Harald Brombach (digi.no) Skrevet 26. februar 2021 Del Skrevet 26. februar 2021 Vil la deg bruke datakvota i EU i ti år til Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. februar 2021 Del Skrevet 26. februar 2021 Sitat Nye rettigheter Blant det som foreslås, er at abonnentene skal ha tilgang til samme tjenestekvalitet hjemme og utenlands. I praksis handler dette om datahastighet. Dersom en abonnent gjennom sitt abonnement har tilgang til 4G eller til og med 5G hjemme, skal ikke abonnenten måtte nøye seg med å få tilgang til 3G eller enda eldre teknologier i utlandet, dersom 4G eller nyere faktisk er tilgjengelig. Det foreslås også bedre tilgang til nødtjenester utenlands. Dette skal være gratis å bruke, uavhengig om det dreier seg om tale, SMS eller mobilapper. Det anbefales også at reisende informeres om nødtjenestene, inkludert de som er rettet mot funksjonshemmede, i det EU-landet de besøker. Tilsvarende skal mobiloperatører sørge for at forbrukere på utenlandsreise informeres om eventuelt høyere kostnader knyttet til å ringe visse lokale tjenester fra utlandet, inkludert kundestøtte hos for eksempel flyselskaper eller forsikringsselskaper. Dette inkluderer også telefonnumre som i utgangspunktet er gratis å ringe. Hva menes med dette? hvis man får kun 4g i norge får man ikke 5g i utlandet? Skal alle levrandører få lik hastighet eller skal det begrenset uavhening teknologi særlig på 5g? Lenke til kommentar
Penny Skrevet 26. februar 2021 Del Skrevet 26. februar 2021 Roamingavtaler inngås ofte per teknologi, så det har vært tilfeller av at man roamer og bare slipper inn i de eldre nettverkene. Noen ganger er det rent juridisk/kommersiell treghet, at man ikke har summet seg til å få signert og implementert avtale om roaming i den nyeste teknologien med hundrevis av roamingpartnere, og gjester avspises med de eldre nettverkene hvor avtalene er på plass. Andre ganger er det bevisst fra operatørens side, at de rett og slett ikke ønsker å slippe gjester inn i sitt nyeste nettverk, men forbeholder kapasiteten i dette nettverket til sine egne faste kunder. Sistnevnte opplevde jeg med 4G, hvor en stor tysk operatør kun slapp gjester inn på 3G/2G frem til de hadde bygget ut så mye 4G-kapasitet at de var trygge på at egne kunder var garantert god fart selv i turistsesongen. 1 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 28. februar 2021 Del Skrevet 28. februar 2021 Tommel opp! «Roam like Home» er et kjempebra tiltak som gjør det lettere å kommunisere uten bekymringer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå