Gå til innhold

Rasisme og mangfoldstiltak - har det rabla for Netflix?

Anbefalte innlegg

11 minutes ago, Tåkefyrste said:

Nei det er jo selvfølgelig å ta selskaper fra hvite for å gi til svarte. Mer handouts til folk som ikke har gjort seg fortjent til det.

Er det mer fortjent at selskapet går i arv?
Er det mer fortjent å arve godene som kommer gjennom å historisk være den foretrukkede fargen?
Er det bare u-fortjent dersom syklusen av hvem som belønnes, og hvem som straffes, snus?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
27 minutes ago, Atib Azzad said:

Er det mer fortjent at selskapet går i arv?

Det er et rungende JA.

27 minutes ago, Atib Azzad said:

Er det mer fortjent å arve godene som kommer gjennom å historisk være den foretrukkede fargen?

Skal hvite folk arve selskaper i kina siden vi ikke er den "foretrukkede fargen" der?

28 minutes ago, Atib Azzad said:

Er det bare u-fortjent dersom syklusen av hvem som belønnes, og hvem som straffes, snus?

Det er ikke noe syklus av straff og belønning. Du får det til å høres ut som fordelingen av goder er en slags konspirasjon av hvite mot minoriteter, når faktum er at det er ingen i verden som gjør mer for folk med annen hudfarge enn hvite.

Ja hvite har mer i vesten. I europa er det pga. vi er urbefolkningen her, og i USA er det pga. at hvite var erobrerne der, og har hatt rettigheter mye lengre enn svarte. Synd for dem som bryr seg, men slik er det bare. Historien er brutal.

Det beste vi kan gjøre nå er å legge opp til et samfunn med like rettigheter og muligheter. Vi skal ikke bøte for fortiden ved å ta fra hvite som aldri har eid slaver, og gi til svarte som aldri har vært slaver.

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, jjkoggan said:

Jeg vet ikke.  Utjevnelse av utdannelse kvalitet og eliminering  av segregeringen ville hjelpe mye.

Helt enig i at utjevnelse av segregering vil hjelpe mye men nå er det også slik at de ofte søker seg til bolig der det bor mange andre med samme opprinnelse. Det er ikke slik at man i Norge ikke har forsøkt dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Tåkefyrste said:

Skal hvite folk arve selskaper i kina siden vi ikke er den "foretrukkede fargen" der?
Ja hvite har mer i vesten. I europa er det pga. vi er urbefolkningen her, og i USA er det pga. at hvite var erobrerne der, og har hatt rettigheter mye lengre enn svarte. Synd for dem som bryr seg, men slik er det bare. Historien er brutal.
Det beste vi kan gjøre nå er å legge opp til et samfunn med like rettigheter og muligheter. Vi skal ikke bøte for fortiden ved å ta fra hvite som aldri har eid slaver, og gi til svarte som aldri har vært slaver.

For ordens skyld trodde jeg vi diskuterte en Amerikanske forhold, så det var det jeg tok utgangspunkt í.
Om hvite folk i Kina hadde vært med å bygge opp kinesiske formuer uten lønn, synes jeg det er rimelig å foreslå en slags kompenasjon for uretten, til tross for dens evt. historiske natur.
Problemet med historisk urett er at den sjeldent oppdages i samtid, veldig beleilig for de som har beriket seg på den, dersom man ikke skal gjøre noe med det, basert på floskler som at historien er brutal.

Men jada, problemstillingen er til dels filosofisk, hvem er skyld i hva, hvordan fordeles skyld i en kollektiv og historisk kontekst?
Og dersom man kategorisk kan avvise at det finnes noen tilbakevirkende ansvar, hvorfor er da arv så u-problematisk? Dette er da også vidreføring av forhold som mottakeren ikke har tatt del í.
Hvordan er det et rettferdig samfunn, dersom bare utvalgte historiske forhold får lov å ha konsekvenser.
(Tilfeldigvis akkurat disse historiske fordelene som er fordel-aktige, for de som har hatt en fordel-aktig posisjon i historien..)
Jeg har ikke svaret på det, men jeg synes ikke man bør frykte problemstillingen bare fordi den er litt mer abstrakt enn de øvrige reglene for konkurranse og suksess.

Endret av Atib Azzad
forlatt ord fra forlatt formulering.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

For ordens skyld trodde jeg vi diskuterte en Amerikanske forhold, så det var det jeg tok utgangspunkt í.
Om hvite folk i Kina hadde vært med å bygge opp kinesiske formuer uten lønn, synes jeg det er rimelig å foreslå en slags kompenasjon for uretten, til tross for at dens evt. historiske natur.
Problemet med historisk urett er at den sjeldent oppdages i samtid, veldig beleilig for de som har beriket seg på den, dersom man ikke skal gjøre noe med det, basert på floskler som at historien er brutal.

Men jada, problemstillingen er til dels filosofisk, hvem er skyld i hva, hvordan fordeles skyld i en kollektiv og historisk kontekst?
Og dersom man kategorisk kan avvise at det finnes noen tilbakevirkende ansvar, hvorfor er da arv så u-problematisk? Dette er da også vidreføring av forhold som mottakeren ikke har tatt del í.
Hvordan er det et rettferdig samfunn, dersom bare utvalgte historiske forhold får lov å ha konsekvenser.
(Tilfeldigvis akkurat disse historiske fordelene som er fordel-aktige, for de som har hatt en fordel-aktig posisjon i historien..)
Jeg har ikke svaret på det, men jeg synes ikke man bør frykte problemstillingen bare fordi den er litt mer abstrakt enn de øvrige reglene for konkurranse og suksess.

Kina anno 2021 er ikke lenger kommunistisk slik jeg ser det, det har transformert seg selv til nazisme - nasjonalsosialisme. Ideologien og systemet er påfallende likt Nazi-Tyskland. Han-kineserne er Kinas "ariske rase" og herrefolket som skal gis privilegier over andre folk som plasseres i konsentrasjonsleire som muslimene i Xinjang. Selv om Kina er multietnisk legges det opp til mest mulig "Lebensraum" for han-kineserne, som man ser i både Tibet og Xinjang mest av alt men som også skjer andre steder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (18 minutter siden):

Helt enig i at utjevnelse av segregering vil hjelpe mye men nå er det også slik at de ofte søker seg til bolig der det bor mange andre med samme opprinnelse. Det er ikke slik at man i Norge ikke har forsøkt dette.

Det blir lett å gjøre i Norge, en kunne kreve at innvandrere ikke får oppholdstillatelse uten å bo rundt landet istedenfor konsentrerte steder.  Det ville ikke fungere i USA fordi de fleste minoriteter har statsborgerskap og ikke ble født i et annet land.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, jjkoggan said:

Det blir lett å gjøre i Norge, en kunne kreve at innvandrere ikke får oppholdstillatelse uten å bo rundt landet istedenfor konsentrerte steder.  Det ville ikke fungere i USA fordi de fleste minoriteter har statsborgerskap og ikke ble født i et annet land.  

Likevel ser vi ghetto tilstander også i Norge. Her har man forsøkt å unngå det.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 timer siden):

Igjen, hensikten påvirker ikke institusjonelle rasisme, hvis resultatet er at fattige hvite favoriseres ovenfor like fattige svarte, er det institusjonelle rasisme. Det er også rasisme å ikke endre systemet

Betyr dette at det er institusjonell rasisme hvis du har to områder, der det ene har overvekt hvite og høyere snittinntekt mens det andre har overvekt svarte og lavere snittinntekt, og fattige i området med overvekt hvite som en konsekvens av større skatteinnbetalinger fra befolkningen også får et bedre offentlig tilbud enn de i området med lav inntekt?

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 timer siden):

Artikkelen hevder ikke at hvite er mer rasistiske enn svarte og det snakker om institusjonelle rasisme, noe som er umulig for minoriteter å utføre i vestlige samfunn 

Dra til Afrika eller Asia som hvit da vel..

Lenke til kommentar
39 minutes ago, herzeleid said:

Betyr dette at det er institusjonell rasisme hvis du har to områder, der det ene har overvekt hvite og høyere snittinntekt mens det andre har overvekt svarte og lavere snittinntekt, og fattige i området med overvekt hvite som en konsekvens av større skatteinnbetalinger fra befolkningen også får et bedre offentlig tilbud enn de i området med lav inntekt?

For meg så virker det slik, og at det ikke er rettferdig før man tar fra hvite mennesker deres selskaper, eiendommer og penger som de har arvet eller tjent selv, og gir til svarte.

Man ønsker altså på et sett at ting fordeles likt mellom grupper basert på hudfarger, og at hva du gjør som individ ikke spiller noen rolle. En veldig skummel tankegang spør du meg.

Verden har godt av å fokusere mer på individer, med unntak av om du frivillig er del av en negativ gruppe, som f.eks nazister, eller islamister.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (1 time siden):

Det som skjer i Pennsylvania er at støtte skolene får fra delstaten er delvis avhengig av rase, ikke bare snittinntekt.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

Det som skjer i Pennsylvania er at støtte skolene får fra delstaten er delvis avhengig av rase, ikke bare snittinntekt.  

Jeg kjenner ikke situasjonen i Pennsylvania, men det er egentlig ikke det jeg er ute etter heller. Jeg spør fordi jeg lurer på hva man/du legger i institusjonell rasisme, og om tilfeller som det jeg skisserte (selv uten rasisme fra det "hvite" eventuelt med egenvalgt segregering fra de mørke) faller inn under den definisjonen. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, jjkoggan said:

Om støtten er avhengig av rase er det rasisme, der er jeg enig. Men jeg har ikke sett noen tilfeller på at dette stemmer enda.

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (12 minutter siden):

Om støtten er avhengig av rase er det rasisme, der er jeg enig. Men jeg har ikke sett noen tilfeller på at dette stemmer enda.

Prøv dette

Indeed, weighted multiple linear regression shows that even when controlling for poverty, race is a robust predictor of funding inequity. For each 10% increase in proportion of white students, actual funding increases on average $447 per student relative to fair-share.

https://powerinterfaith.org/wp-content/uploads/2016/08/PA-Racial-School-Funding-Bias-July-2016-1-1.pdf

• Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (37 minutter siden):

At Institusjonelle rasisme eksisterer mot hvite betyr....?  Hva er poenget? Vi burde ikke forbedre våre samfunn fordi europeere diskriminerer andre sider av kloden ?

Nei svarte bare på tilsvaret ditt.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...