StianGH Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) Jeg tenker tittelen sier alt, men litt mer spesefic: Jeg holder F.eks på med å spille et krevende spill. Etter en stund restarter PCen. Dette har hendt meg for mange ganger til å bli kalt et sjedent fenomen. Først trodde jeg det kansje var noe feil med en eller annen driver. Det sluttet med formatering . Etter det "fant jeg ut" at jeg altså hadde for gammel driver på en trådløs LAN mottaker, selv om den hadde fungert i over et halt år. Så jeg lastet den nye drivern ned og fikk den instalert. Yes! Bingo. Der fikste jeg det problemet. Så, for ca. 1 måned siden, vrengte innvoldene seg ut av maskinen. På godt norks, den var en føkka maskin . Jeg fant ingen annen utvei enn å formatere. Det gikk heldigvis fint denne gangen, men med den nye driveren. Gjett hva? Nå, for ca. 5 dager siden, restartet PCen i ett kjør. det var som en Jo'jo. Tror du jeg trodde det var noe med driveren? Å, ja da. Inn med det nye, ut med det gamle. Kaboom..... ! Åh......... Fy **** . Jeg vil helst ikke gå i detaljer, men det så ikke bra ut. Så plutselig en dag, denne dagen, bestemte jeg meg for å benche PCen. Boom! Jeg fant senere ut at det var ved temperaturen 51, det gikk til helvet*. Så, nå sitter jeg her og håper på det sterkeste at CPUen ikke kommer over 51 grader. Noe som også var interesant var det at CPU viften, aldri kom over 4090RPM. Dette fant jeg ut i biosen, Hardware Monitor. Det ser ut som om viften er satt til ett nivå der den ikke kan komme over 4090RPM, for ikke å bråke for mye! Virker usansynlig? Ja, men slik tror nå jeg det er. Mens jeg skriver hører jeg bare en bestem during fra kabinettet, på en bestemt frekvens, som om noe stopper viften fra å gå høyere. Det kan være en "inbulid" CPU måler om skriker (restarter ) når tempereaturen blir 51. Jeg har et program som heter ASUS Probe, der kan jeg sette en alarm ved en temp, og eventuelt restarte. Kansje en sånn, bare "inbuild"? WOW ! Litt av en post da! Det var kansje litt mye detaljer. Nå har jeg vondt i fingrene ! Takk for alle svar. Dette begynner å bli plagsomt, så jeg blir glad hvis det kommer svar ! Endret 5. januar 2004 av StianGH Lenke til kommentar
El-Hadji Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Det kan vel være en slags "sikkerthets" funksjon i biosen, det er det hos meg iallefall, jeg har satt den på 75 grader. Det kan jo være at den står på 50 grader hos deg.. Husker ikke helt hvor i biosen den lå men du kan vel lete litt Lenke til kommentar
StianGH Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) Jeg har lett, finner bare Hardware Monitor Kom an! Ikke bare brukte jeg mye tid på posten ovenfor, men det er j*vlig plagsomt å ha en PC som restarter bare du trykker for raskt på tasturet! Endret 5. januar 2004 av StianGH Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) I BIOS går du inn på Pc health og disabler "cpu shutdown temperature" Endret 5. januar 2004 av AMDguru1 Lenke til kommentar
StianGH Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 I BIOS går du inn på Pc health og disabler "cpu shutdown temperature" finnes ingen slik option.. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 StianGH: Har du ikke brukermanual? Skal vedde du finner nok svare der, men du må kanskje lete litt. Har du også skrudd av auto restart? Lenke til kommentar
StianGH Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 (endret) Auto restart, finnes ingen. Bruker manual, kjøpte pcen "strikka". Edit: Det var ikke meningen å være spydig altså ! Endret 7. januar 2004 av StianGH Lenke til kommentar
BanjoBjarne Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Auto restart, finnes ingen. Bruker manual, kjøpte pcen "strikka". Manual, drivere, bios I BIOS går du inn på Pc health og disabler "cpu shutdown temperature" Ligger under Power->Hw-monitor-> CPU Temperature.. Lenke til kommentar
StianGH Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 wow! thank u! (hakke testa enda men...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå