Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man kreve at ansatte ikke kan selge varer privat fra den butikken de jobber i?


Anbefalte innlegg

Jeg jobber et sted som driver bruktsalg av klær. For oss er det vanskelig å holde styr på hva som går ut og inn av butikken, og vi legger merke til at flere butikkansatte har aktiv Tise-konto. (app for salg av brukte klær) hvor de (mest sannsynlig) selger varer som de finner i butikken de jobber i. 

Kan vi kreve at våre ansatte ikke kan selge dette tøyet privat slik de gjør nå? Vi ønsker å forhindre at våre ansatte stjeler eller betaler spottpris for varer, og selger de dyrere på privaten. Vi ønsker heller ikke at ansatte driver konkurrerende virksomhet på siden (om dette kan defineres som konkurrerende) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At dei tilsette ikkje skal sette seg i ein posisjon der dei blir mistenkte for å drive underslag burde være sjølvsagt, og vil nok følge av lojalitetsplikta i eit avtaleforhold. 

Å nekte privat bruktsalg krever avtale og må være sakleg begrunna. Her er det grunnlag for å lage ei slik avtale for å unngå misforståingar. Alternativt vil det være grunnlag for at arbeidsgiver innfører kontrolltiltak for å sikre at dei ansatte ikkje underslår verdiar frå arbeidsplassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med at ansatte ikke stjeler her, men plukker ut plagg de vet kan skaffe de en fortjeneste ved å selge på andre plattformer privat? Hvis de faktisk stjeler, har du så klart et større problem :)

Men hva hindrer butikken din i å øke prisene på plagg dere vet er verdt mer? Det at unge jenter saumfarer bruktbutikkene etter gode kjøp er ingenting nytt, da slikt har tatt helt av de siste årene. Men da vet vel også butikksjef/eier også hvilke plagg som er verdt mye penger? Bruktbutikker er ikke lenger "forbeholdt" de med dårlig råd.

Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (35 minutter siden):

Jeg regner med at ansatte ikke stjeler her, men plukker ut plagg de vet kan skaffe de en fortjeneste ved å selge på andre plattformer privat? Hvis de faktisk stjeler, har du så klart et større problem :)

Men hva hindrer butikken din i å øke prisene på plagg dere vet er verdt mer? Det at unge jenter saumfarer bruktbutikkene etter gode kjøp er ingenting nytt, da slikt har tatt helt av de siste årene. Men da vet vel også butikksjef/eier også hvilke plagg som er verdt mye penger? Bruktbutikker er ikke lenger "forbeholdt" de med dårlig råd.

Dette vil være undeslag. Eit underslag er når nokon tek ein gjenstand som dei alt har tilgang til (gjennom å jobbe i butikken) for eigen personleg vinning. Underslag skil seg frå tjuveri ved at ein har fått tillit til å handtere og ta vare på tingen.
Forskjellen kan være liten når ein tilsatt tek eit plagg frå butikkhylla eller lageret, det kan derfor argumentereast for begge delar men om ein begår underslag eller tjuveri frå arbeidsgiver utgjer liten praktisk forskjell.

Det største hinderet frå å tillate at tilsette i butikken kan gå over varene på leit etter gode kjøp som dei gjennomfører som privatperson, for deretter å selge plagget på Tise for forteneste er at arbeidsgiver ikkje berre leiger tida til arbeidstakaren mot betaling, arbeidsgiver låner også kompetansen.
Det vil fort være illojalt av ein tilsett å utnytte arbeidsgivers feilprising av eit produkt for personleg vinning, det lojale av arbeidstakaren vil være å melde frå til arbeidsgiver om at klesplagget er verdt meir enn det som står på prislappen.
Den som jobber i butikken er i ei særstilling , og eventuelt gode kjøp som butikksjefen med vilje har prisa lavt er nok tenkt å fungere som positiv omtale for dei heldige kundane som finn plagget til ein god pris, og ikkje som lønnstillegg for tilsette som plukker ut dei gode kjøpa før plagget når butikkhyllene.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

I såfall må det vel defineres i kontrakten. Er vel ganske vanlig å ha med at man ikke kan drive med konkurrerende virksomhet.

Men hvorvidt du kan nekte dem å selge klær i det hele tatt på privaten tviler jeg på.

Det går under arbeidsreglement. Det er da helt normalt at ansatte ikke driver med private sysler i arbeidstiden. Syns ikke du?

Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

Det går under arbeidsreglement. Det er da helt normalt at ansatte ikke driver med private sysler i arbeidstiden. Syns ikke du?

Det står ingen steder her at dette skjer i arbeidstiden så vidt jeg kan se. I arbeidstiden skal man selvsagt jobbe med det arbeidsgiver setter en til å gjøre. Min tvil her handler om hvorvidt arbeidsgiver, dvs. bruktbutikken, har anledning til å nekte sine ansatte å selge ting privat, på fritiden. Om det skal være tilfelle må det stå spesifisert i arbeidskontrakten. Når butikksjefen spør om dette på et forum, er det ganske åpenbart for meg at det ikke står i kontrakten.

Umoralsk eller ikke, så tror jeg ikke det er mulig å nekte ansatte å kjøpe plagg og så selge dem videre privat. Arbeidsgiver har veldig begrenset adgang til å kontrollere hva ansatte gjør på fritiden, og enda mindre hvis ikke det står definert i arbeidskontrakten.

Om det foregår stjeling er dette selvsagt forbudt, men det er sa en sak for politiet, ikke et debattforum.

Lenke til kommentar

Det mest interessante jeg lurer på er om de ansatte betaler ordinær pris, eller fruå rabatt. 

 

Om de betaler fullpris, så er jo de bare en ekstra inntekt for butikken slik jeg ser det. Da burde ledere eventuelt nesten ansette dem i en ekstra stilling for å selge disse varene gjennom butikken, men på nett feks på provisjon. Da har man jo to fornøyde parter. 

Lenke til kommentar

Bør defineres i kontrakt og bruktbutikkens retningslinjer for ansatte, så det er klinkende klart. (Dvs regler knyttet til personalkjøp/videresalg)

Ellers blir det gråsoner som ikke er til fordel for arbeidsgiver i bruktbutikken.

F.eks. bruker nok disse ansatte tid i løpet av dagen til både å vurdere klær for videresalg og avtale/sluttføre egne salg - heller enn å gjøre best mulig jobb for bruktbutikken.

Hva blir egentlig motivasjonen til disse ansatte?  Egen gevinst fremfor bruktbutikkens overskudd?  Det blir aldri bra...

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver og arbeidstaker har en gjensidig lojalitetsplikt. Lojalitetsplikten innebærer at man må frastå fra å gjøre ting som på en urimelig måte skader den andre partens legitime interesser. 

Når det gjelder personalrabatt: Det er adgang til (og også vanlig) å begrense personalrabatt til varer til eget bruk. Hvis varer videreselges etter at dette er klargjort i personalhåndbok eller lignende vil det være bedrageri overfor arbeidsgiver. 

Arbeidsgiver har naturligvis en legitim interesse i at arbeidstaker ikke driver konkurrerende virksomhet. Men da snakker vi om at arbeidstaker driver i litt omfang - at en Fretex-ansatt også selger sine egne brukte klær på Tise er ikke konkurranse. 

Å videreselge arbeidsgivers varer med fortjeneste vil ofte kunne være en illojal handling. Hvis personen som gjør det har innflytelse over hvordan arbeidsgivers priser skal settes vil det nær sagt alltid være det. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...