Gå til innhold

Rasisme og mangfoldstiltak - har det rabla for Netflix?

Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (3 timer siden):

Nei svarte bare på tilsvaret ditt.

Artikkelen sa ikke noe om ikke vestlige samfunnn.  Jeg sa ikke noe om ikke vestlige samfunn.  Jeg ba om noen kunne sitere noen som har sagt at hvite mer rasistiske enn alle andre men ingen har gjort det hittil.  Det ser ut til å være at noe folk som mener rasisme er rart (unntatt reverse rasisme) tror men ikke er utbredt nok til å finne på kilder til å støtte argumentet deres

Alle oppegående folk vet at rasisme mot andre folk enn hvite eksisterer og kan være ekstremt selv om individuelle rasisme og bias kan være farlig og av og til drepe, det er utbredt systemisk rasisme som undertrykker og er vanskeligst å eliminere.  Utbredt systemisk rasisme kan også bare komme fra folk som sitter på flest maktposisjoner.  

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tåkefyrste skrev (3 timer siden):

det er ingenting som heter reverse rasisme. Rasisme mot svarte er rasisme. Rasisme mot hvite er rasisme.

Det er ikke du eller jeg som får definere ord eller uttrykk, det er folk generellt.  En hot dog har ingenting å gjøre med hunder, men det er hva det heter likevel!

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, jjkoggan said:

Det er ikke du eller jeg som får definere ord eller uttrykk, det er folk generellt.  En hot dog har ingenting å gjøre med hunder, men det er hva det heter likevel!

Og folk flest vet at det er ingenting som heter det. Veldig få bruker det utrykket.

• Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Tåkefyrste said:

Kun woke bermen bruker det utrykket.

Wikipedia mener det er motsatt:

Reverse racism or reverse discrimination[1][2][3] is the concept that affirmative action and similar color-conscious programs for redressing racial inequality are a form of anti-white racism.[4] The concept is often associated with conservative social movements[4][5] and the belief that social and economic gains by black people in the United States and elsewhere cause disadvantages for white people.[6][7]

Det stemmer overens med måten jeg har sett det i bruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Atib Azzad said:

Ja, ikke fall for fristelsen til å la egne misforståelser korrigeres når du møter på motstridende informasjon.
Du kunne jo komme i skade for å måtte redigere narrativet ditt.

Når jeg møter motstridende meninger som jeg vet er feil? Helt klart.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, jjkoggan said:

De har kilder til å støtte deres meninger, du har ingen kilder 

Kilder som er andres meninger i form av artikler skrevet av liberale journalister. Nei takk jeg klarer meg uten slike "kilder".

Søk på "reverse racism" på google, så finner du kun artikler av liberale skruller som mener at konservative bruker utrykket mot affirmative action og at det ikke er noe som heter reverse racism fordi det ikke går an å være rasistisk mot svarte.

Ikke ett eneste av treffene viser faktiske konservative som bruker utrykket. 

Det sier ganske mye spør du meg.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Tåkefyrste said:

Det er en stygg måte å ufarliggjøre rasisme mot hvite på, ved å finne opp et nytt utrykk som tilsier at det egentlig bare er en form for hevnrasisme som hvite har gjort seg fortjent til.

Kun woke bermen bruker det utrykket.

Det ligger faktisk i uttrykket. Utfører man rasistiske handlinger mot hvite så er det altså ikke rasisme. Tro det den som kan. Klassisk tåkelegging.

Det er også mange som sliter med å skille på samt se overlappinger i dette:
https://www.merriam-webster.com/words-at-play/xenophobia-and-racism-difference

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...