Gå til innhold

Nikola viser at deres elektriske lastebil er klar for veien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en lastebil er det rullemotstand som er dominerende. De trenger ikke se ut som såpestykker for å oppnå lang rekkevidde. Hadde de det hadde lastebiler sett helt ulike ut de dem gjør i dag. 
 

Problemet er det samme for alle. Få inn stort nok batteri uten at akseltrykk blir for høyt. 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at GM fortsatt er med på laget, Nikola må være den største og mest åpenbare svindelssaken i bilindustrien siden dieselgate. 

For øvrig er dette ikke noen enorm nyhet, det ruller allerede flere volvo EL lastebiler rundt i oslo uten stor ståhei i media. Svindel lønner seg tydeligvis der altså.

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sampson skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke at GM fortsatt er med på laget, Nikola må være den største og mest åpenbare svindelssaken i bilindustrien siden dieselgate. 

10-K har litt oppdateringer fra DOJ og SEC etterforskningen. Er lite som tilsier at dette er svindel, bortsett fra en Trevor Milton som satset på at det var plass til to ulike typer ala Elon Musk her på kloden, der EM har fått lov til å love gull og grønne skoger uten at TM fikk lov til det samme. 

Blir Nikola straffet, så blir det enkelt å dra paralleller mot EM og Tesla. Fint det, så kan Tesla få fortsette ferden videre uten EM. Det trur jeg de har godt av, litt slik jeg trur Nikola har godt av å redefinere seg selv og eget hovedfokus uten alle de unødvendige forgreningene som ofte virket å være litt personlige prosjekter fra fyren i topp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (4 minutter siden):

10-K har litt oppdateringer fra DOJ og SEC etterforskningen. Er lite som tilsier at dette er svindel, bortsett fra en Trevor Milton som satset på at det var plass til to ulike typer ala Elon Musk her på kloden, der EM har fått lov til å love gull og grønne skoger uten at TM fikk lov til det samme. 

Blir Nikola straffet, så blir det enkelt å dra paralleller mot EM og Tesla. Fint det, så kan Tesla få fortsette ferden videre uten EM. Det trur jeg de har godt av, litt slik jeg trur Nikola har godt av å redefinere seg selv og eget hovedfokus uten alle de unødvendige forgreningene som ofte virket å være litt personlige prosjekter fra fyren i topp. 

Nå som de har løyet seg til fame og høstet mye investering og kloke hoder basert på det så skulle det bare mangle at de faktisk klarte å få noe ut døra, men de hadde ingen verdens ting for kun 1,5 år tilbake. Trevor var ikke alene i nikola om å vite at det var et spill for galleriet. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sampson skrev (8 minutter siden):

Nå som de har løyet seg til fame og høstet mye investering og kloke hoder basert på det så skulle det bare mangle at de faktisk klarte å få noe ut døra, men de hadde ingen verdens ting for kun 1,5 år tilbake. Trevor var ikke alene i nikola om å vite at det var et spill for galleriet. 

For 1,5 år tilbake så hadde Bosch allerede jobbet ca 200,000 arbeidstimer for å få til prototypen til Nikola Two. Selvfølgelig hadde de ting, men ikke like hårete som TM tegnet et bilde rundt. 

Selve hoved ideen til Nikola blir nå kopiert av stort sett alle som selger FCE kjøretøy. Flåtesalg og H2 verdikjeden blir samlet sammen og solgt samtidig. 

Et godt eksempel er Hydrospider prosjektet i Sveits. 

Hovedproblemet til TM er at han ble overtalt til å kaste firmaet offentlig på børs. Kjipt for han, fordi man da kunne gå fyren i sømmene, men greit for Nikola som fikk inn et gedigent filter tidlig. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Jeg tror at du laaangt inni deg skjønner at IVECO inngik dette partnerskapet med Nikola fordi de trengte ekspertisen de har, både når det gjelder batterielektrisk fremdrift OG hyddrogenelektrisk. De setter opp en fabrikk i Ulm som de deler kostnadene på å sette opp og fremdriftsplanene er krystallklare fra begge hold.

Nikola hadde en CEO som tok munnen for full og som "dreit på draget". Det betyr ikke at selskapet ikke har teknologien på plass, noe som burde være synlig for de fleste. IVECO er ingen amatør, ei heller BOSCH. Begge er i tett samarbeid med Nikola. Dette er kjennsgjerninger som det ikke er noe vits i å bestride.

De første lastebilene vil rulle ut fra 2 fabrikker, Ulm i Tyskland og Coolidge Arizona før 2022. At TU`s forum har et problem med å fordøye dette er ganske underholdende :-)

Og, prisingen av selskapet vil se helt anderledes ut innen den tiden.

(Og jeg vet deres påstand er "Ja, konkurs" Min påstand er 3 ganger`n. Fasiten kommer av seg selv)

Lenke til kommentar
7 hours ago, oophus said:

10-K har litt oppdateringer fra DOJ og SEC etterforskningen. Er lite som tilsier at dette er svindel, bortsett fra en Trevor Milton som satset på at det var plass til to ulike typer ala Elon Musk her på kloden, der EM har fått lov til å love gull og grønne skoger uten at TM fikk lov til det samme. 

Blir Nikola straffet, så blir det enkelt å dra paralleller mot EM og Tesla. Fint det, så kan Tesla få fortsette ferden videre uten EM. Det trur jeg de har godt av, litt slik jeg trur Nikola har godt av å redefinere seg selv og eget hovedfokus uten alle de unødvendige forgreningene som ofte virket å være litt personlige prosjekter fra fyren i topp. 

 

Dessverre så virker den 10K'n mest av alt å være et forsvarsverk mot mulig straff evt. en kollektiv ansvarsfraskrivelse fra styret og ledelse. Selskapet er fortsatt under etterforskning fra blant annet SEC på bakgrunn av alt som skjedde når Hindenburg rapporten ble offentlig kjent i fjor. 

Noe av kjernen i problemet er jo at både ledelsen, som i stor grad er uendret, bortsett fra tullingen  Trevor Milton, samt at hele styret som i stor grad også har bestått, de har alle vist om alle løgnene, at det pågikk svindel både mot investorer og potensielle kunder. 10K'n virker i stor grad å forsøke å legge all skyld på Trevor Milton. 

Både styret og ledelsen har jo hatt et eget ansvar for å gripe inn i løpet av de fem siste årene. Det var utallige ganger noen i selskapet burde grepet inn, men ingen gjorde det. Fordi gulroten kan ha vært at dersom dette kunne pågå lenge nok ville både styremedlemmer og ledelse bli rikelig belønnet av aksjeopsjoner. Og Trevor Milton hadde jo en evne til å snakke aksjekursen opp. 

Jeg sier ikke at Nikola er pillråttent og at alle bør i fengsel. Men SEC og evt. påtalemyndigheter bør avklare HVEM i styret og ledelse som skal holdes ansvarlig i tillegg til Milton. For noen bør definitivt gå i fengsel, for så alvorlig er det som har skjedd. 

Intensjonene var nok gode de da selskapet startet opp, eller det i det minste tenkes at det var gode intensjoner. Men om en ser på bonusmodell og aksjeopsjoner så ble det tidlig klart at dette ville bli et økonomisk eventyr for langt flere enn Trevor Milton. Inkludert sittende styremedlemmer og resten av ledelsen. Vi snakker faktisk så rike at det var nummeret før Donald Duck rik, med pengebad. Det kan gjøre noe med folk. Og det blir helt sikkert lett å snu hodet en annen vei. 

Det har vært mye rart i sagaen Nikola. Fra naturgass drevet turbindrift og gratis gass til kjøperne de første 1 million miles, effekt på 2000 HK  på hjula. Så endret de plutselig konseptet. 1000 hk på hjula. Og hydrogen. Nikola skrøt faktisk av å sitte på rettigheter til naturgass, og det skulle sikre at kundene kunne få gratis naturgass. Vel, selv om noen sitter på rettigheter til gass, så er det ikke gratis å få opp gassen. Det ser vi jo hvert år her i Norge. Det er også meget stor tvil om kostnadene for hydrogen som ble hypet av Nikola så sent som sist sommer stemmer. Da ble det sagt at de nå hadde presset kostnaden til 3 dollar kg. 

Det er så mange løgner, og såpass alvorlige løgner som Nikola Corp definitivt burde ryddet opp i direkte og ikke først komme krypende med denne 10k'n nå når ting drar seg til. Om dette hadde skjedd i Norge, så kunne faktisk styrets medlemmer blitt holdt personlig ansvarlig for at de ikke tok grep og kvittet seg med løgneren Trevor Milton. Men fyren fikk altså manipulert virkeligheten med løgn og bedrag i nesten fem år før hindenburg rapporten kom. Og et halvår etter den så forsøker altså styret og ledelsen og velte all skyld på mannen som ble rik men som ikke lenger er med. 

Jeg håper flere i Nikola må gå, evt holdes ansvarlig å ta en time out i fengsel. Da blir det kanskje også lettere for Nikola Corp å fokusere på sluttspurten. For det ser jo ut som noe positivt skjer i selskapet, og at det vil bli noe av BEV semi'n. Hvordan det blir med hydrogenen få vel se. 

Endret av bojangles
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 timer siden):

Både styret og ledelsen har jo hatt et eget ansvar for å gripe inn i løpet av de fem siste årene. Det var utallige ganger noen i selskapet burde grepet inn, men ingen gjorde det. Fordi gulroten kan ha vært at dersom dette kunne pågå lenge nok ville både styremedlemmer og ledelse bli rikelig belønnet av aksjeopsjoner. Og Trevor Milton hadde jo en evne til å snakke aksjekursen opp. 

Ja som sagt så er det enkelt å sette fellesnevnere mot Elon Musk og Tesla på enkelte ting. Men ren svindel er jo ikke firmaet. Men det var noen uttalelser som var hårete og rettet på noe som skal og burde defineres som ei "future statement" angående planer, fremfor hva man har og har ikke gjort allerede. 

bojangles skrev (4 timer siden):

Jeg sier ikke at Nikola er pillråttent og at alle bør i fengsel. Men SEC og evt. påtalemyndigheter bør avklare HVEM i styret og ledelse som skal holdes ansvarlig i tillegg til Milton. For noen bør definitivt gå i fengsel, for så alvorlig er det som har skjedd. 

Det er blitt gjort litt forandringer allerede. Havner noen i fengsel her, så vil noen hos Tesla havne i fengsel også som har gjort akkurat det samme, bare over lengre perioder og med tilgang til mye mer penger fra markedene. Der eksisterer det en sjef som vet han kan flytte markeder med riktig Tweet, samtidig som han pumper TSLA, DOGE, BTC, GME etc. 

Som sagt, så var det nok greit at Nikola fikk inn ei gedigent filter, og en omstrukturering. Nå er fokuset satt mot det som er mer viktig vs alle de andre små prosjektene Trevor Milton gjerne kastet frem. Det samme ville nok Tesla hatt godt av. Fjern ATV, Cybertruck, Roadster og Semi og fokuser på TM2, TM1, Tesla Van og lignende istedenfor som kan fylle opp hull i bil-porteføljen. Samt lag en bedre pickup som ikke krever C1 førerkort. 

 

bojangles skrev (4 timer siden):

Men fyren fikk altså manipulert virkeligheten med løgn og bedrag i nesten fem år før hindenburg rapporten kom. Og et halvår etter den så forsøker altså styret og ledelsen og velte all skyld på mannen som ble rik men som ikke lenger er med. 

De havnet ikke offentlig på børs før midten av 2020. De kunne stort sett si hva de ville før dette. Folk som investerer seg inn i dem står uansett selv ansvarlig for å gjøre sin due diligence, men når de havner offentlig så burde de vært flinkere til å kjøre ut noen "statements" og avklaringer angående tidligere uttalelser. Folk har jo grunnet DOJ og SEC etterforskningen blitt sendt inn for å se hva firmaet faktisk har gående. Profesjonelle folk med god kunnskap om hva et slikt firma burde sitte på angående assets og teknologi. 10K viste der at de var et helt normalt startup, med innhold som gjør at planene de nå har er gjennomførbart. 

Så kan jo Trevor Milton få ei klapp på lanken. Får han noe mer, som f.eks fengselsstraff, så blir det altså enkelt å dra paralleller mot Elon Musk, som altså var Trevor Miltons tidligere helter, før de ble litt mer "nemesis" fiender. ^^ 

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Sikkert Tesla drivverk og batterier i lastebilen, om den i det hele tatt er elektrisk 

Bosch/Nikola drivverk, BMS, e-Aksel, batteripakken inkludert kjøling osv. Cellene er kjøpt fra et firma som spesialiserer seg mot denne typen bruk. Litt som Corvus her hjemme. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (27 minutter siden):

Hold deg til tema nå. Du *må* ikke dra frem Tesla i alle sammenhenger.

Jeg svarer til en post som tok tråden ut av tema, da blir det litt naturlig at det fortsetter utenfor tema. Styr fokuset ditt til de som fører diskusjonen utenfor tema i utgangspunktet istedenfor du. Så slipper sammenligningen mellom Elon Musk og Trevor Milton dukke opp. Den ene fyren er historie, mens den andre fremdeles får lov til å pumpe aksjer gjennom tøys og tull. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (10 minutter siden):

Jeg svarer til en post som tok tråden ut av tema, da blir det litt naturlig at det fortsetter utenfor tema. Styr fokuset ditt til de som fører diskusjonen utenfor tema i utgangspunktet istedenfor du. Så slipper sammenligningen mellom Elon Musk og Trevor Milton dukke opp. Den ene fyren er historie, mens den andre fremdeles får lov til å pumpe aksjer gjennom tøys og tull. 

Nei, det var *du* som først dro inn Elon Musk i tråden. Et lett gjennomskuelig forsøk på å få fokus vekk fra Trevor Miltons revestreker og de konsekvensene det *bør* få både for styre og ledelse.

Om du skal dra inn Tesla og fortsatt holde deg noenlunde innenfor tema kunne du jo bare begynt å sammenlikne Tre med Tesla Semi..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Nei, det var *du* som først dro inn Elon Musk i tråden.

Fordi "fraud" ble tatt inn i tråden. Elon Musk og Trevor Milton er lett sammenlignbare på det å love gull og grønne skoger uten å definere at de utaler seg innenfor ei typisk "forward statement" angående planer og ønsker for hva de vil prøve å få til. 

Kahuna skrev (4 minutter siden):

Et lett gjennomskuelig forsøk på å få fokus vekk fra Trevor Miltons revestreker og de konsekvensene det *bør* få både for styre og ledelse.

Nei? Det viste seg at TM trengte å bli fjernet for å få Nikola på rett kjør. Det samme mener jeg om Tesla også. Altså sammenlignbart, og greit å bruke for å forklare hvorfor Nikola per dags dato ikke er noe som bare vil forsvinne. Tesla vil heller ikke bare forsvinne, men fyren på topp kan finne på å gjøre det, og for Tesla's del, så kan det være redningen også. 

Kahuna skrev (6 minutter siden):

Om du skal dra inn Tesla og fortsatt holde deg noenlunde innenfor tema kunne du jo bare begynt å sammenlikne Tre med Tesla Semi..

Ja, begge to er produkter vi trenger, og heier man på at vi skal klare å fjerne frakt av gods på diesel, så burde man heie på at det underliggende klarer seg. Altså både Nikola og Tesla. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...