aomt Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 Budeia skrev (4 minutter siden): vet ikke helt hvordan det går an å lage en god eller dårlig CV Det er ENORMT forskjell på god og dårlig CV. I ettertid har eg jobbet med ansettelse. Om eg skal se gjennom 50CV på 1 time - 1 min pr/cv - maksimum. Så får eg ein CV på 3 A4 sider med 10 i skrift. Trur du eg leser gjennom den? Nei. CV må inneholde alt av det relevante og nødvendige, men ikkje 1 ord meir enn det = perfekt CV. Samtidig, så bør den være godt konstruert, skrevet i aktivt form, ingen grammatiske feil. Lett og oversiktlig. Den bør være konstruert på ein slik måte, at det viktigaste fanger blikket/interesse med ein gang, så vil rekrutter lese gjennom resten etter hvert. Sist, men ikkje minst. CV bør være tilpasset til selskapet, eller segmentet eller i alle fall bransjen ein søkjer i. Med utganspunktet i jobb annonsen. Kva er verdier til selskapet? Kven søkjer de/kas kvalifikasjoner? Eg hadde jobbsøknad, der halve søknad handlet kor mye fyren hater lavpris konseptet. Han søkte jobben i lavprisselskap. Eller korleis folk skreiv (forandret eksempelet litt men poenget er det same) - "eg søkjer med dere, fordi eg har alltid drømt om å selge møbel" - til Kiwi butikk. Det finst 1000++++ artikler på nett, det er skrevet mange bøker om emnet. God jobbsøknad hjelper enormt mye på å få jobbintervjuet. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 aomt skrev (7 minutter siden): Så får eg ein CV på 3 A4 sider med 10 i skrift. Trur du eg leser gjennom den? Nei. Tror en må være ganske spesiell for å sende en slik CV, men alt er mulig. Og en eldre arbeidssøker bør vel dokumentere at han ikkje har huller i CVen, og den eneste måten å gjøre det på er å skrive inn alt? Du mener at en eldre arbeidssøker som har hatt mange jobber og utdanninger da bør kutte vekk de eldste jobbene? Og heller skrive "eg har også hatt ulike jobber fra 1985 til 1995, de kan dokumenteres ved ønske". Er det bedre? Lenke til kommentar
aomt Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 Budeia skrev (27 minutter siden): Tror en må være ganske spesiell for å sende en slik CV, men alt er mulig. Og en eldre arbeidssøker bør vel dokumentere at han ikkje har huller i CVen, og den eneste måten å gjøre det på er å skrive inn alt? Du mener at en eldre arbeidssøker som har hatt mange jobber og utdanninger da bør kutte vekk de eldste jobbene? Og heller skrive "eg har også hatt ulike jobber fra 1985 til 1995, de kan dokumenteres ved ønske". Er det bedre? Er det relevant for jobben ein søkjer på? La oss si du jobbet på Kiwi/Rema/XXL, bar, rest, hotell+++ fra 16-35. Så utdanner du deg til advokat og jobber i 2-3 firmaer i fra 40 - 60. Så skal du bytte jobb igjen. Trur du den nye arbeidsgiver bryr seg nevneverdig om alle Kiwi/rema/statoil du jobbet på for 45 år siden? Eller bryr han seg kun om jus jobber som du hadde nylig? Ved å ramse opp 15 "kiwi-jobber" og 2 advokat jobber, så tar du bort fokuset fra det som ER viktig. Så ja, eg bruker å skrive "85-95 ulike jobber i service bransjen (Butikkselger, resepsjonist+++)" og at "det kan dokumenteres" eller "mer informasjon på forespørsel". Søkjer du jobb som regionalsjef for Kiwi, då er det verdt å dra frem erfaring fra butikk. Enkel regel er "less is more". Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 Idiotisk å slå alle over en kam. Det finnes masse dyktige folk med perfekte CV'er som må på jobbsøkerkurs. Sosialstønad er penger for å overleve og den minste ytelsen som finnes. Det skal ikke være nødvendig å delta i noe som helst for å få denne ytelsen. Det finnes syke folk som faller mellom to stoler i Nav-systemet og sykehus-systemet, og det finnes folk som faktisk ikke evner å bidra. Disse må kunne ha et liv uten å bli pisket rundt. Det må være rom for å gi folk litt tid til å kunne sove ut og slappe av om man er så uheldig å miste jobben. Det er demotiverende og gir ellers ikke mening å piske de rundt og sørge for sosial dumping i Nav's regi. Man kan sette inn tiltak ved behov og ellers om det blir etterspurt av arbeidssøker. Skal man delta i en type arbeid under Nav's regi bør man få betalt i form av normal lønn. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 aomt skrev (31 minutter siden): Enkel regel er "less is more". Ingen katastrofe om noe skumleses, men ja... med mange andre søkere kan den som ansetter fort bli småsur. Nidar2 skrev (4 minutter siden): gir ellers ikke mening å piske de rundt Politikernes trivsel øker tydeligvis når de vet at arbeidsledige og sosialhjelpsmottagere blir pisket ut av sengene sine. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 Budeia skrev (8 minutter siden): Ingen katastrofe om noe skumleses, men ja... med mange andre søkere kan den som ansetter fort bli småsur. Problemet er ikkje "å bli sur". Om det står skrevet for mye (urelevant), så er det fort gjort at ansetter for meg seg noe uviktig, men går glipp av det som kjempe viktig. Pga så blir CVen din kastet og noen andre får jobben. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 aomt skrev (1 minutt siden): Problemet er ikkje "å bli sur". Om det står skrevet for mye (urelevant), så er det fort gjort at ansetter for meg seg noe uviktig, men går glipp av det som kjempe viktig. Pga så blir CVen din kastet og noen andre får jobben. Dette er en svært vesentlig problematikk, særlig når ansettelsen går via en hodejeger/vikarbyrå! Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 Jobbsøkerkurs er sysselsetting, og har i de fleste tilfeller ingen effekt. Disse kursene varer også i 1-3 måneder, og det er ikke uvanlig at man blir sendt på to kurs i løpet av et år. Jeg måtte selv på syv kurs i løpet av fem år. CV og jobbsøknad lærer man i løpet av et par timer på første dag. Alt etter det er 8 timer med random surfing hver dag i 4 til 12 uker. En ting til alle disse kursene har til felles, er at det alltid er en til to personer som på magisk vis får seg fast arbeid i løpet av de første ukene. Disse personene er alltid veldig energiske, glade, og vennlige med kursholder, og alltid fra utkanten av distriktet hvor det er liten sjanse at andre deltagere har kjennskap til dem. De er også kledd rent og pent i noe dyrere klær. De av oss som ble sent ofte til disse kursene kunne på dag 1 peke ut de som ikke kom til å være der neste uke, uten feil. 1 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 Ikke glem presset. Man skal søke på 10 jobber om dagen og fysisk oppsøke minst 1 bedrift om dagen i hele perioden. Hvis ikke mister man alt av utbetalinger fra NAV. Er man da på sosialstønad så får man 0,- Og til tross for dette var det alltid mange som heller ville sulte en måned eller to enn å måtte gå på disse "kursene". Samt noen som tok livet av seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 sedsberg skrev (12 minutter siden): Ikke glem presset. Man skal søke på 10 jobber om dagen og fysisk oppsøke minst 1 bedrift om dagen i hele perioden. Hvis ikke mister man alt av utbetalinger fra NAV. Er man da på sosialstønad så får man 0,- Og til tross for dette var det alltid mange som heller ville sulte en måned eller to enn å måtte gå på disse "kursene". Samt noen som tok livet av seg. Om man ikke er nedtrykket og har dårlig stemning fra før av så er NAV svært behjelpelig med dette. De redder nok noen fra sultedøden samtidig som de tar livet av andre. Norge er verdens beste land og bo i! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 Det er sjølvsagt ei vanskeleg vurder frå NAV å finne den rette balansen der ein presser nok på til at søkaren faktisk leiter etter jobbar, og samtidig ikkje sett unødvendig strenge krav. 10 søknadar og 1 besøk er ikkje ei uoverkomeleg arbeidsoppgåve om ein er arbeidsfør nok til å jobbe. Er ein for fysisk eller psykisk sjuk til å søke på jobb så er ein nok ikkje frisk nok til å jobbe heller. I slike tilfeller må ein heller få dokumentert sjukdommen slik at ein kan bli erklært arbeidsufør. Om NAV ikkje setter krav så er det nok mange som hadde utnytta ordninga ved å være arbeidssøkande berre på papiret. Mitt inntrykk er også at NAV tilbyr gode kurs og rettleiing om ein er villig til å lære. Det typiske problemet er at søkaren ikkje har nok sjølvinnsikt til å forstå nytten av kurset. Eg har sett fleire eksempel der problemet heilt tydeleg er dårleg søknad og CV, ofte fordi søkaren har ei feilaktig forståing for korleis søknaden og CVen bør skrivast. Eit anna problem er at ein spissar seg inn på eit smalt arbeidsmarked sjølv om ein kan jobbe med alt mulig. Særleg jo høgare utdanning du har frå før jo meir låst blir ein på at ein er for god til å ta eit steg ned i karrierestigen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 The Avatar skrev (1 time siden): Det er sjølvsagt ei vanskeleg vurder frå NAV å finne den rette balansen der ein presser nok på til at søkaren faktisk leiter etter jobbar, og samtidig ikkje sett unødvendig strenge krav. 10 søknadar og 1 besøk er ikkje ei uoverkomeleg arbeidsoppgåve om ein er arbeidsfør nok til å jobbe. Er ein for fysisk eller psykisk sjuk til å søke på jobb så er ein nok ikkje frisk nok til å jobbe heller. I slike tilfeller må ein heller få dokumentert sjukdommen slik at ein kan bli erklært arbeidsufør. Om NAV ikkje setter krav så er det nok mange som hadde utnytta ordninga ved å være arbeidssøkande berre på papiret. Mitt inntrykk er også at NAV tilbyr gode kurs og rettleiing om ein er villig til å lære. Det typiske problemet er at søkaren ikkje har nok sjølvinnsikt til å forstå nytten av kurset. Eg har sett fleire eksempel der problemet heilt tydeleg er dårleg søknad og CV, ofte fordi søkaren har ei feilaktig forståing for korleis søknaden og CVen bør skrivast. Eit anna problem er at ein spissar seg inn på eit smalt arbeidsmarked sjølv om ein kan jobbe med alt mulig. Særleg jo høgare utdanning du har frå før jo meir låst blir ein på at ein er for god til å ta eit steg ned i karrierestigen. Det er ikke slik at man enten er frisk nok eller syk nok, mange faller mellom to stoler. Dette tas ikke høyde for. Det er ikke noe mål å bli arbeidsufør i en slik situasjon, og man kan heller mye heller la folk være i fred og sakte komme til hektene uten kyndig innblanding fra faglærte på NAV. Ytelsene er tidsbegrenset så snylting fungerer dårlig, dessuten er satsene lave. Når man søker stilling på Kiwi trenger ikke CV og søknad se ut som om man er direktør. Derfor er disse kursene latterlige hvor man slår alle over en kam, og alle har tilnærmet lik CV og søknad. Dessuten klarer de aller fleste å lage CV og søknad uten kyndig veiledning. Det er mye utmattende tankevirksomhet rundt NAV og kurs og alt det meningsløse presset man møter der. Tidsforbruk til tankevirksomhet og kurs burde heller vært benyttet til jobbsøk eller helsefremmende tiltak. Så tiltakene står rett og slett i veien for seg selv. Lenke til kommentar
AntonMarkmus Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 (endret) 17 hours ago, Dragen said: En ting til alle disse kursene har til felles, er at det alltid er en til to personer som på magisk vis får seg fast arbeid i løpet av de første ukene. Disse personene er alltid veldig energiske, glade, og vennlige med kursholder, og alltid fra utkanten av distriktet hvor det er liten sjanse at andre deltagere har kjennskap til dem. De er også kledd rent og pent i noe dyrere klær. De av oss som ble sent ofte til disse kursene kunne på dag 1 peke ut de som ikke kom til å være der neste uke, uten feil. Jeg er ikke fremmed for en god konspirasjonsteori altså, og offentlig sektor er full av trynefaktor-mentalitet. Men er det egentlig så rart - eller "magisk" - at folk som er energiske, glade og vennlige lettere får seg jobb enn folk som rotter seg sammen i røykehjørnet for å surmule over folk som er det? Endret 5. mars 2021 av AntonMarkmus 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 AntonMarkmus skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke fremmed for en god konspirasjonsteori altså, men er det egentlig så rart - eller "magisk" - at folk som er energiske, glade og vennlige lettere får jobb enn folk som rotter seg sammen i røykehjørnet for å surmule over folk som er energiske, glade og vennlige? Du må huske på at dette gjelder et pålagt kurs de fleste hater. De opptrer nok ikke på denne måten i jobbsøkersituasjon. Tvang gjør mangt med folk, fra å være blide og utadvendte til å bli sure og innesluttet. All honnør kan rettes til Nav og superinspirerende veiledere som er så positive at man dem rett i vrangstrupen. Lenke til kommentar
AntonMarkmus Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 5 minutes ago, Nidar2 said: Du må huske på at dette gjelder et pålagt kurs de fleste hater. De opptrer nok ikke på denne måten i jobbsøkersituasjon. Tvang gjør mangt med folk, fra å være blide og utadvendte til å bli sure og innesluttet. All honnør kan rettes til Nav og superinspirerende veiledere som er så positive at man dem rett i vrangstrupen. Kanskje de ikke opptrer sånn på selve intervjuet, men er ikke kurset i seg selv en slags "jobbsøkersituasjon", hvor det kanskje kunne være fordelaktig ikke å ha stinkøyet ute overfor veilederne heller, som jeg regner med sitter på en del kontakter i arbeidslivet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. mars 2021 Del Skrevet 5. mars 2021 AntonMarkmus skrev (43 minutter siden): Kanskje de ikke opptrer sånn på selve intervjuet, men er ikke kurset i seg selv en slags "jobbsøkersituasjon", hvor det kanskje kunne være fordelaktig ikke å ha stinkøyet ute overfor veilederne heller, som jeg regner med sitter på en del kontakter i arbeidslivet? Dessverre kjenner ikke veilederne til næringslivet og ledige stillinger i særlig grad. Det er derfor de selv har tatt stillingen hos Nav. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 6. mars 2021 Del Skrevet 6. mars 2021 The Avatar skrev (På 5.3.2021 den 9.20): Eit anna problem er at ein spissar seg inn på eit smalt arbeidsmarked sjølv om ein kan jobbe med alt mulig. Til og med på renholdsjobber konkurrerer en med en hær av proffe arbeidere fra Polen, de Baltiske stater, Filippinene, Thailand, Sri Lanka, osv. På Jæren kan NAV vise unge videre til "Fra offer til kriger". Dette virker ganske lovende. https://offertilkriger.no/ De kan delta i ulike kurs, og få oppfølging på hva de egentlig er interesserte i. Ved slutten av oppholdet har mange fått bedre selvtillit. Burde kanskje vært startet opp flere steder i landet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå