BigZ12 Skrevet 19. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2021 Anterialis skrev (32 minutter siden): Jeg forsøkte ringe nummeret til Sony 56 99 93 10, men det er stengt grunnet korona. Jeg har forsøkt få hjelp via Elkjøp, men da må jeg sende dem en reperasjonsforespørsel / kontaktskjema. Jeg er da redd for at maskinen først går til Elkjøp, så videre evt. Dette er kanskje ikke det verste, men vil jo helst bruke minst mulig tid.. Når jeg ringer 56 99 93 10 ber de meg gå til Sony.eu og "live chat", men denne live chatten finner jeg ikke. Hvordan kontaktet du serviceavdelingen? Har du nummeret til han engelsk-talende personen du snakket med? Det var det nummeret jeg startet med, snakket med en Joachim (tror jeg) og så ble jeg videreført til en supervisor. Han het Niclas, snakket engelsk og ringte fra ukjent nummer. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 Da gikk jeg via Elkjøp og fylte ut et skjema. Mottok fraktlapp (gratis retur så lenge dette tas på garanti/reklamasjon) og sendes til "Elcare Nordic". Jeg ringte dem og spurte om det var de som ville stå for reperasjonen/bytte, eller om de ville videresende den mer eller mindre umiddelbart. Fikk beskjed om at de videresender til Sony, men alt visstnok må gå via dem. Jeg ble informert om at jeg ikke kunne sende direkte til Sony.. Så da blir det sånn, frakt til Elcare, så til Sony, så får vi se hva som skjer.. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 21. mars 2021 Del Skrevet 21. mars 2021 Sitter her å er litt usikker. Kan altså sende inn til Elcare i morgen. De sender vel til Sony, usikker hvor mange dager maskina blir liggende hos Elcare før videresending. Som nevnt over er det en mulighet å kontakte Sony (email, hverken chat eller telefon ser ut til å fungere grunnet korona...). 1) er det noen her som har sendt inn sin PS5 via Elkjøp/Elcare? Hva var problemet og hvor lang tid tok det til du fikk maskinen tilbake? 2) Noen som har levert direkte til Sony (bortsett fra BigZ12)? Hvor lang tid tok det til du fikk maskinen tilbake? er altså litt usikker på om jeg bare skal sende til Elcare eller om jeg vil spare tid på å sende direkte til Sony (kutte ut mellomledd)... Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 29. mai 2021 Del Skrevet 29. mai 2021 oppdatering: Sendte første reklamasjon, etter 1 måned fikk jeg en ripete refurbished konsoll med akkurat samme Nidec-vifte og samme støy Ny reklamasjon og ny måned å vente. Endelig i går, mye penere utgave (fremstår ny, slik den jeg opprinnelig sendte inn) og med nesten lydløs Deltavifte. Endelig er jeg fornøyd, etter lang ventetid.. Lenke til kommentar
BigZ12 Skrevet 29. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2021 Anterialis skrev (2 timer siden): oppdatering: Sendte første reklamasjon, etter 1 måned fikk jeg en ripete refurbished konsoll med akkurat samme Nidec-vifte og samme støy Ny reklamasjon og ny måned å vente. Endelig i går, mye penere utgave (fremstår ny, slik den jeg opprinnelig sendte inn) og med nesten lydløs Deltavifte. Endelig er jeg fornøyd, etter lang ventetid.. Wow, dette var deprimerende lesing. Jeg hadde snart tenkt å sende inn min, pga Nidec viften. Har venta til de begynner et 4 ukers arbeid med rehab av baderom her i borettslaget, før jeg sender. Som sagt før har jeg fått godkjent service for en stund siden. Sony sa maks 15 dager til meg, så tenkte å sende inn om et par uker... Nå vurderer jeg faktisk å kjøpe en vifte på Ebay selv 😮 Lenke til kommentar
vampyrica Skrevet 29. mai 2021 Del Skrevet 29. mai 2021 On 3/21/2021 at 7:23 PM, Anterialis said: Sitter her å er litt usikker. Kan altså sende inn til Elcare i morgen. De sender vel til Sony, usikker hvor mange dager maskina blir liggende hos Elcare før videresending. Som nevnt over er det en mulighet å kontakte Sony (email, hverken chat eller telefon ser ut til å fungere grunnet korona...). 1) er det noen her som har sendt inn sin PS5 via Elkjøp/Elcare? Hva var problemet og hvor lang tid tok det til du fikk maskinen tilbake? 2) Noen som har levert direkte til Sony (bortsett fra BigZ12)? Hvor lang tid tok det til du fikk maskinen tilbake? er altså litt usikker på om jeg bare skal sende til Elcare eller om jeg vil spare tid på å sende direkte til Sony (kutte ut mellomledd)... Min release ps4 som var DoA leverte jeg til komplett med meningen å bli reparert, endte med å få pengene på konto og bakerst i køen. 😂 Frustrert der og da og rimelig irritert men leksa lært å snakke med Sony, gå på siden og fyll ut hva som er problem og deretter ringe opp for å få en leveringslapp. Om Sony Norge er stengt så kan du igrunn ringe et annet Sony i Europa, er bare en retur lapp på Mail du skal ha å printe ut som sikkert går til Frankrike, tror alt jeg har sendt har gått dit, men har nå alltid fått tilbake ny vare over 10 ganger og tar rundt 10 dager i normale tider fra sending til DSL står på døra med ny vare. Det å bruke garanti i Norge i butikk tar enten lengre tid eller du kan være uheldig å bare få pengene tilbake så på begge områder ville jeg kontaktet Sony, de har en kjempegod service, faktisk en av de bedre med Apple så lenge en er innenfor deres garanti. har levert kontrollere 2 ganger i år som tok i underkant 10 dager å få nye tilbake, nå samler jeg bare opp et x antall før jeg sender for orker ikke en om gangen med kun 400 timer levetid. Rart Sony var stengt i Norge, ville jo trodd de hadde ansatte nok til å håndtere korona hvis det har oppstått, høres ikke Sony ut å stenge ned kundeservice. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 30. mai 2021 Del Skrevet 30. mai 2021 (endret) Ønsker bare å skrive at Elcare (firmaet Elkjøp bruker til service) har vært skikkelig tommel opp og gitt meg meget god service. De ga meg først valget om å få pengene tilbake, men advarte meg da om at jeg ville komme bakerst i køen for å kjøpe ny. De sendte konsollen umiddelbart til Sony, og det er hos dem tiden har gått. Andre gang jeg reklamerte forhåndsgodkjente Elcare reklamasjonen (for å spare et par dager, de syntes synd på meg) og sendte et sint vedlegg til Sony om at dette IKKE er måten man gir service på (da Sony ga meg en kosmetisk ufin maskin med akkurat samme vifte, etter at jeg hadde beskrevet problemet som et meget sannsynlig vifteproblem). Lykke til dere andre, jeg er som skrevet fornøyd med Deltaviften. Det er en minimal lignende lyd når viften går på lav rpm av og til, jeg kjenner igjen lydkarakteristikken. Men lyden er i mine ører mange ganger lavere, og med en gang viften spinner opp forsvinner lyden. På Nidec-viften ble lyden sterkere når rpm økte. Så dette er absolutt til å leve med. Dog spennende å høre om den NMB (?) viften kanskje er enda bedre. Den selges vel på Ebay for litt penger. Endret 30. mai 2021 av Anterialis Lenke til kommentar
vampyrica Skrevet 30. mai 2021 Del Skrevet 30. mai 2021 Syntes nå det tok lang tid, men godt det løste seg og du er fornøyd nå. ☺️ Så får du kose deg masse med gaming, sitter nå halvferdig med ME3 med siste platinum på vei med lydløs maskin. Var nok heldig på release men de jeg kjenner som fikk fra komplett fikk lydløse disk versjoner selv. Kan kun høre maskinen hvis jeg er 10-15 cm unna så godt fornøyd. Bare irritert over kontrollerne som har kort levetid, kunne tenkt meg de fargete for å se om det er noe forskjell, men kjøpte 2 på salg på cdon så blir å vente. Ikke spør hvor mange kontrollere jeg har en gang 😂. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 30. mai 2021 Del Skrevet 30. mai 2021 Ja, det tok veldig lang tid.. Men det er jo Sony som har brukt tid, ikke Elcare 😃 Anbefaler andre å forsøke ta kontakt med Sony direkte om mulig. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 30. mai 2021 Del Skrevet 30. mai 2021 Forresten, dette er hva jeg skrev til Elcare etter å ha forsøkt oppnå kontakt med Sony direkte. Dette var i april, vet ikke om det er enklere i dag. Sitat Jeg er meget frustrert på Sony/Playstation nå. Det er jo umulig å kontakte dem. Jeg har forsøkt 56 99 93 10, men kommer rett til en telefonsvarer som sier «kundeservice er for tiden stengt, gå til våre nettsider». Jeg har forsøkt 21 98 45 22, hvor en telefonsvarer sier «vårt nye nummer er 56 99 93 10» for så å legge på. Jeg har forsøkt 23 16 25 92tilvalg 1 og 5 (playstation), men her henvises det bare til nettsidene. Jeg har forsøkt nettsidene «sony.no/eletronics/support» og valgt PlayStation —> Maskinvare og reperasjoner —> PS5 —> nederst på siden, «reparer og erstatt» —> PlayStation5 med plate —> Jeg får spørsmålet «er det første gang du bruker PS5?» og jeg velger «nei» —> «strøm og systemkrash» (dette alternativet passer best) —> og «det er noe annet» da intet annet passer. Nå får jeg den fantastiske meldingen «Beklager, det ser ut til at problemet ikke kan løses med dette verktøyet for øyeblkket. Hjelp oss med å forbedre servien ved å gi en kort beskrivelse av problemet nedenfor». Det fremstår altså umulig for kunden å kontakte Sony. Jeg har brukt flere timer på forsøk. Meget kritikkverdig. Jeg håper de kan få tilbakemelding også om dette. Lenke til kommentar
vampyrica Skrevet 30. mai 2021 Del Skrevet 30. mai 2021 22 81 28 00 Tror nok du må ha gjort noe feil for Sony har ekstrem god service og skal ikke være så problematisk eller tidkrevende. Det du gjør på siden dems er kun å forklare problemet, så får du et ID nummer på saken, så ring Sony og henvis til saksnummeret, en kan ringe direkte selvfølgelig, men greit å ha ting sort på hvitt også tenker jeg. Har tidligere levert 2 ps4/pro, kontrollere 2 ganger i år og x antall kontrollere med ps4. Lengste jeg har ventet fra sending (lapp som de mailer når du snakker med de på kundeservice) er rundt 10-12 dager, raskeste var min pro som tok akkurat 7 dager fra sending til en splitter ny kom på døra. Får du problem senere en gang med konsoll eller kontroller kan du bare sende en pm så kan jeg guide deg. ☺️ Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 30. mai 2021 Del Skrevet 30. mai 2021 (endret) Takk, vampyrica. Jeg må være åpen for at det selvsagt kan være noe jeg har gjort feil. Men jeg anser meg selv som en relativt oppegående person, som i tillegg har bedt om hjelp fra både Elkjøp og Elcare. Allikevel har jeg ikke - etter flere timer - klart å komme i kontakt med Sony. Klart, jeg kan ha hatt veldig uflaks, men det må være enklere enn som så.. Nummeret du skriver (22 81 28 00) har jeg ikke fått opplyst av verken Sonys egen kundeservice-telefon (56 99 93 10), Elkjøp, Elcare eller etter raskt søk på Sonys hjemmesider samt Google. Nummeret har jeg derfor heller ikke forsøkt. 56 99 93 10 er angivelig hovednummeret. Når jeg søker på 22 81 28 00 på Google, får jeg opp «Sony Norge». Det har jeg faktisk ikke googlet, kun «Sony kundeservice» eller «Sony kontakt» ol. Takk for tipset. Endret 30. mai 2021 av Anterialis Lenke til kommentar
vampyrica Skrevet 30. mai 2021 Del Skrevet 30. mai 2021 56 nummeret du skrev her skal fungere også så merkelig du ikke har kommet gjennom der, men man kan ringe Sony i Europa generelt også men koster jo å ringe utenlands. Jeg skal ikke være påståelig å si du har gjort noe feil heller for jeg aner ikke om Sony har vært stengt i Norge siste månedene på noe tidspunkt, men hvis man først får brukt dem går det vesentlig fortere enn butikk og service er upklågelig såfremt en er innenfor garantien første året. Etter det er det nok best å bruke butikk. Men godt det ordnet seg til slutt uansett så du får kost deg med spill og moro, kan skjønne frustrasjon med sen levering samt problemer. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 30. mai 2021 Del Skrevet 30. mai 2021 Tipset å ta med seg her er i alle fall å ringe Sony direkte om man finner et nummer som fungerer 😃 Lenke til kommentar
snky2 Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Jeg har vært igjennom tre PS5er med ulikt støynivå. - Den første hadde en høyfrekvent lyd som varierte etter hva som skjedde på skjermen. Viftelyden var relativt stille på denne, men det var utrolig irriterende å spille med denne lyden i bakgrunnen (mistenker at dette var Nidec, men fikk ikke sjekket). - På den andre var den høyfrekvente lyden lavere, men allikevel hørbar. Viften var relativt stille (mener dette var en Delta utifra designet på viftebladene) - Den siste har en høyere viftelyd, men den høyfrekvente lyden er fraværende. Dette er en NMB-vifte. Denne ga en langt bedre opplevelse på bekostning av noe summing fra viften (1000 ganger lavere enn PS4 og PS4 Pro). Lenke til kommentar
raym123 Skrevet 28. juni 2021 Del Skrevet 28. juni 2021 (endret) Har nå gått fra digital til disk og jeg har uten tvil fått denne nidec viften som bråker. Etter å lese at dem bare sender deg en random maskin tilbake på garanti blir det ikke aktuelt, tar da enten å benytter med av 14 dagers åpent kjøp, lever med det eller bytter den selv. Er det noe sted å få bestilt den delta viften? Er det noe ulemper å ha denne bråkete viften bortsett fra støyet? Blir maskinen bedre eller mindre kjølet? Når jeg er på skrivebordet er lyden nesten borte, da hører man en svak coil whine men det hadde jeg på den forrige også. Når jeg går inn i et spill girer vifta opp og det høres ut som en vaskemaskin som står langt unna og sentrifugerer på en måte, litt pulserende og samtidig kan det minne om en høyere typen coil whine også. Hva gjorde dere andre med denne viften? Ser at man kan legge o ringer bak feste til viften, noen som har prøvd dette før og fikk forbedret lyden? Endret 28. juni 2021 av raym123 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 30. juni 2021 Del Skrevet 30. juni 2021 Jeg forsøkte O-ringer på min Nidec-vifte. Hjalp ingen ting / svært lite. Noen sier lyden endrer karakter dersom man setter maskina opp i stedet for å ha den liggende. Kan forsøkes. Jeg er fornøyd med min Delta-vifte nå. Lager svært sjeldent akkurat samme høyfrekvente pulserende lyden, men er vesentlig svakere og - i motsetning til Nidec-viften - blir helt borte ved litt belastning. Dvs. at jeg aldri hører ulyden når jeg spiller. Lenke til kommentar
kUaMooMoo Skrevet 1. august 2021 Del Skrevet 1. august 2021 Kan det i noen tilfeller være at man rett og slett har hengt seg opp i en lyd, ergo hører den hele tiden. Hadde en person som ikke visste om det påpekt denne lyden om du selv ikke hadde informert om det? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 3. august 2021 Del Skrevet 3. august 2021 (endret) Jeg kan forstå at lyden for noen vil oppleves slik. Det er jo sånn med eldre TV-er også, noen hører ikke den høyfrekvente lyden. Dog var denne Nidec-lyden ikke bare høyfrekvent, men også pulserende. Denne karakteristikken var meget irriterende for meg. Jeg er jo heller ikke alene (google). Jeg hører helt tydelig forskjell på de to Nidec-viftene (to forskjellige maskiner) jeg hadde vs. Deltaviften i min nyeste PS5. Det spørs også hvor du har plassert maskinen. Jeg hadde den relativt kort unna, og ikke gjemt bak en dør/skap. Dermed var den nok enklere å høre hos meg. Hadde en person som ikke visste om det påpekt denne lyden om du selv ikke hadde informert om det? Ikke med det første. Jeg er (dessverre) sensitiv for slike ulyder, jeg hører dem relativt raskt. Være seg i elektroniske devices, eller i biler feks. Endret 3. august 2021 av Anterialis Lenke til kommentar
BigZ12 Skrevet 5. august 2021 Forfatter Del Skrevet 5. august 2021 Teufelswerk skrev (På 2.8.2021 den 0.19): Kan det i noen tilfeller være at man rett og slett har hengt seg opp i en lyd, ergo hører den hele tiden. Hadde en person som ikke visste om det påpekt denne lyden om du selv ikke hadde informert om det? Alle som var her og hørte min Nidec vifte, la merke til det og synes det var uholdbart. (men de var informert om problemet) Jeg har forøvrig fått tilbake min PS5 etter service, med ny vifte. Vet ikke hvilken jeg har fått, men den er tilnærmet lydløs når jeg spiller. Det merkelige er at det er litt støy når jeg står i menyen, men ikke noe sammenlignet med hva jeg hadde før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå