Gå til innhold

Ny værvarsling kan se måneder fram i tid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Labelle skrev (8 minutter siden):

Enig. Det burde være nok. Langtidsvarselet ser jeg sjeldent på lengre.. 

Jeg ser god nytte av værmeldinger med langtidsvarsel.

Forskjellen er at jeg tolker opplysningene de kommer med litt anderledes enn meteorologene. Blant annet virker det som de glemmer å ta med jordens rotasjon, og vinden de beregner å treffe et område, ligger fort noen grader lengre øst enn det de melder.

Dermed oppnår jeg en større presisjon. Men jeg er fremdeles avhengig av dems vurderinger, da jeg ikke samler inn datagrunnlaget som de har, og ikke analyserer basedataene selv.

Har dessverre lært alt for lite om å tolke dagens vær eller f.eks. dyrenes reaksjoner, for å kunne anslå hvilket vær man kan forvente ut fra det. Vi vet jo f.eks. at dyr er veldig sensitiv for visse endringer, og man kan merke på dem når det ventes storm med lyn og torden. Men det fordrer jo og å være nær dyrene for å observere de.

Til erstatning må vi altså basere oss på teknologi og observasjoner fra andre steder, for så å anslå hva som skjer fremover. Og her feiler det nok ofte, fordi modellene ikke fanger opp alle mønster. Men det skal sies, at uten disse innsamlingene og tolkningene av data, hadde det vært mye mer ukvalifisert gjetning og derved mye mere feiltolkninger.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...