Gå til innhold

er psu for liten ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det burde være nok med 300w, men det kommer an på om det er en kvalitets PSU eller ikke da. Selve watt'en er ikke alt, ta heller å last ned et voltmonitor program, også sjekker du om PSU'en klarer å levere +12v +5v og +3.3v ganske stabilt.

Disse verdiene er gode om de ligger på +- 10% av verdien de skal ligge på. (tror det var 10%)

 

Ble kanskje litt vanskelig å forstå dette :p

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det så kan det jo være 4 ting...(som jeg ser nå)

 

1. For liten PSU

2. For varm CPU?

3. Defekt RAM?

4. Defekt HK?

 

Hvis du tror det er PSU, så anbefaler jeg som de over å laste ned et program som overvåker volt/temp. F.eks motherboard monitor.

 

Så logger du resultatene dine og ser om du kan se noe uvanlig. Høy temp...ustabil eller for lav/høy volt etc.

 

Defekt ram kan du jo teste ved å kjøre Prime95 (?)

 

Defekt hk er vel siste utvei ville jeg tro...ikke lett å påvise noe der egentlig...

Lenke til kommentar

Virker som folk er veldig opptatt av å overdimensjonere PSU. Selv har jeg et kabinett fra 1996 med PSU 160 W. Alt er skiftet ut unntatt diskettstasjon. Kjører nå med

 

- Geforce4 Ti4200 128MB Ram

- 512 MB SDRAM

- IBM 45 GB harddisk

- Western digi 160 MB harddisk

- CD-brenner 4x4x32

- CD-brenner 52x24x52

- Hovedkort MSI 6330 Lite

- AMD 1,13 GHz prosessor

 

Altså oppdatert litt nå og da...

 

Dette systemet går så det suser, spiller hardt og lenge, aldri noen problemer.

 

Nei, du må nok lete andre steder enn PSU, det tror i alle fall jeg. Men det er selvsagt lurt å sjekke stabiliteten på din PSU, kan jo være noe annet om Watt slik de over har sagt.

 

Lykke til.

Endret av termomann
Lenke til kommentar
Virker som folk er veldig opptatt av å overdimensjonere PSU. Selv har jeg et kabinett fra 1996 med PSU 160 W. Alt er skiftet ut unntatt diskettstasjon. Kjører nå med

 

- Geforce4 Ti4200 128MB Ram

- 512 MB SDRAM

- IBM 45 GB harddisk

- Western digi 160 MB harddisk

- CD-brenner 4x4x32

- CD-brenner 52x24x52

- Hovedkort MSI 6330 Lite

- AMD 1,13 GHz prosessor

 

Altså oppdatert litt nå og da...

 

Dette systemet går så det suser, spiller hardt og lenge, aldri noen problemer.

 

Nei, du må nok lete andre steder enn PSU, det tror i alle fall jeg. Men det er selvsagt lurt å sjekke stabiliteten på din PSU, kan jo være noe annet om Watt slik de over har sagt.

 

Lykke til.

Enig på du! :lol:

 

men jeg har vært borti tilfeller med større skjermkort der PSU har vært synderen.

Lenke til kommentar
har ikke sagt at alle har det, men det er en ganske opplagt årsak det! mente ikke å være frekk, men det gjorde visst du!

selvfølgelig mente jeg ikke å være frekk, men er bare så lei av påståelige folk :thumbup:

 

Hadde det vært PSU hadde vel heller resultatet vært at maskinen skrudde seg av, ikke at den startet pånytt?

 

Vel, for dårlig strømforsyning kan føre til ustabilitet, og random reboot. Men det trenger selvfølgelig ikke å være problemet i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

av erfaring så er det ofte ram problemer når maskinen driver og restartet i hytt å pine!

 

ofte har det vært så enkelt som å gå i bios og stille ram hastigheten på det den da måtte være i stedet for å kjøre den på "auto" ( i dette tilfelle 266mhz)

 

men dette er som regel med billig ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...