herzeleid Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Skal bli interessant å se om det lønner seg i lengden, men jeg tror det handler mye om hvilken kundegruppe en sikter seg inn mot. For de som liker "historiske" "kostymedrama" er kanskje mangfold mer viktige enn den historiske autentisiteten, mens jeg tror du i andre sjangere der en legger handlingen til historiske hendelser vil finne seere som vil finne et lite autentisk mangfold veldig ødeleggende, ref. diskusjonene rundt representasjon i filmer og spill med handling lagt til hendelser med relativt homogene "utøvere". 2 Lenke til kommentar
jøden Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/JJ6yQ6/etterlyser-mangfold-paa-tv-mener-erna-boer-se-bridgerton Det fungerer jo tydeligvis for veldig mange. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Hva er vel bedre enn å få representasjon samtidig som man trigger høyreradikale snøflak? (see what I did there?) 4 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Trodde Netflix allerede hadde mer enn nok mangfold. Halvparten av produksjonene deres har jo et par som består av en svart mann og hvit kvinne. Det virker også som om de er mer opptatt av mangfold enn å fortelle gode historier. Det hjelper ikke om alle verdens raser, kjønn og legninger er representert når filmene og seriene deres er så middels og forglemmelige som de vanligvis er. 5 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 (endret) Kjøleskap skrev (4 timer siden): Trodde Netflix allerede hadde mer enn nok mangfold. Halvparten av produksjonene deres har jo et par som består av en svart mann og hvit kvinne. Det virker også som om de er mer opptatt av mangfold enn å fortelle gode historier. Det hjelper ikke om alle verdens raser, kjønn og legninger er representert når filmene og seriene deres er så middels og forglemmelige som de vanligvis er. Om de satser på å slippe til produkter som er fra utenfor den smale anglo-amerikanske Hollywood-bobla er det bare positivt. Jeg setter pris på at man har lettere tilgang til film fra Latin-Amerika, Asia., Midtøsten og Afrika; tidligere har man for det meste måtte begrense seg til festivalen "Film fra sør" for å kunne få med seg hva som skjer utenfor det jeg kaller Hollywood-bobla. Og det som har kommet ut fra Hollywood og for den saks skyld britisk TV og film har bare blitt dårligere og dårligere de siste 5 årene. Remakes, elendige "samlebåndproduserte "sequels" lite originale filmer, fokus på "stejernene" og filmer med overtydelige buskap. Alltid fint med budskaper men jeg foretrekker historier som lar deg tenke og utfordrer de små grå - lite slik fra Hollywood. Og da hjelper det ikke med promoteringen av hva de kaller "mangfold". Dessuten, hva har egentlig hudpigmenter med KULTURELT mangfold å gjøre? Hudpigmenter og kultur er to helt forksjellige ting? Jeg ser ikke helt hva det kulturelle mangfolldet ligger i å ha flere afrikansk-ættede til å spille engelsk overklasse på 1800-tallet. Det forteller uansett ingenting om livet utenfor den vestlige kulturkretsen. Jeg synes dog det er for lite ikke-anglo-amerikanske filmer på Netflix. Og de på listene er de henvist til en ganske liten subkategori som heter "Internasjonale filmer". "Internasjonalt"=ikke-amerikansk. Lite imponert over påstanden om "mer mangfold" når det er overveldende Hollywood(engelsk film er i praksis også et underbruk av Hollywood). Endret 2. mars 2021 av Morromann 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Morromann skrev (12 minutter siden): Om de satser på å slippe til produkter som er fra utenfor den smale anglo-amerikanske Hollywood-bobla er det bare positivt. Jeg setter pris på at man har lettere tilgang til film fra Latin-Amerika, Asia., Midtøsten og Afrika; tidligere har man for det meste måtte begrense seg til festivalen "Film fra sør" for å kunne få med seg hva som skjer utenfor det jeg kaller Hollywood-bobla. Og det som har kommet ut fra Hollywood og for den saks skyld britisk TV og film har bare blitt dårligere og dårligere de siste 5 årene. Remakes, elendige "samlebåndproduserte "sequels" lite originale filmer, fokus på "stejernene" og filmer med overtydelige buskap. Alltid fint med budskaper men jeg foretrekker historier som lar deg tenke og utfordrer de små grå - lite slik fra Hollywood. Og da hjelper det ikke med promoteringen av hva de kaller "mangfold". Dessuten, hva har egentlig hudoigmenter med KULTURELT mangfold å gjøre. Hudpigmenter og kultur er to helt forksjellige ting? Jeg ser ikke helt hva det kulturelle mangfolldet ligger i å ha flere afrikansk-ættede til å spille engelsk overklasse på 1800-tallet. Det forteller uansett ingenting om livet utenfor den vestlige kulturkretsen. Jeg synes dog det er for lite ikke-anglo-amerikanske filmer på Netflix. Og de på listene er de henvist til en ganske liten subkategori som heter "Internasjonale filmer". "Internasjonalt"=ikke-amerikansk. Lite imponert over påstanden om "mer mangfold" når det er overveldende Hollywood(engelsk film er i praksis også et underbruk av Hollywood). Akkurat det er egentlig et veldig interessant paradoks. En snakker jo gjerne om hvordan ulike grupper kan fortelle ulike historier, men om det eneste en gjør er å fylle den samme rollen med en person med annen hudfarge fører jo ikke mangfoldet til noe substansielt nytt. Det er kanskje noe av det kjedeligste med denne formen for mangfold, når det ikke gir særlig mye til selve innholdet. 5 Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 All feil-fokuseringen på "mangfold" fører til det motsatte. Ikke mer respekt for ulike grupper, men fokus på grupper istedenfor individet. Som fører til økt rasisme og polarisering mellom grupper. En ny form for tribalisme. Samme gjelder fokuseringen på kjønn og representasjon i arbeidsmarkedet. Noen er sykelig opphengt i at kvinner skal være representert 50/50, eller helst mer. Øker det respekten for kvinner i arbeidsmarkedet? Hva med deres egen selvrespekt? Jeg ville aldri hatt en stilling, eller anerkjennelse, basert på noe annet enn ting som kompetanse, arbeidsmoral, ferdigheter, resultater. Den som ønsker anerkjennelse basert på noe sånn som kjønn, hudfarge eller legning mister min respekt. Respekt for menneskets verdi og menneskerettigheter er der alltid, men utover det må man gjøre seg fortjent respekten. Det er ikke noe man kan gjøre krav på. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071 Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Ryddet bort litt avsporing. Unngå også å diskuter med Youtube-videoer. Kommentering av moderering tas på PM. Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 2. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2021 10 hours ago, Gavekort said: Hva er vel bedre enn å få representasjon Hvor godt var egentlig svarte representert i 1800-talls England? Det er i hovedsak rike og hvite rasister som er sykelig opptatt av "representasjon". Som regel funker det slik at én gruppe vil ha noe en annen gruppe har, og da demoniserer man dem. 3 Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 2. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2021 Det er forøvrig litt snodig at ingen anklager f.eks Kina for ikke å være mangfoldig, samtidig som de er ekstremt og åpent rasistiske mot f.eks afrikanere der de nå koloniserer Afrika i økende hastighet. Eller alle folkegruppene de har satt i konsentrasjonsleire og myrder. Argumentet er liksom at hvite heterofile menn er fundamentalt onde - til tross for at de har skapt omtrent alt av positiv betydning i nyere menneskelig historie. 4 Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 4 hours ago, Thorny said: Argumentet er liksom at hvite heterofile menn er fundamentalt onde - til tross for at de har skapt omtrent alt av positiv betydning i nyere menneskelig historie. Velkommen til 2021.. verden har blitt gal. Og en annen ting som alle glemmer er den ekstreme rasismen som hvite afrikanere som bor i Afrika opplever. Til tross for at de har bodd der i mer enn hundre år regnes de fortsatt ikke som en del av kontinentet. 5 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 3. mars 2021 Del Skrevet 3. mars 2021 Thorny skrev (16 timer siden): Det er forøvrig litt snodig at ingen anklager f.eks Kina for ikke å være mangfoldig, samtidig som de er ekstremt og åpent rasistiske mot f.eks afrikanere der de nå koloniserer Afrika i økende hastighet. Eller alle folkegruppene de har satt i konsentrasjonsleire og myrder. Argumentet er liksom at hvite heterofile menn er fundamentalt onde - til tross for at de har skapt omtrent alt av positiv betydning i nyere menneskelig historie. Mangfold er som regel et kodeord for alt som ikke er hvite, heterofile menn. Dermed er en film som består av kun kinesere automatisk mangfoldig. Dessuten er Kina en skummel stormakt, så de slipper unna med mye. 5 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 6. mars 2021 Del Skrevet 6. mars 2021 Kris85 skrev (På 1.3.2021 den 20.04): Har du vært i USA? Folk ønsker seg til USA fordi det er lett å få en dårlig betalt svart jobb der. Det gir en helt annen trygghet og sikkerhet enn mange andre plasser. Det skal ikke så mye til for veldig mange å få et bedre liv. Rasismeproblematikken er flisespikkeri å regne i det store bilde - de gir vel blanke faen i om det er for mange hvite folk på tv, eller om de må bo i en "svart" bydel. Det betyr ikke at USA ikke er et rasistisk land. Norge er også et rasistisk land. Ikke i like stor grad som i USA. Men vi har rasisme her i Norge i ganske utbredt grad. Forskjellen er at denne rasismen ofte er skjult. Mens i USA ser du den åpenlyst i det daglige. https://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in_the_United_States https://www.kff.org/racial-equity-and-health-policy/press-release/poll-7-in-10-black-americans-say-they-have-experienced-incidents-of-discrimination-or-police-mistreatment-in-lifetime-including-nearly-half-who-felt-lives-were-in-danger/ 7 av 10 har følt på rasisme og halvparten har følt seg truet på livet pga rasisme minst en gang i livet Så skriver du at USA er et av de minst rasistiske landene i verden? Henger ikke på greip. Har du vært blant eks Afrikanere eller Pakistanere når de tør være seg selv ? Er da jeg hører mest rasisme.. At hvite er de mest rasistiske er en stor konspirasjonsteori. 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 12. mars 2021 Del Skrevet 12. mars 2021 DaniNichi skrev (På 6.3.2021 den 13.24): At hvite er de mest rasistiske er en stor konspirasjonsteori. Kan du sitere noen som hevder dette? 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 12. mars 2021 Del Skrevet 12. mars 2021 6 hours ago, jjkoggan said: Kan du sitere noen som hevder dette? https://medium.com/age-of-awareness/yes-all-white-people-are-racist-eefa97cc5605 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 12. mars 2021 Del Skrevet 12. mars 2021 (endret) debattklovn skrev (53 minutter siden): https://medium.com/age-of-awareness/yes-all-white-people-are-racist-eefa97cc5605 Slikt søppel har jeg sluttet å kaste bort tiden på. Jeg gjenkjenner ordsalat for hva det er og vet nøyaktig hva slags type personlighetstrekk de som holder på med slikt har. Så fort jeg gjekjenner individer som elsker konflikt for konfliktens egen skyld vet jeg å skygge unna og holde meg meget meget langt unna slike individer. Ekstremsieme og feberfantasier er ikke det som har brakt fremskritt til verden og menneskeheten. Ignorer dem, problem solved. Endret 12. mars 2021 av Morromann 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 12. mars 2021 Del Skrevet 12. mars 2021 debattklovn skrev (1 time siden): https://medium.com/age-of-awareness/yes-all-white-people-are-racist-eefa97cc5605 Artikkelen hevder ikke at hvite er mer rasistiske enn svarte og det snakker om institusjonelle rasisme, noe som er umulig for minoriteter å utføre i vestlige samfunn 1 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 12. mars 2021 Del Skrevet 12. mars 2021 (endret) Institusjonell rasisme eksisterer heller ikke lengre i den vestlige verden. Kun individuell rasisme. Eller den eksisterer delvis i form av minoritetskvoter som diskriminerer mot hvite. Affirmative action i USA blant annet. Endret 12. mars 2021 av Tåkefyrste 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 12. mars 2021 Del Skrevet 12. mars 2021 Tåkefyrste skrev (6 minutter siden): Institusjonell rasisme eksisterer heller ikke lengre i den vestlige verden. Kun individuell rasisme. Eller den eksisterer delvis i form av minoritetskvoter som diskriminerer mot hvite. Affirmative action i USA blant annet. Hvordan forklarer du dette? Even when the poverty level of a district is similar, districts with whiter populations get more basic education funding per-student from the state than similarly poor districts with a higher minority population, the studies found. https://www.google.com/amp/s/www.timesherald.com/news/year-in-review-racial-bias-revealed-in-state-s-school-funding/article_e6305521-d802-5dc6-bd4f-918409d720b8.amp.html 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå