Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forferdelig sjef. Sykemelding?

phraze

Anbefalte innlegg

Hei.

I går fikk jeg beskjeden fra min sjef om at han ønsker å avslutte arbeidsforholdet.

Bakgrunnen til dette er at bedriften sliter økonomisk og han skal omstrukturere hele bedriften.

Han påpeker også at jeg har mye fravær både pga min datter har vært syk og fordi jeg hadde foreldrepermisjon. Jeg har vært borte fra jobben to ganger på bakgrunn om mistanke at vi kan ha hatt corona hjemme. Hvor jeg har testet meg og vært hjemme i karantene mens jeg har ventet på svar. Min sjef bryr seg svært lite om Covid-19, han har overtalt mine kolleger som kom fra Sverige til Norge om å ikke gå i karantene med komme tilbake på jobb umiddelbart. 

Den økonomiske biten er i utgangspunktet helt fair, og noe jeg har forståelse for. Pandemien har rammet bedriften vår ekstremt hardt. Og jeg er neppe den eneste som han skal avslutte arbeidsforholdet med.

Problemet starter her.

Jeg har 3 mnd oppsigelsestid iht til min arbeidskontrakt. Noe han påstod at jeg ikke hadde. Han mente jeg kun hadde én måned. 

Jeg tilbydde meg å finne den frem til han, men da fant han den raskt frem selv.

Når han selv forstår at jeg har rett så forteller han meg at 3 måneder er uaktuelt og at han ikke har råd til å betale meg for 3 mnd til.

Han sier så at jeg får 3 valg:

#1 Jeg signerer en avtale hvor jeg godtar og kun ha 1 mnd.
#2 Jeg signerer en avtale hvor jeg godtar og kun ha 1 mnd, men jobber uten kontrakt i selskapet ut april. I mot betaling "under bordet" og at han får "overvåke" jobben jeg gjør.
#3 Jeg står på mitt, og forholder meg til kontrakt. Men dette vil involvere min far som er min daglige leder. Og jeg vil med dette "dolke han i ryggen" og "dra han ned i sølen" ved å gjøre dette.

Kort forklaring hvordan bedriften(ne) er bygget opp.

Jeg er ansatt i en bedrift hvor min far er daglig leder. Vedkommende som jeg omtaler som min sjef er eier av bedriften. Samt jobber vi sammen med eier sin egen bedrift. Vår bedrift har ingen økonomi, så eier sin bedrift betaler lønnen vår. Og han ansees som sjef i begge bedrifter. Men min far er (på papiret) daglig leder for bedriften jeg er ansatt i.

Jeg ber om å få til morgendagen for å tenke på dette. Jeg ønsker å fordøye dette og snakke med min samboer om tingene vi har snakket om.
Dette sier sjefen nei til. Han må ha svar i dag.

Jeg ber om å i det minste få ringe min samboer for å snakke om dette. 
Dette godtar sjefen. Sier at jeg kan ta jakken min å gå meg en tur. Så møtes vi igjen om 1 times tid.

Jeg ringer min gravide samboer og forteller om hva som har skjedd. Hun går selvfølgelig rett i kjelleren og blir helt fra seg.

Jeg er heldigvis fagorganisert, gjennom Handel og Kontor, så jeg ringte de umiddelbart. 

De rådet meg til å ikke signere noe som helst, og kun forholde meg til hva kontrakten min sier. Spesielt da mitt stillingsvern ville ha forsvunnet om jeg hadde signert noen annen avtale.

Jeg går inn igjen og forteller sjefen dette. Han blir sint og kommer med masse trusler. Truer med at jeg drar med meg faren min inn det dette helvete her og spør meg om jeg virkelig har samvittighet til det. Siste han sier til meg er at jeg skal få høre fra advokaten hans.

Litt kontekst her. Begge bedriftene er et hundre prosent avhengig av min far. Han styrer alt. Og sjefen (eier) har ingen oversikt overhodet. Han er totalt avhengig av min far. Om min far skulle gå ut døren for siste gang i dag så er denne bedriften nærmest ferdig med en gang. Vi driver innad i bygg bransjen, hvilket innebærer store bøter om ting ikke blir levert eller overholdt. Dette har sjefen ingen oversikt over.

Han ber om et møte med min far, hvor de krangler høylytt. Min far påpeker at han må forholde seg til det som står i min kontrakt. Alt annet er irrelevant. Og truer til slutt sjefen med at han går ut døren selv sammen med meg, og aldri kommer tilbake. Da skifter sjefen tone, og sier at han godtar 3 mnd. Men at jeg da skal nærmest overvåkes.

Hvorfor han føler noe behov for å overvåke meg aner jeg virkelig ikke. Jeg har aldri gjort noe galt innad i denne bedriften - eller tidligere arbeidsplasser for den saks skyld. Jeg tipper det er fordi han er desperat etter noe han kan "ta meg på" for å sparke meg ut døren tidligere.

Jeg skal ha et møte med han igjen om noen timer fra nå. Hvor jeg kommer til å holde fast på mine rettigheter og min kontrakt.

Men jeg har knapt sovet i natt og jeg ble ikke møtt med et "Hei" engang når jeg ankom jobben i dag.

Så nå ser det ut til at jeg skal overvåkes i mine siste 3 mnd. Samt at jeg skal få en rimelig kald skulder. Dette vet jeg helt ærlig ikke om jeg klarer å takle i 3 mnd. At jeg skal være konstant redd for å trå feil. Ikke tørr å bruke egenmelding om jeg er syk. Eller om barnet mitt er sykt.

Jeg må nå innrømme at jeg sterkt vurderer å sykemelde meg. For dette vet jeg ikke om jeg takler.

Jeg er ikke en som løper til legen for sykemelding, men jeg har tidligere hatt diagnosen dystymi. Og jeg blir umiddelbart redd for at dette kan vende tilbake. Bare i løpet av det korte døgnet nå så kjenner jeg at mange av de samme tankene og følelsene som jeg hadde når jeg var deprimert. 

Noen her som kjenner til om jeg kan sykemelde meg i oppsigelsesperioden min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a65ef...4f3

Kortversjon:

Du kan ikke sykemelde deg, det må fastlegen din gjøre. Bestill time hos fastlege, forklar situasjonen og at du ikke orker å møte opp på jobb pga psykisk helse. Normalt sett så vil fastleger godta dette. 

Synd du har mistet jobben, men godt du er kvitt den "sjefen" der. Lykke til videre!

Anonymous poster hash: a65ef...4f3

Lenke til kommentar
Gjest a65ef...4f3 skrev (1 minutt siden):

Kortversjon:

Du kan ikke sykemelde deg, det må fastlegen din gjøre. Bestill time hos fastlege, forklar situasjonen og at du ikke orker å møte opp på jobb pga psykisk helse. Normalt sett så vil fastleger godta dette. 

Synd du har mistet jobben, men godt du er kvitt den "sjefen" der. Lykke til videre!

Takk for tipset.

Ja, selvfølgelig vet jeg at fastlegen min må gjøre dette. Og jeg har hatt samme lege i mange år, så han kjenner godt til min sykdomshistorikk.

Beklager at jeg skrev litt uoversiktlig. Jeg sitter på jobben når jeg skriver dette, hvor jeg nå skal overvåkes. Så jeg prøver å skrive fort :)

Lenke til kommentar
Gjest a65ef...4f3

Da er det bare å kontakte fastlege med én gang, få time og avklaring. Kom deg vekk derfra så fort som mulig, og ignorer "sjefen" hvis han har innsigelser mot at du har legetime.

Hvis du vil gjøre ting klart for ham, så vent til du har fått sykemelding ut kontrakten, og forklar ham da hvorfor du tar sykemelding. Han kan bli så sur han bare vil, men han kommer ingen vei med det (og kanskje han lærer seg litt folkeskikk).

Lenke til kommentar
Gjest a65ef...4f3 skrev (41 minutter siden):

Da er det bare å kontakte fastlege med én gang, få time og avklaring. Kom deg vekk derfra så fort som mulig, og ignorer "sjefen" hvis han har innsigelser mot at du har legetime.

Hvis du vil gjøre ting klart for ham, så vent til du har fått sykemelding ut kontrakten, og forklar ham da hvorfor du tar sykemelding. Han kan bli så sur han bare vil, men han kommer ingen vei med det (og kanskje han lærer seg litt folkeskikk).

Takk for tips.

Han er en eldre mann i 60-årene som neppe endrer seg.

Fra første dagen jeg begynte her så var det noe som skurret. Han kom med masse drøye rasistiske kommentarer om andre kolleger. Og han baksnakket alle ansatte så fort de ikke var tilstede. 

Samtidig så har han sendt meg rundt omkring i nærområdet for å handle ting for han. Kasser med dyr vin fra Vinmonopolet, TV til 35.000,- og Sonos system til 15.000,-. Og alt dette på firmaets regning. Så jeg skjønte fort at her er det mye som ikke stemmer.

Endret av phraze
Skrivefeil.
Lenke til kommentar

Før du kan seiast opp så skal grunnlaget for oppseiinga drøftast med deg i eit møte der du har rett til å ha med tillitsvalgt så langt det er praktisk mulig etter arbeidsmiljølova. Eg kan ikkje sjå at denne samtalen er å ansjå som ei drøfting med mindre du har utelatt nokre detaljar i teksta.
Deretter er det ei spørsmål om oppseiinga er sakleg. Fråvær på bakgrunn av foreldrepermisjon og sjukt barn kan fort være diskriminering.
Når drøftinga er ferdig så kan arbeidsgiver seie deg opp, då skal du ha skriftleg oppseiing som oppfyller ein del formkrav, deriblant retten til å reise søksmål.

Ballen er på arbeidsgivers side, det er arbeidsgiver som må ta fyrste steget med å seie deg opp, så kan du gå til arbeidsretten med at oppseiinga er usakleg, at formkravet ikkje er oppfylt, eller på bakgrunn av at det er kontraktsbrudd å seie deg opp med kortare oppseiingstid enn det som er avtalt.

Sjølv om du går med på alternativ 1 og seier frå deg 2 månedar med oppseiingstid så er det ikkje gitt at avtala vil være gyldig ettersom det ikkje er lov å inngå avtalar som er til sterk gunst for den sterkaste parten.
Ettersom du blir oppsagt og naturlegvis ikkje har ein ny jobb å gå til så er det berre ein ulempe for deg å takke nei til to månedar med jobb og inntekt. Om alternativ 1 skal være aktuelt så må sjefen din tilby eit eller anna av tilsvarande verdi for deg. Som til dømes at får legge ned arbeidet med umiddelbar virkning men likevel får full lønn utan å arbeide i oppseiingstida, då vil avtalen være litt meir i balanse. Arbeidsgiver slepp å lønne deg i 3 månedar og du får 1 måned betalt ferie.

Alternativ 2 medfører at du jobber svart, som både er ulovleg for deg og som sett deg i ein veldig dårleg situasjon om sjefen likevel ikkje betaler deg. Så det må være heilt uaktuelt.

Alternativ 3 er det einaste fornuftige alternativet. Du har ein arbeidsavtale, og på samme måte som at arbeidsgiver forventer at du gjer jobben som du har avtalt å gjere så må du kunne forvente at sjefen betalar deg lønn som avtalt.
Eg kan ikkje sjå korleis det å forholde seg til spelereglane i arbeidslivet vil dra faren din ned i søla, men det er heller ikkje særleg relevant.

Det vil uansett være eit voldsomt tap for deg å ikkje berre bli oppsagt på litt uklart grunnlag, men også tape to månedar med sikker inntekt. Dersom du aksepterer å berre jobbe ut mars måned så er det høg risiko for at du ikkje klarer å skaffe deg ny jobb til den 1 april.
Sjølv under normale omstendigheiter når arbeidsmarkedet ikkje er sterkt prega av koronasituasjonen så vil ein ofte trenge tre månedar til å søke jobb, gå på jobbintervju, forhandle ny arbeidsavtale med ny arbeidsgiver, og deretter vente til den nye arbeidsgiveren er klar for å ta deg imot.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest eb475...be1

Husk at NAV ikke godtar konflikt på jobb som sykemeldingsgrunn. Det må ikke fremkomme på sykemeldingen noe sted. 

Jeg vil anbefale deg å ta opp alle samtaler fra nå av. Om du ønsker å bestride oppsigelsen ved hjelp av forbundet ditt ønsker jeg deg lykke til, men samtidig skjønner jeg ikke hvorfor du skulle ønske å jobbe videre der. 

Anonymous poster hash: eb475...be1

Lenke til kommentar
Gjest eb475...be1 skrev (27 minutter siden):

Husk at NAV ikke godtar konflikt på jobb som sykemeldingsgrunn. Det må ikke fremkomme på sykemeldingen noe sted. 

Jeg vil anbefale deg å ta opp alle samtaler fra nå av. Om du ønsker å bestride oppsigelsen ved hjelp av forbundet ditt ønsker jeg deg lykke til, men samtidig skjønner jeg ikke hvorfor du skulle ønske å jobbe videre der. 

Anonymous poster hash: eb475...be1

Takk for tipset!

Sjefen har utsatt møte i noen timer, men jeg skal uten tvil ta opptak av samtalen.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Før du kan seiast opp så skal grunnlaget for oppseiinga drøftast med deg i eit møte der du har rett til å ha med tillitsvalgt så langt det er praktisk mulig etter arbeidsmiljølova. Eg kan ikkje sjå at denne samtalen er å ansjå som ei drøfting med mindre du har utelatt nokre detaljar i teksta.
Deretter er det ei spørsmål om oppseiinga er sakleg. Fråvær på bakgrunn av foreldrepermisjon og sjukt barn kan fort være diskriminering.
Når drøftinga er ferdig så kan arbeidsgiver seie deg opp, då skal du ha skriftleg oppseiing som oppfyller ein del formkrav, deriblant retten til å reise søksmål.

Ballen er på arbeidsgivers side, det er arbeidsgiver som må ta fyrste steget med å seie deg opp, så kan du gå til arbeidsretten med at oppseiinga er usakleg, at formkravet ikkje er oppfylt, eller på bakgrunn av at det er kontraktsbrudd å seie deg opp med kortare oppseiingstid enn det som er avtalt.

Sjølv om du går med på alternativ 1 og seier frå deg 2 månedar med oppseiingstid så er det ikkje gitt at avtala vil være gyldig ettersom det ikkje er lov å inngå avtalar som er til sterk gunst for den sterkaste parten.
Ettersom du blir oppsagt og naturlegvis ikkje har ein ny jobb å gå til så er det berre ein ulempe for deg å takke nei til to månedar med jobb og inntekt. Om alternativ 1 skal være aktuelt så må sjefen din tilby eit eller anna av tilsvarande verdi for deg. Som til dømes at får legge ned arbeidet med umiddelbar virkning men likevel får full lønn utan å arbeide i oppseiingstida, då vil avtalen være litt meir i balanse. Arbeidsgiver slepp å lønne deg i 3 månedar og du får 1 måned betalt ferie.

Alternativ 2 medfører at du jobber svart, som både er ulovleg for deg og som sett deg i ein veldig dårleg situasjon om sjefen likevel ikkje betaler deg. Så det må være heilt uaktuelt.

Alternativ 3 er det einaste fornuftige alternativet. Du har ein arbeidsavtale, og på samme måte som at arbeidsgiver forventer at du gjer jobben som du har avtalt å gjere så må du kunne forvente at sjefen betalar deg lønn som avtalt.
Eg kan ikkje sjå korleis det å forholde seg til spelereglane i arbeidslivet vil dra faren din ned i søla, men det er heller ikkje særleg relevant.

Det vil uansett være eit voldsomt tap for deg å ikkje berre bli oppsagt på litt uklart grunnlag, men også tape to månedar med sikker inntekt. Dersom du aksepterer å berre jobbe ut mars måned så er det høg risiko for at du ikkje klarer å skaffe deg ny jobb til den 1 april.
Sjølv under normale omstendigheiter når arbeidsmarkedet ikkje er sterkt prega av koronasituasjonen så vil ein ofte trenge tre månedar til å søke jobb, gå på jobbintervju, forhandle ny arbeidsavtale med ny arbeidsgiver, og deretter vente til den nye arbeidsgiveren er klar for å ta deg imot.

Tusen takk for at du tok deg tiden til å skrive så mye informasjon. Det setter jeg virkelig pris på.

Jeg går for alternativ 3. Begge de to andre alternativene er av åpenbare årsaker ikke et alternativ for min del.

Han har og med å forholde seg til arbeidsmiljøloven og min kontrakt. Men jeg skal få Handel og Kontor til å lese igjennom oppsigelsen jeg får servert etterpå før jeg signerer.

Jeg vet godt at han har et meget godt forhold til sin advokat. Jeg tror han har brukt samme advokat i over 10 år. Og de er vel nærmeste venner slik de står i dag. Så jeg mistenker sterkt at advokaten hans er forfatteren bak oppsigelsen, og den blir nok skrevet for å helgardere hans klient først og fremst. Så jeg signerer ingenting før H&K har gitt meg grønt lys.

Lenke til kommentar
phraze skrev (1 time siden):

Så jeg signerer ingenting før H&K har gitt meg grønt lys.

Det eneste du evt skal signere er en avtale som begunstiger deg, men dette kan tolkes som at du sier opp i stedet for å bli sagt. Rettighetene dine, også til penger fra Nav, er vidt forskjellige om du sier opp eller blir sagt opp. Derfor vil jeg si at du ikke skal signere noe som helst avtale. 

Og ta dette via Handel og Kontor. Arbeidsgiver kan bestride sykemeldingen, noe han sikkert kommer til å gjøre slik du beskriver dette. Da kan det bli vanskelig om det "bevises" at det er pga konflikten. Men om dette faktisk får beviselig helsemessige konsekvenser, er det enklere.

Hilsen 2x tillitsvalgt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...