Gå til innhold

Elbil er sistevalg i distriktene


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, sveibuen said:

Hvordan er det med elbiler i dag å 3500kg på hengerkroken som kan kjøre hvertfall 50-60mil på en lading på vinterstid til en overkommelig pris?

Jeg kikker fælt etter ny bruktbil(3-4år gamel) som har henger på 3500kg, koster maks 300'000kr og du kommer deg 50-60 mil på ei fylling.

Ganske dårlig utvalg av det enda, men der kommer.

Hva med å kjøpe en gammel Pickup til 20 tusen eller noe som kan gjøre den jobben, og en elbil som du kan bruke alle de gangene du ikke må kjøre 60 mil med 3.5 tonn på slep?

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Eller sagt på en annen måte: Bruktbilen er Norges mest solgte bil. Hver bil har i gjennomsnitt 4-5 eiere før de vrakpantes. Det vil si at hele 75-80% av alle bilsalg er bruktbilsalg. Gjennomsnittlig alder på bilene som vrakpantes er 18 år, altså 2003-modeller i år. En del av vrakene vrakes prematurt på grunn av skader og trekker ned snittalderen, mens biler som fungerer fint etter 18 år gjerne lever en del lengre.

Og siden folk i distriktene gjennomsnittlig tjener en god del mindre enn de som bor i byene kjøper de også i større grad brukte biler. Der er utvalget av elbiler med 4WD relativt dårlig bortsett fra Tesla. Som ofte ikke har verksted nær der folk i distriktene bor. 

Etter hvert som bilsalget i sentrale strøm dreier mer og mer mot 100% elbil vil det på sikt bli godt utvalg av billige, brukte elbiler som passer bygdefolket bra. Og tilsvarende mye dårligere utvalg av brukte dieselbiler. Så dette løser seg selv på sikt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 25.2.2021 den 20.38):

Tror ikke lading er problemet. Det er høy bakkeklaring og 4WD som er av betydning.

Kun dyre el biler har dette. Biler som Suzuki og Subaru med 4wd er populære. El biler i denne klassen er det få av

Tidligere var hovedargumentet mot elbiler rekkevidde og hengerfeste. Nå som utvalget har blitt langt bedre enn i 2017 og man finner mange elbiler med god rekkevidde og hengerfeste, så finner man altså på andre argumenter for å ikke kjøpe elbil. Noe sier meg at noen vil hoppe videre og finne på nye argumenter mot elbil når utvalget av 4WD og høy bakkeklaring blir bedre. En slags innbitt motstand som ad hoc tar i bruk de argumentene man tilfeldigvis ramler over.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (På 26.2.2021 den 6.36):

Mercedes EQC har 9,7 cm, vet jeg. Usikker på om det er flere.

Da blir det åpenbare oppfølgingspørsmålet hvilke fossilbiler som har under 10 cm bakkeklaring.. (jeg trenger ikke svar)

FranZe skrev (På 26.2.2021 den 7.34):

Nei, så da kjøpte vi heller en brukt diesel bil. Både kreativt og lønnsomt på en gang. Ikke minst lettvint, må jo ikke glemme det. Hus, barn, hengerfeste og stasjonsvogn. Blir det bedre?

Svaret fra @Salvesen. gikk til @StigVidar fra Jæren som ville kjøre kystriksveien fra Bodø til Brønnøysund med campingvogn. Siden Jæren-Bodø er veldig langt å kjøre med barn og campingvogn på slep så vil jeg heller anbefale han å ta flyet til Bodø og leie bobil* der. Hvis det er det som skal til for å kjøre elbil i det daglige på Jæren de resterende 50 ukene i året.

(*Leid elbil med god rekkevidde + campingvogn er et annet godt alternativ)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (På 26.2.2021 den 8.00):

Verditapet er større på elbil.

Salvesen. skrev (På 26.2.2021 den 8.06):

Elbil har forøvrig ikke noe høyere verditap..

Jeg lurer på om dere snakker forbi hverandre. Verditapet i kroner følger gjerne verdien på bilen, altså omtrent samme prosentvise tap. Kan jeg lese mellom linjene at @FranZe mener elbiler er generelt dyrere enn sammenlignbare fossilbiler?

Dassen skrev (På 26.2.2021 den 8.08):

Selv kjøpte jeg meg nettopp ny bensinbil, enda jeg ikke bor alt for langt ut på bygda. For meg handla det om at elbilene i mitt prissegment ikke er forenlig med småbarnslivet. Maxus Euniq kunne vært et alternativ, men den virker fullstendig uferdig og forhandlere/produsent virker lite villig til å gjøre noe med problemene. <..>

Jeg klipper bort resten av innlegget der. Kjøper man bil på "Aliexpress" så burde man vel egentlig bare forvente ymse rare feil og problemer. Uavhengig av om det er elbil eller fossilbil. Problemet er altså ikke valget av drivlinje men valget av opprinnelsesland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Da blir det åpenbare oppfølgingspørsmålet hvilke fossilbiler som har under 10 cm bakkeklaring.. (jeg trenger ikke svar)

Svaret fra @Salvesen. gikk til @StigVidar fra Jæren som ville kjøre kystriksveien fra Bodø til Brønnøysund med campingvogn. Siden Jæren-Bodø er veldig langt å kjøre med barn og campingvogn på slep så vil jeg heller anbefale han å ta flyet til Bodø og leie bobil* der. Hvis det er det som skal til for å kjøre elbil i det daglige på Jæren de resterende 50 ukene i året.

(*Leid elbil med god rekkevidde + campingvogn er et annet godt alternativ)

Joda, som nevnt tidligere, var det det eneste han skulle bruke seg av den?

Første jeg fant av bobil på finn.no; https://www.finn.no/car/mobilehome/ad.html?finnkode=205797072

Og er det kanskje slik at de setter pris på ferie turen og stopper underveis? Er litt det det står på også. En kan jo ikke avgjøre for andre hva som er best eller mest økonomisk. Ei heller bestemme at de kun har en uke ferie. Spørsmålet blir jo hvor en henter disse tallene fra?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, FranZe said:

En kan jo ikke avgjøre for andre hva som er best eller mest økonomisk. Ei heller bestemme at de kun har en uke ferie.

Det er da ingen her som kjem på døra til folk og truer dem med "Kjøp elbil, eller så kjem eg og drep deg" eller noko her. Det er berre folk her som seie "Dykk seriøst overvurderer kor mykje dykk sannsynleg treng, og dykk burde vera meir kritiske til vala dykk har gjort".

Ingen her "avgjør for andre" her. Dei kan berre gje råd.

Kvifor vinkle du samtala slikt du gjere? Føler du deg truet av forslaget om å faktiskt undersøke og bruke tid på å forstå dine egne behov i hverdagen?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Det er da ingen her som kjem på døra til folk og truer dem med "Kjøp elbil, eller så kjem eg og drep deg" eller noko her. Det er berre folk her som seie "Dykk seriøst overvurderer kor mykje dykk sannsynleg treng, og dykk burde vera meir kritiske til vala dykk har gjort".

Ingen her "avgjør for andre" her. Dei kan berre gje råd.

Kvifor vinkle du samtala slikt du gjere? Føler du deg truet av forslaget om å faktiskt undersøke og bruke tid på å forstå dine egne behov i hverdagen?

Nei, det gjør jeg absolutt ikke. Men skjønner ikke hvorfor det ikke kan regnes blant annet litt mer enn en uke ferie på de som ikke bruker elbil og regner ut at det lønner seg da. De jeg vet av som har campingvogn bruker mer enn en uke på ferie. Det blir ikke helt realistisk.

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (1 time siden):

Hvordan er det med elbiler i dag å 3500kg på hengerkroken som kan kjøre hvertfall 50-60mil på en lading på vinterstid til en overkommelig pris?

Jeg kikker fælt etter ny bruktbil(3-4år gamel) som har henger på 3500kg, koster maks 300'000kr og du kommer deg 50-60 mil på ei fylling.

I -20°C, kuling motvind og oppoverbakke begge veier, plass til 7 barneseter og barn som ikke trenger dopause på 8 timer? Jo nå skal du høre... ;) :p

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
12 minutes ago, FranZe said:

Nei, det gjør jeg absolutt ikke. Men skjønner ikke hvorfor det ikke kan regnes blant annet litt mer enn en uke ferie på de som ikke bruker elbil og regner ut at det lønner seg da. De jeg vet av som har campingvogn bruker mer enn en uke på ferie. Det blir ikke helt realistisk.

Og om du har gjort matten er det da intet problem å sei at elbil ikkje passer. Kva er problemet ditt her egentlig? Du seie du ikkje føler deg truet, men du driv jo og bastant gjentar same skiten kor du fremstår som om nokon prøve true deg, eller at du opplever deg truet av elbil-entusiaster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

Og om du har gjort matten er det da intet problem å sei at elbil ikkje passer. Kva er problemet ditt her egentlig? Du seie du ikkje føler deg truet, men du driv jo og bastant gjentar same skiten kor du fremstår som om nokon prøve true deg, eller at du opplever deg truet av elbil-entusiaster.

Greit, elbil lønner seg uansett. Så er en ferdig med det.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Tidligere var hovedargumentet mot elbiler rekkevidde og hengerfeste. Nå som utvalget har blitt langt bedre enn i 2017 og man finner mange elbiler med god rekkevidde og hengerfeste, så finner man altså på andre argumenter for å ikke kjøpe elbil. Noe sier meg at noen vil hoppe videre og finne på nye argumenter mot elbil når utvalget av 4WD og høy bakkeklaring blir bedre. En slags innbitt motstand som ad hoc tar i bruk de argumentene man tilfeldigvis ramler over.

El bil andelen har vel økt. Det betyr at lenger rekkevidde og hengerfeste har gitt flere kjøpere. Som mange har påpekt.. Kommer det 4 hjulstrekk og rimelig bra bakkeklaring vil enda flere kunne kjøpe el bil. Spesielt i 300 000kr klassen. 
 

Det er egentlig bare å se hva som selges av biler i dag. Det selges mange subaru, skoda, mazda, suzuki biler i denne prisklassen med 4wd. Disse kommer nok til å kjøpe el når det kommer. Men de kjøper ikke 2wd når de trenger 4wd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

El bil andelen har vel økt. Det betyr at lenger rekkevidde og hengerfeste har gitt flere kjøpere. Som mange har påpekt.. Kommer det 4 hjulstrekk og rimelig bra bakkeklaring vil enda flere kunne kjøpe el bil. Spesielt i 300 000kr klassen. 
 

Det er egentlig bare å se hva som selges av biler i dag. Det selges mange subaru, skoda, mazda, suzuki biler i denne prisklassen med 4wd. Disse kommer nok til å kjøpe el når det kommer. Men de kjøper ikke 2wd når de trenger 4wd

Elbiler med 4WD og bra bakkeklaring har ikke kommet ned til 300 000 kr ennå, men det finnes dyrere modeller som tilfredsstiller kravene. Noen av de har også vært på markedet i en del år. Bruktprisene på de går nok ned mot 300 000 kr-sjiktet om noen få år.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Ganske dårlig utvalg av det enda, men der kommer.

Hva med å kjøpe en gammel Pickup til 20 tusen eller noe som kan gjøre den jobben, og en elbil som du kan bruke alle de gangene du ikke må kjøre 60 mil med 3.5 tonn på slep?

 

Vil ha en skikkelig familiebil :) Holder med 1 bil hos oss! 

men kommer vel kanskje en gang. Men frem til da så blir det diesel med størst mulig motor for å få ned forbruket :)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Elbiler med 4WD og bra bakkeklaring har ikke kommet ned til 300 000 kr ennå, men det finnes dyrere modeller som tilfredsstiller kravene. Noen av de har også vært på markedet i en del år. Bruktprisene på de går nok ned mot 300 000 kr-sjiktet om noen få år.

Det er ingen logikk i at folk like godt kjøper en bruktbil til 300 000kr enn en ny bil til 300 000kr. 
 

kjøper du en ny bil til 300 000kr får du 15år på å avskrive verdien+ at du har garanti i 5 år og lite utgifter. Kjøper du en 5år gammel bil som kostet 600 000kr ny har du ingen garanti, kostbare reparasjoner og kun 10år å skrive av verdien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (20 minutter siden):

El bil andelen har vel økt. Det betyr at lenger rekkevidde og hengerfeste har gitt flere kjøpere. Som mange har påpekt.. Kommer det 4 hjulstrekk og rimelig bra bakkeklaring vil enda flere kunne kjøpe el bil. Spesielt i 300 000kr klassen. 
 

Det er egentlig bare å se hva som selges av biler i dag. Det selges mange subaru, skoda, mazda, suzuki biler i denne prisklassen med 4wd. Disse kommer nok til å kjøpe el når det kommer. Men de kjøper ikke 2wd når de trenger 4wd

Hvis jeg har forstått det riktig kan en bare få tak i leiebil de få gangene en virkelig har behov for 4wd 🙂 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, sveibuen said:

Vil ha en skikkelig familiebil :) Holder med 1 bil hos oss! 

men kommer vel kanskje en gang. Men frem til da så blir det diesel med størst mulig motor for å få ned forbruket :)

Er det mye å velge mellom av familiebiler som drar 3500kg?

Eneste bilen jeg kjører som drar så mye er en Ford Ranger. Den er ikke særlig til familiebil og jeg ville aldri ha kjørt 60 mil i strekk med den 😅

Og iallefall ikke med 3.5 tonn på slep 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (32 minutter siden):

Hvis jeg har forstått det riktig kan en bare få tak i leiebil de få gangene en virkelig har behov for 4wd 🙂 

Det går sikkert fint. La oss ta folk som bor i bergsdalen mellom bergen og voss. Det meldes snø i November. Ok så får vi reise til bergen med el bilen og leige en 4wd til April. El bilen må stå stille i 4mnd , leie av 4 wd bil i 4 mnd. Vil påstå at det er litt kostbart og upraktisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I de distriktene med fergeforbindelser er det ganske godt med elbiler.... 

Hvis jeg skulle ha hatt en enkelt bil som dekket mine behov og skulle kjøpe bilen ny, hadde jeg vel kunne velge mellom en plug-in-hybrid til type 450 000 eller en elbil til 750 000. Hvis man ellers ikke kjører i bomringer, ikke kan dra nytte av kollektivfelt, ikke har enorme kjørelengder osv. kan det godt bli at elbilen per i dag blir en del dyrere for mange uten at det svarer seg.

Element blir jo ellers som noen har vært inne på, hvor mye nybilsalg er det egentlig i distriktene, eller "arves" det mer fra større volum av nybilkjøp i byene. Og vil dette føre til at man etter hvert får mer hybrider og elbiler i distriktene også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...