NTB - digi Skrevet 27. februar 2021 Del Skrevet 27. februar 2021 E24: Russlands største produsent av krigsskip vil samarbeide med Bergen Engines-kjøper Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 27. februar 2021 Del Skrevet 27. februar 2021 (endret) Hvor tåpelig må dette bli før noen setter foten ned her? Å mene at man har kontroll er et overoptimistisk utsagn det er umulig å ta seriøst. Dette er en kjerkommen anledning for russerne, og noe en må skjønne at de vil utnytte. At russerne bruker denne muligheten om de får den, det kan ikke overaske noen. Er det slik at andre medlemmer i Nato må si stopp, før alvoret synker inn? Da er det ingen annen vei utenom. Endret 27. februar 2021 av KjeRogJør 2 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 27. februar 2021 Del Skrevet 27. februar 2021 Hva med å kreve russisk Natomedlemmsskap med det samme...(?) Lenke til kommentar
KjellHR Skrevet 27. februar 2021 Del Skrevet 27. februar 2021 (endret) Selvfølgelig er det slik. Skandale; nå MÅ regjeringen gripe inn og stoppe salget. Endret 28. februar 2021 av KjellHR 1 Lenke til kommentar
Steinar Mathiesen Skrevet 27. februar 2021 Del Skrevet 27. februar 2021 Ikke noe problem dette tar Markedet seg av, like ellegant som det tok seg av pandemiberedskapen, alle husker den? Har Russland funnet ut at det er billigere å kjøpe enn å erobre? 1 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 27. februar 2021 Del Skrevet 27. februar 2021 (endret) Virkelig strategisk og kompetent regjering vi har... Det er åpenbart at et salg av Bergen Engines til et selskap i et land vi ikke er alliert med er uakseptabelt. Men her vinner kanskje ekstrem ideologi til V og H om å ikke blande seg inn i slike salg over fornuft og sikkerhet. Kanskje vi også burde selge Kongsberg og Nanmo til Russland? Og outsource driften av marinefartøyene til billigere kinesere? Dette er egentlig bare toppen av kransekaken. Nå har regjeringen det siste året delt ut milliarder til norske næringsdrivende uten å stille krav. Penger er delt ut til selskap som i praksis er konkurs, til eiendomsshaier, til selskap som bruker pengene til utbytte, til tomme selskap, mm De har solgt Entra til svenske investorer til underpris. Selv statlig eide men uavhengige Folketrygdfondet mente betalingen var for lav og ville ikke selge sin eierandel. Det er trist at de borgerligere deler ut penger og verdier til næringsdrivende som fulle sjømenn. Men det er kanskje lett å tape / gi bort andres penger. Endret 27. februar 2021 av TorHansen 2 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 27. februar 2021 Del Skrevet 27. februar 2021 Steinar Mathiesen skrev (3 timer siden): Ikke noe problem dette tar Markedet seg av, like ellegant som det tok seg av pandemiberedskapen, alle husker den? Har Russland funnet ut at det er billigere å kjøpe enn å erobre? Dette er en gyllen anledning for russerne, og mulighet for å slå flere fluer i en smekk. En sjeldent god handel med andre ord. Det er vel ingen som tror de hadde gjort det ellers..🤣 1 Lenke til kommentar
Lynving1 Skrevet 27. februar 2021 Del Skrevet 27. februar 2021 Det er nåværende eiere Rolls-Royce som vil selge dette til Russerene. Skipsutstyrsdelen til Commercial Marine har bidratt med milliarder av kroner over nordsjøen til morselskapet under gullaladeren i Offshore. Engelskmennene har oppført seg akkurat som seg hør og bør for en god koloniherre. Men jeg tror ikke det er så lurt at Kongsberg Maritime overtar Begen Engines. Kongsberg Maritime har vist seg ikke å ha noen plan eller visjon med oppkjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine (den tildligere svært veldrevne skipsutstyrsdivisjonen til Ulstein konsernet) annet en nedbygging og utflagging av kompetanse og produksjon til Sverige Finland og Kina. Hvis Kongeberg overtar dette er det jevngodt med å gi det til Kina, for alt i Marine skal skje i Kina iflg Kongsberg ledelsen, og derfra er veien kort tilbake til Putin. Det beste er at staten nekter selger (Rolls-Royce) salg av Bergen Engines til Russerene pga. trusselbildet og staten gir rause lån til Brunvoll/Volda Thrusters slik de kan overta for de har vist de forstår den maritime industrien i motsetning til Kongsberg Maritime og greier å drive med 20% lavere kostnader enn Kongsberg ved å beholde produksjon og kompetanse i høykostlandet Norge. 3 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 27. februar 2021 Del Skrevet 27. februar 2021 Enig, det beste må være at dette blit overtatt av noen som bryr seg om den faglige verdien dette har, og vil videreføre. Mitt inntrykk er at Brunvoll har sterke tradisjoner. 3 Lenke til kommentar
hoj Skrevet 28. februar 2021 Del Skrevet 28. februar 2021 "Hva med å kreve russisk Natomedlemmsskap med det samme...(?)" Kommentar: Kanskje kriger burde legges ut på anbud? Det ville være i samsvar med EØS-reglene! 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 28. februar 2021 Del Skrevet 28. februar 2021 Ja, hadde ikke skadet med mer moralske regler for krig, og den som bryter...får rund-juling, og til sengs uten kveldsmat...🙄 Eller avgjort med å spenne rævkrok 😉 Hadde ikke verden vert et bedre sted da, ja så vet ikke jeg😋 Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 2. mars 2021 Del Skrevet 2. mars 2021 Man skulle jo tro at norske politikere hadde lært av fadesen med Olavsvern. Som tidligere viseadmineral Jan Reksten uttalte i den forbindelse: Sitat "Russia is a country where the state has a say over all commercial or semi-state business. It's clear, very few people know what happens on these vessels," said retired vice admiral Jan Reksten, formerly second in command of the Norwegian military." https://news.yahoo.com/russian-ships-old-arctic-nato-set-alarms-bells-050008186.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå