Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med RAV4 2003 D4D


Anbefalte innlegg

Hei! 

Har en Toyota RAV4 2003 D4d med diverse problemer.
Det startet med at turtallet plutselig gikk til under 1k mens jeg var ute og kjørte og det var ingen reaksjon når jeg ga gass og den stoppet etter en liten stund. Når dette oppsto var det bare å slå av og på bilen så kom den seg igjen. I tillegg kunne den stritte litt mot når jeg kom på turtall fra 2,5k og oppover. 
Prøvde å bytte SCV-ventiler og bilen ble da litt bedre. Prøvde dieselrens etter det men det var fortsatt litt problemer. 
En dag så stoppet den slik som den har gjort tidligere, men ville ikke starte igjen. Hjalp heller ikke å bytte dieselfilter. 
I dag starter den en sjelden gang, men det er fortsatt problemer med at den stopper.
Får ikke koblet til diagnoseverktøy, men ''blinkekoden'' er 78.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (1 time siden):

Det kan være problemer med

fuel pumps, injectors, EGR systems and Vacuum Switching Valves

Har du sjekket trykket fra fødepumpa i tanken?

Nei, det har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar

https://www.toyotaownersclub.com/forums/topic/141628-2003-d4d-42-loss-of-power-again-flash-code-78/

https://www.toyotaownersclub.com/forums/topic/131369-d4d-cutting-out/
Error code P1229 med OBD (Tatt fra en RAV4)

Sitat

 

remove the fuel sender(under the rear seats in the fuel tank) and look at the pic up filter and look for sludge i done this today exact same fault and found lots of sludge around and on the pic up filter

I think your diagnosis is probably spot on.

After much faffing about I was able to undo the blue retainer for the sender and when I pulled the unit out and dismantled it I was shocked by the amount of sludge blocking the pickup.

 

 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 1.3.2021 den 17.40):

Det kan være problemer med

fuel pumps, injectors, EGR systems and Vacuum Switching Valves

Har du sjekket trykket fra fødepumpa i tanken?

Er det noen enkel måte å sjekke dette på? Må jeg ut med pumpa? 

20210305_160235.jpg

Lenke til kommentar

Hvis det er trykket fra pumpe du mener, så gjøres det normalt i motorrommet med det nødvendige utstyret som trengs.

For å sjekke tipset om det er rent ved pickupen til pumpa (i tanken), så må pumpa ut. Dette hørtes ut som en god ide inntil du postet det bildet. :(

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (24 minutter siden):

Hvis det er trykket fra pumpe du mener, så gjøres det normalt i motorrommet med det nødvendige utstyret som trengs.

For å sjekke tipset om det er rent ved pickupen til pumpa (i tanken), så må pumpa ut. Dette hørtes ut som en god ide inntil du postet det bildet. :(

Hehe, ja det var det som var planen - helt til jeg så hvordan det så ut. Da hørtes plutselig ditt forslag litt enklere ut, selv om jeg ikke hadde peiling på hvordan det skulle gjøres.

Endret av saks6
Lenke til kommentar

Har prøvd å koble en dunk med diesel rett inn på filteret, men startet ikke da heller. Er det så enkelt at man da kan konkludere med at det ikke er pumpa i tanken som er feilen? Uten å kunne si at pumpa er i orden.

Lenke til kommentar

I stedet for å famle i blinde med noe begrensende kunnskaper så foreslår at du setter bilen på et verksted gjerne et dieselverksted hvor de vet hva de driver med. 

Vet ikke hvor du bor men det finnes flere bosch diselverksteder blandt annet. 

Gi de 2-3 timer med bilen så, ser du hvor ille det er. 

Det kan være så enkelt som å plugge i et diagnoseapparat og lese av om det er høyt nok railtrykk på bilen. 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (14 timer siden):

I stedet for å famle i blinde med noe begrensende kunnskaper så foreslår at du setter bilen på et verksted gjerne et dieselverksted hvor de vet hva de driver med. 

Vet ikke hvor du bor men det finnes flere bosch diselverksteder blandt annet. 

Gi de 2-3 timer med bilen så, ser du hvor ille det er. 

Det kan være så enkelt som å plugge i et diagnoseapparat og lese av om det er høyt nok railtrykk på bilen. 

Er vel ikke galt å spørre om noen har forslag til hva man kan gjøre for å spare litt penger før man sender den til et verksted? Hvordan lærer man noe ved å sende den til et verksted? Hadde dette vært en bil til flere hundre tusen hadde jeg så klart ikke begynt å tukle med så liten kunnskap.

Har prøvd flere diagnoseverktøy, men ingen vil koble seg til bilen.

Endret av saks6
Lenke til kommentar

Ja er enig i det at det er bra du prøver selv. Det du enkelt kan sjekke selv her som du har lagt ut bilde av er at bilen har egen fødepumpe i tanken. Har du 4 ledninger inn på den kontakta øverst på tanken så har du egen pumpe i tanken. 

Det er jo så enkelt at du får noen til å skru på tenninga mens du høres etter om pumpa starter. Det skal og være fullt mulig å høre dette selv om det er stille der du driver. 

Japanske biler rundt det årstallet du har er ofte vanskelig å komme innpå uten dyrere diagnoseutstyr. 

https://diagnosebutikken.no/produkt/bildiagnose/toyota/foxwell-nt414-58-bilmerker Denne for eksempel bør kunne lese av feilkoder på systemet pluss at du kan se live data. 

Lenke til kommentar

Dette er en kranglete årgang m.t.p diagnose. Selv med den gamle intelligent testeren til Toyota(IT2, som klarer disse bilene best) så er det svært begrenset hva man kan se på en 1CD motor.

Man kan f.eks ikke se railtrykk(actual og target) og SCV ventiler blir alltid byttet på mistanke.

Selv mistenker jeg fortsatt SCV ventiler. Noen ganger må man bytte dem flere ganger. Kjøpte du nye orginale dyre ventiler eller noe billig ebay crap??

Dette bildet av drivstofftanken og pumpearmaturen er også litt urovekkende. Å begynne å demontere noe her kan bli veldig dyrt. Det kan fort ende opp med ny drivstofftank og armatur fordi alt knekker og går til helvete.

Jeg hadde nok prøvd å se om det er noe liv i matepumpa. Koble også av tur slangen inn på filteret og sjekke at den leverer/flower tilstrekkelig. Prøv å unngå å demontere noe bak der.

De fleste Toyotaer har forsåvidt ikke noen matepumpe og det er høyttrykkspumpa som suger drivstoffet. Hvor mange ledninger går det inn på det stikket??

For å diagnosere tett sil eller system så kan man bruke håndpumpa som sitter på filteret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...