Odd R. Valmot Skrevet 28. februar 2021 Del Skrevet 28. februar 2021 Ny værvarsling kan se måneder fram i tid Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 28. februar 2021 Del Skrevet 28. februar 2021 Jeg skulle vært veldig fornøyd om de klarte å spå været for morgendagen mer korrekt. 4 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 28. februar 2021 Del Skrevet 28. februar 2021 Per Magus skrev (4 minutter siden): Jeg skulle vært veldig fornøyd om de klarte å spå været for morgendagen mer korrekt. Enig. Det burde være nok. Langtidsvarselet ser jeg sjeldent på lengre.. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. februar 2021 Del Skrevet 28. februar 2021 Labelle skrev (8 minutter siden): Enig. Det burde være nok. Langtidsvarselet ser jeg sjeldent på lengre.. Jeg ser god nytte av værmeldinger med langtidsvarsel. Forskjellen er at jeg tolker opplysningene de kommer med litt anderledes enn meteorologene. Blant annet virker det som de glemmer å ta med jordens rotasjon, og vinden de beregner å treffe et område, ligger fort noen grader lengre øst enn det de melder. Dermed oppnår jeg en større presisjon. Men jeg er fremdeles avhengig av dems vurderinger, da jeg ikke samler inn datagrunnlaget som de har, og ikke analyserer basedataene selv. Har dessverre lært alt for lite om å tolke dagens vær eller f.eks. dyrenes reaksjoner, for å kunne anslå hvilket vær man kan forvente ut fra det. Vi vet jo f.eks. at dyr er veldig sensitiv for visse endringer, og man kan merke på dem når det ventes storm med lyn og torden. Men det fordrer jo og å være nær dyrene for å observere de. Til erstatning må vi altså basere oss på teknologi og observasjoner fra andre steder, for så å anslå hva som skjer fremover. Og her feiler det nok ofte, fordi modellene ikke fanger opp alle mønster. Men det skal sies, at uten disse innsamlingene og tolkningene av data, hadde det vært mye mer ukvalifisert gjetning og derved mye mere feiltolkninger. 3 Lenke til kommentar
Pirkko Rygh Skrevet 1. mars 2021 Del Skrevet 1. mars 2021 Unnskyld usaklig kommentar. HHahaahahaahhh! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå