sofokles Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Prisantydning : Billigst mulig avlastningsmaskin Skal maskinen overklokkes : Nei Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert? : Spiller ingen rolle - har en Duron maskin fra før - fornøyd med den Er det deler du vet du ikke trenger? Har : Skjerm, tastatur, mus Hva skal PC-en brukes til? lekser, div skrivearbeid, internett, enkle spill (for barn, trenger ikke racer grafikk) Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer ; skal kobles i nettverk for deling av internettoppkopling og printere, disker Har en gammel dell liggende - kunne evt bruke kabinett, psu og annet rusk fra den ( harddisk gåen) , men en bitteliten boks hadde også vært morsomt. Tenkte å kjøre linux + div freeware på den ( openoffice etc) Har kikket på guider men vet ikke helt hvordan jeg skal tweake mest mulig utav nesten ingen penger. Skal prøve å få til ålreit maskin senere i år, dette er tenkt som en midlertidig løsning. Noen som tar utfordringen ? Lenke til kommentar
Abbern Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 du kan jo se på dell.no, der kan du få pc til under 4000. Eller se i elkjøp-avisen, der kommer det alltid noe rusk(billig pc) som koster smått. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 En av "mine" maskiner har et MSI KM2M i bånn. Kan bruke både SDRAM og DDR. Fungerer helt greit med SDRAM. Yter bedre med DDR og er ikke mye dyrere. MSI har også et kort de kaller 6378, men det har jeg hatt ganske mye knøl med. Har ikke testa KM2M med Linux. Men "innmaten" er et par generasjoner gammel og rimelig standard (S3 grafikk, og lydchip'en er lista som støtta hos feks RedHat). Priser fra Komplett. Drøye 1600,- + evt. CPU-kjøler. KM2M: 523,- Duron 1,4: 314,- WD 40GB: 463,- TwinMOS PC2700 256MB: 323,- (Kan ikke finne denne på lista til MSI, men kortet er etter egen erfaring ikke kresent på minnetyper.) Skal du pakke det inn i noe koster et Q-Tec MidiTower 270,-. Eller så er det et par sjapper på Grünerløkka som selger brukt. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 Mange takk så langt Da jeg kikka på prisguiden kom jeg til Asus A7VN266VM til 364 Athlon xp1600+ til 399 Maxtor 40GB til 438 Chieftec dragon mini atx kasse til 370 Hva slags ram ville passe her ?? Det blei jeg usikker på og så posta jeg Og fikk jo svar !! BACH : thanks ser bra ut .. har du ytterligere kommentarer til oppsettet ditt ? Abbern : Vitsen er å bygge sjøl - det blir mer enn halve moroa. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Har egentlig ikke så mye ekstra. Maskina med dette hovedkortet har en 12dB i PSU og en Papast 120mm på 7V i fronten. Seagate U6 HD, Glacialtech 2310 på redusert fart. Duron1100. Må se på lampa om maskina er igang. Kabinettet er et Addtronics. Med DDR får spill av typen Quake2 akseptable ytelser i 1024X768. Til "hverdags" er maskina bra nok etter min smak. Minne som er testa: Crucial (Micron) PC2700 256MB TwinMOS PC133 128MB TwinMOS PC166 256MB (TMS3808B4E6E) TwinMOS PC2700 256MB CL2 (Den siste sitter i nå. Passa feks ikke på et nForce2 m/integrert skjermkort.) Kortet fra ASUS har jeg ingen erfaring med. Eneste jeg har testa som ligner er EPoX EP-8RGM2i. Kresent på minne men ellers veldig bra. nVidia har nedlasbare drivere, gode instruksjoner og et forum. Så da skulle det være mulig å få til noe. Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 vanlig ddr ram ville jeg påstå! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå