Gå til innhold

Datamus, 2 eller 5 år reklamasjon? (razer naga trinity)


Gjest Slettet-imMmrOha

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-imMmrOha

Dette er ei rimelig dyr datamus, kjøpte min på tilbud til 900,-, prisen på den nå er rundt 1400,-

Akkurat denne modellen har utallige tilbakemeldinger om feil på høyre museknapp, at museknappen "slipper". dette merkes f.eks i gaming ved at dersom man holder inne begge museknapper for å bevege seg, vil avataren hakke/stoppe opp/ ikke bevege seg. vanskelig å dra ting ut av bagger/ flytte ting etc.

f.eks i tegneprogram merker man dette ved at dersom man tegner en strek vil strekken få mange hakk/hull i seg.

det er vanskelig å flytte/dra mapper fordi musetasten slipper grepet i det som skal beveges.


tilbakemeldinger på denne feilen, og en annen feil som påvirker venstre museknapp flyter over på sider som elkjøp og komplett, søker man på engelsk på google vises det at dette er et problem verden over blant de som har kjøpt akkurat denne datamusmodellen.
legger ved linker til elkjøp og komplett slik at tilbakemeldinger kan leses om det er ønsker for det

https://www.komplett.no/product/985889/gaming/gaming-utstyr/gaming-mus/razer-naga-trinity-moba-gaming-mus
https://www.elkjop.no/product/gaming/gamingmus/RAZTRIMOBAMMO/razer-naga-trinity-gamingmus#

grunnen til at jeg starter innlegget ved å beskrive denne feilen, som er velkjent på denne modellen- er fordi det samme har skjedd med min.

datamusen min er kjøpt via cdon i juli 2018. den er altså litt over 2 år gammel.
jeg merket at musen begynte å få problemer i slutten/siste kvartal ) av 2020, og tenkte først det kunne være drivere som trengte oppdateringer, så tenkte jeg det kunne være pcn som begynte å bli gammel, men da jeg fikk meg ny pc over nyttår, og datamusen enda ikke fungerte skikkelig satte jeg meg ned for å google hva det kunne være og fant alle de tilbakemeldingene datamusen har.


Nå har jeg sendt den inn og fått avslag på reklamasjon da direkte sitert
" musen er blitt grundig undersøkt av våre teknikere som har konkludert med at den er noen år gammel og godt brukt, noe som har ført til at problemet har oppstått. "


dette er jeg overhodet ikke enig i. musen er rett over to år, og den har blitt pent brukt av en voksen person. i tillegg er dette ei dyr mus som har 2 år garanti fra produsent, og jeg mener jo et såpass dyrt produkt, som i tillegg har 2 år garanti fra produsent, burde ære ment for å ha lengre levetid enn 2 år. dessuten er akkurat det problemet jeg har et problem som er velkjent for denne modellen-


Hva er riktig her. cdon nekter å gjøre noe videre i denne saken. kan de bare føyse det vekk slik de gjør nå?


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At Cdon ikke godtar en reklamasjon er jo ikke akkurat nytt... Det begynner å bli en gjenganger her på forumet.

 

Jeg fant ikke noen saker på datamus, men jeg fant en dom på et headset til 1900kr: https://www.forbrukerklageutvalget.no/innsyn.aspx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2015000819&scripturi=/innsyn.aspx&skin=ftu&Mid1=11&

Her mener ihvertfall forbrukertvistutvalget at headset har 5 år reklamasjonsfrist. Jeg vil påstå at det samme vil gjelde (såpass dyre) datamus.

Siden dette er en velkjent feil, tyder på at dette er en iboende feil som har vært på musa siden den var ny og det er derfor en mangel med produktet.

 

Du får argumentere med informasjonen du la fram over, og evt saken jeg linker til. Så gi dem en frist (2 uker?) før du sender saken til forbrukerrådet. Si også at du isåfall vil kreve heving av kjøp, med krav om forsinkelsesrenter.

Lenke til kommentar

Festlig at cdon trur dei er smarte og seier at vanleg bruk har fått musa til å slutte å virke. 

Ei mus med 2 års garanti er openbart meint for å vare i meir enn 2 år. Det at musa ikkje toler å bli brukt i 2 år er også openbart ei reklamasjonssak. Hadde cdon påstått at musa var påført ei skade eller  har blitt feilaktig bruk så hadde dei hatt ei sak å krangle på, men dei kjem nok ingen veg med å påstå at du ikkje har reklamasjonsrett fordi musa har blitt brukt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En så dyr mus har 5 års reklamasjonsfrist. 

For det første er prisen langt over det som er vanlig for datamus, dette henger forøvrig sammen med at det er en gamingmus. En gamingmus må nødvendigvis være beregnet på gaming, at den brukes mye, gjerne de samme knappene flere ganger, samt at det kan komme noen harde slag mot den. Delene i en slik enhet må altså være av veldig god kvalitet. Dette gjenspeiles i den høye prisen.  At en gamingmus brukes mye eller at kun noen få deler av musen brukes mye, er helt normalt og er noe produktet er ment å tåle. Ved normal bruk kan man absolutt forvente at den varer i minst 5 år. 

 

Grunnen til at firmaer er så lite samarbeidsvillige er fordi det ikke finnes noe praksis angående denne produkttypen enda.. Firmaene vil i slike tilfeller alltid hevde at det er 2 års reklamasjonsfrist, dette er jo det beste for dem. 

Angående garanti fra produsent så er ikke dette et særlig relevant kriterium. Det avgjørende er hva man objektivt sett kan forvente av levetid for produktet. I feks Rt.1998-774 hadde en videospiller en garantitid på 1 år, men HR kom fram til at IR-mottakeren var ment å vare mer enn 3,5 år etter at levering hadde skjedd. 

Lenke til kommentar

Alle ting som er ment å vare betydelig lenger enn 2 år, har reklamasjonsfrist på 5 år. En vanlig datamus er blant dette, og i alle fall en dyrere en. Det er opp til selger å bevise at det ikke er produktsjonsfeil, ikke du. De har derfor veldig lite de skulle ha sagt i denne saken.

Jeg har en trackball, som fortsatt fungerer - fra 2001. 20 år gammel, altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...