Gå til innhold

Elbil er sistevalg i distriktene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir litt feil å se på andelen av bilparken, om man skal se på situasjonen *i dag*. Ser man på bilparken så ser man på det akkumulerte salget over mange år. Og realiteten er at i perioden 2010-2017 var det få langtrekkende elbiler til overkommelige priser å få kjøpt, spesielt biler med litt mer plass. De rimelige elbilene passet seg først og fremst for husholdninger med to biler, eller med begrensede behov for bil. Dette førte til at salget var betydelig bedre i urbane strøk.

Men i dag er det masse langtrekkende elbiler til overkommelige priser å få kjøpt, også en del som har litt størrelse. Alt fra MG ZS EV, til Peugeot e-2008, til Kia e-Niro, til Xpeng G3, osv. For ikke å snakke om ID.3 og Model 3. Det har så vidt jeg vet hjulpet salget betydelig i distriktene.

Det er altså salget i dag man må se på for å finne ut status i dag.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

langtrekkende elbiler til overkommelige priser å få kjøpt, også en del som har litt størrelse. Alt fra MG ZS EV,

Langtrekkende er et vidt begrep. MG-en går knapt 15 mil i vinterføre og 15-20 kuldegrader. Har selv prøvd den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, kremt said:

Langtrekkende er et vidt begrep. MG-en går knapt 15 mil i vinterføre og 15-20 kuldegrader. Har selv prøvd den.

Ja, men jeg valgte å inkludere den fordi den er tilsvarende rimelig priset. 15 mil er fortsatt noe sånt som dobbelt så langt som orginale Leaf gikk ved ugunstig vær/fart.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
NTB - digi skrev (1 time siden):

Elbil er sistevalg i distriktene

Grov overgeneralisering. I distriktene på vestlandet er elbiler langt fra sistevalget.

Det kan sikkert stemme i noen grisgrendte strøk i Trøndelag (hvor Adresseavisa hører hjemme) og noen andre distrikter i innlandet og nordpå.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 timer siden):

Ang. selvrefleksjon så virker det som folk er i en illusjon om at de kjører 30+ mil om dagen og med henger over 1600 kg (som nå flere modeller dekker). Kort og godt, de gjør ikke det, men man skal ikke undervurdere hva folk kan overbevise seg selv til.

 

Når det er langt til nærmeste bilutleier, så ønsker en å heller selv eie en bil som dekker den slags behov. Selv om en sjelden har bruk for det.

Endret av Andre Nyttårsdag
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Ang. selvrefleksjon så virker det som folk er i en illusjon om at de kjører 30+ mil om dagen og med henger over 1600 kg (som nå flere modeller dekker)

Det er ikke kun det en gjør til daglig folk reflekterer over. Også det en gjør innimellom det daglige. Faktisk såpass sjelden som sommerferier betyr noe ved valg av bil. Jeg bor på Jæren, men ønsker meg allikevel en bil som kan dra min campingvogn på strekningen Bodø-Glomfjord-Sandnessjøen-Brønnøysund. Alternativet er å ikke kunne kjøre hvor en vil i Norge eller måtte ha to biler. Og to biler er i alle fall ikke gunstig for klima.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (Akkurat nå):

Det er ikke kun det en gjør til daglig folk reflekterer over. Også det en gjør innimellom det daglige. Faktisk såpass sjelden som sommerferier betyr noe ved valg av bil. Jeg bor på Jæren, men ønsker meg allikevel en bil som kan dra min campingvogn på strekningen Bodø-Glomfjord-Sandnessjøen-Brønnøysund. Alternativet er å ikke kunne kjøre hvor en vil i Norge eller måtte ha to biler. Og to biler er i alle fall ikke gunstig for klima.

Evt er alternativet å låne en bil den ene gangen i året. Det vill sannsynligvis svare seg økonomisk. Til de grader. Men folk er ikke så kreative..

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om en skal generalisere så kjøper folk på bygda i liten grad nybiler. Personen det var snakk om i artikkelen det vises til mente at 500 000kr var for mye for en ny elbil med grei rekkevidde. Det virker derfor som han heller er så fornuftig at han kjøper en bil som er et par år gammel og sparer mye på det kontra en helt ny bil.

Dette er ikke et stort problem, det er en liten del av befolkningen det er snakk om her. Normalt viser byfolk vei for resten av landet. Det samme kommer til å bli tilfellet her. Bruktmarkedet av elbiler med grei rekkevidde til rimeligere priser vokser og er det diesel som er ønskelig, er det heller ikke akkurat mangel på dette i bruktmarkedet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nyere dieselbiler er faktisk svært ettertraktet og det er ikke voldsomt mye av disse solgt de siste 5 årene. De som selger bruktbiler sier de har god etterspørsel etter 5 år gamle og nyere dieselbiler med god plass og hengerkrok. Så det er helt klart en betydelig kjøpergruppe blant disse bilene. Det er relativt mange som ikke kjører mye til daglig men som drar på en del lange turer. Også de som har 2-3 biler som gjerne har en Leaf som andre eller tredje bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag skrev (1 time siden):

Er det langt til nærmeste bilutleier så ønsker enn seg en en bil som dekker den slags behov, selv om en sjelden har bruk for det. 

Folk fra tettbygde strøk må ikke tro at det det er lett tilgang på leiebiler i distriktene.

Det er heller ikke sikkert at naboen har en bil å avse for din skyld.

Han må også dekke sitt eget behov, som kan ligne på ditt.

 

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, kremt said:

Nyere dieselbiler er faktisk svært ettertraktet og det er ikke voldsomt mye av disse solgt de siste 5 årene. De som selger bruktbiler sier de har god etterspørsel etter 5 år gamle og nyere dieselbiler med god plass og hengerkrok. Så det er helt klart en betydelig kjøpergruppe blant disse bilene. Det er relativt mange som ikke kjører mye til daglig men som drar på en del lange turer. Også de som har 2-3 biler som gjerne har en Leaf som andre eller tredje bil.

Etterspørsel henger tett sammen med pris. Det er null stress å selge 1 år gamle dieselbiler til f.eks 10.000 kroner. Folk vil stille seg i kø utenfor butikken.

Til en viss grad kan man anta dieselbiler har tapt seg ganske raskt i verdi, slik at bilforhandlere får kjøpt de billig, og så har ingen problemer med å selge de videre billig pluss litt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vel, en kjenning solgte nylig en Skoda Kodiaq 190 hk diesel, 3 år gammel med 50 tusen km, for bare 100 tusen under nypris. Etterspørselen var svært god og bilen solgt på et par dager. Elbilfans har alltid overdrevet andre fremdriftsformers ulemper og nedgang. "Nå er det slutt på diesel, selg for 10 tusen mens du ennå kan!" 😛 Man blir fort lei av å høre dette, det er samme regla om og om igjen. Men markedet sluker fortsatt unna de nyere dieselbilene. Faktum er at dieselbilen er norges mest solgte bil, mange flere kjøpte brukt dieselbil enn de som kjøpte ny elbil. Bare til info, eier 2 elbiler selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...