skrev (4 minutter siden): Synes det er veldig stille fra elbilhaterne i kommentarene her. Hører ikke noe om barnearbeid ved gruvene i Kongo og om skipsbatteriene er umulig å resirkulere, lite å høre om hvor mye mer man kan få seilt på en tank diesel enn tilsvarende volum av batterier på ferga. Like stille er det om hvordan ferga vil stoppe midt opp i Oslofjorden fordi det er vinter og det er kaldt, og at kraften i ladetårnene blir stjålet fra kraftkrevende industrien slik at LO ikke får smør på skiva i år. Hallo! Kjenn deres besøkelsestid da! Det er nu det. Eller kanskje nytere dere den lydløse fergeoverfarten uten eksosstanken slik som alle andre? Det er faktisk lov det. Har nok hjulpet av Northvolt og Hydro kaster opp batteri-retur og gjenvinningsanlegg i Fredrikstad. 1 Lenke til kommentar
4ZOOWZKB Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Fergen er designet av Norwegian Ship Design i Førde, og er basert på designet av «Bastø 4», «Bastø 5» og «Bastø 6» som hadde et design fra Multi Maritime. 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Noen som finner rapporten til Siemens Energy? At det er batteriprodusenten som har gjort livsløpsanalyse gjør at jeg tar det tallet med en stor klype salt. 7 måneder virker usannsynlig lite og får meg til å mistenke at man har gjort antagelser som at "All energien er produsert uten CO2 utslipp" Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Fint med elektrisk om ein først skal ha ferge på strekninger som dette. Men er på generelt grunnlag meir keen på bro løysinger. 1 Lenke til kommentar
torest Skrevet 2. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2021 Det er: Opprinnelig design: Multi Maritime MM139 Design oppgradering: Norwegian Ship Design – TNSDC Skipsteknisk rådgivning: The Norwegian Ship Design Company (Oppdatert i artikkelen nå.) 1 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 XIFXEGLO skrev (10 timer siden): Noen som finner rapporten til Siemens Energy? At det er batteriprodusenten som har gjort livsløpsanalyse gjør at jeg tar det tallet med en stor klype salt. 7 måneder virker usannsynlig lite og får meg til å mistenke at man har gjort antagelser som at "All energien er produsert uten CO2 utslipp" Elbiler sparer stort sett inn de ekstra produksjonsutslippene på 1-2 år med vanlig kjørelengde, og de står stort sett parkert mesteparten av døgnet og er gjerne bare i bruk 1-2 timer i døgnet, denne ferja er nok i drift 17-20 timer i døgnet. Da virker det på meg som sannsynlig at den livsløpsanalysen stemmer. 1 Lenke til kommentar
torest Skrevet 2. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2021 Litt oppdatering fra redaksjonen til spørsmål til saken: Livsløpsanalysen til Siemens kan leses her: https://www.tu.no/artikler/ny-studie-elferger-er-mer-miljovennlige-enn-dieselferger-etter-syv-maneders-drift/501583?key=RHzDkdhP Design er opprinnelig Multi Maritime MM139. Design oppgradering: Norwegian Ship Design – TNSDC Skipsteknisk rådgivning: The Norwegian Ship Design Company 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå