Redaksjonen. Skrevet 27. februar 2021 Del Skrevet 27. februar 2021 Volkswagen innfører flere skift ved fabrikken: Skal doble elbilsalget Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 27. februar 2021 Del Skrevet 27. februar 2021 De har visst ikke mangel på etterspørsel for el bilene sine. Så nettop at vw starter oppgradering av id3 modellene. Mange nye funksjoner. Automatisk forvarming før hurtiglading var en. Alle bilene som ble levert ut rett før jul var visstnok for at vw skulle ha nok lånebiler når oppgradering startet. 750 000 biler i 2021 er rimelig mye. Har de bedre råvare tilførsel enn andre? Hørt rykter om at også tilgang på nikkel er et problem? 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. februar 2021 Del Skrevet 27. februar 2021 (endret) 30 minutes ago, Trestein said: 750 000 biler i 2021 er rimelig mye. Har de bedre råvare tilførsel enn andre? Hørt rykter om at også tilgang på nikkel er et problem? Tilgang til ren nok nikkel er nok utfordrende ja, og det skal bli verre. Det er ikke like tight som kobolt, men nikkelmarkedet har den ekstra utfordringen at det stort sett bare er raffinering av sulfater som er egnet til svært raffinert nikkel. 'vanlig' nikkel har lav renhet (så lite som 75% rent). som ikke er akseptabelt for batteriapplikasjoner. Meg bekjent er mye av urenhentene jern, og siden det meste av nikkel går til rustfritt stål er ikke det et problem for det markedet. Raffinering av ultraren nikkel (99.99%) gjøres som en kuriositet via* en særdeles ubehagelig prosess som kalles Mond prosessen. Den innebærer å gå via nikkel karbonyl hvis egenskaper man kan for fornøyelses skyld lese om her: https://blogs.sciencemag.org/pipeline/archives/2004/03/28/thing_i_wont_work_with_2_nickel_carbonyl Ikke at dette er et problem pr. se. risikofaktorer kan kvantiseres og håndteres. Jeg vet ikke at det er påkrevd med denne prosessen for batterigrade nikkel. For batterigrade nikkelmerkedet får det vise seg hvem som har greid å skaffe seg tilstrekkelige futures. *) Med forbehold om at de fint kan finnes prosesser som jeg ikke kjenner til. Endret 27. februar 2021 av sverreb 2 1 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 28. februar 2021 Del Skrevet 28. februar 2021 Hva med å bruke litt ressurser på å fikse feilene på ID3? WV ha solgt et alfa- produkt til full pris. Ikke særlig realt og kundevennlig det. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 28. februar 2021 Del Skrevet 28. februar 2021 TorHansen skrev (3 minutter siden): Hva med å bruke litt ressurser på å fikse feilene på ID3? WV ha solgt et alfa- produkt til full pris. Ikke særlig realt og kundevennlig det. Legg merke til at salget av ID.3 har sunket til ca ikkeno etter nyttår. Jeg tviler på at det har noe med etterspørsel å gjøre, det er heller VW som pauser salget mens de gjør ID.3 *ferdig* før de begynner å selge den igjen. Bilene de solgte i fjor ble solgt så VW kunne minimere CO2-bøtene fra EU, på tross av feil og mangler. Jeg er ganske spent på om VW har sikret seg nok batterier. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. februar 2021 Del Skrevet 28. februar 2021 Vel vel vel. Ting snur fort. Noen stenger ned, andre doubling-down. Hvem skulle trodd 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. februar 2021 Del Skrevet 28. februar 2021 TorHansen skrev (18 minutter siden): Hva med å bruke litt ressurser på å fikse feilene på ID3? WV ha solgt et alfa- produkt til full pris. Ikke særlig realt og kundevennlig det. Tror det er de de gjør nå. Tusenvis av biler skal inn for oppdatering av software. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. februar 2021 Del Skrevet 28. februar 2021 Ser at Diess prater om mål for OTA hver 12 uke også. ID Buzz blir første bil med en sensor suite klar for større utforskning og satsning rundt autonomi, og de har et greit R&D budsjett og JV i den retningen. 1 Lenke til kommentar
mr. papp Skrevet 28. februar 2021 Del Skrevet 28. februar 2021 kremt skrev (7 timer siden): Vel vel vel. Ting snur fort. Noen stenger ned, andre doubling-down. Hvem skulle trodd At de må roe ned produksjonen i Wolfsburg pga chip shortage hindrer dem jo ikke å legge planer for fremtiden for Zwickau da. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå