Gjest 50654...ce8 Skrevet 27. februar 2021 Del Skrevet 27. februar 2021 Kjæresten min er vokst opp med en far med holdninger som har påvirket oppveksten hens negativt. Det har også vært en forskjellsbehandling ift de andre søsknene. Moren i familien har også blitt påvirket av dette, men hele tida vært limet som har holdt dem sammen. Alle barna er nå voksne. Moren har egentlig lyst til å skille seg, men det er forhold som gjør dette vanskelig om ikke umulig. Jeg foreslår at kjæresten min og moren hens tar en snakk med noen sammen om dette, og for å få tips og råd om hvordan de kan takle det som har vært. Det for sent å kunne forandre faren nå og heller ikke aktuelt å ta ham med på en slik sesjon. (Skriver minst mulig her for å anonymisere, så ikke tenk/ legg vekt på manglende forklaringer) Spørsmålet mitt er hvor de kan henvende seg? Jeg foreslo først familievernkontoret, men ble usikker om det er rette plassen. De trenger altså rådgivning rundt familiære forhold, men uten han som har forårsaket dette behovet. Anonymous poster hash: 50654...ce8 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 27. februar 2021 Del Skrevet 27. februar 2021 Dette er en sak der flere områder overlapper hverandre der det meste av problemet kan være behov for individuell terapi. Det er nok avhengig av det lokale familievernkontoret sin kapasitet og holdning til om en slik sak kan prioriteres. I utgangspunktet er det ikke familievernkontoret sin prioritering å rydde opp i gammelt familiegrums, men å forebygge og håndtere pågående problematikk der målet er å holde familien samlet, med særlig fokus på barnefamilier. Det er hvis din kjæreste eller svigermor har så store problemer at det kan kategoriseres som et helseproblem, man også kan få offentlig hjelp. Da er det fastlegen som henviser til spesialisthelsetjenester. Hvis ikke, da må man ut med egenfinansiering hos psykolog, samlivsterapeut, livscoach, e.l. Lenke til kommentar
Gjest 50654...ce8 Skrevet 28. februar 2021 Del Skrevet 28. februar 2021 TS her. Takk for svar! Jeg tror det da er verdt å prøve det lokale familievernkontoret først. Dette har også litt påvirkning på andre barn i familiekretsen, så mulig det kan være en inngang. Tror terskelen må være lavest mulig for de to. Egenfinansiering kan bli vanskelig av økonomiske årsaker. Men det går utover helsen også ja. Takk igjen for innspill, da har vi litt å begynne med 🙂 Anonymous poster hash: 50654...ce8 Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 7. mars 2021 Del Skrevet 7. mars 2021 Har du snakket om det med faren? Eller bare moren? Har barna snakket om det med faren, eller bare moren? Jeg vet om flere tilfeller hvor mor har minst like mye skyld i forhold (om ikke mer) og deretter brukt barna for hva det er verdt (gjerne utspekulert bak ryggen på faren). Ellers er familievernkontoret et godt sted å gå til, men vær obs på fellen hvor fars perspektiv ikke blir hørt. Ting kan være ganske så annerledes enn hva de ser ut til på overflaten. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå