Gå til innhold

Et av Norges mest sensitive skip skal vedlikeholdes av russere etter Bergen Engines-salg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noe som tyder på at motorene faktisk skal vedlikeholdes av russere? Jeg skjønner at selskapet er kjøpt opp av en russisk motor produsent, men jeg tipper folkene utenfor Bergen er de som vil fortsette å vedlikeholde motorene, og dette er vel i stor grad nordmenn.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, RVXFDT2C said:

Er det noe som tyder på at motorene faktisk skal vedlikeholdes av russere? Jeg skjønner at selskapet er kjøpt opp av en russisk motor produsent, men jeg tipper folkene utenfor Bergen er de som vil fortsette å vedlikeholde motorene, og dette er vel i stor grad nordmenn.



Når du eier et selskap, så eier du et selskap, og har formodentlig tilgang på all informasjon knyttet til virksomheten.

Dette er fullstendig fucking crazy idiotisk. Som når britene solgte jetmotorer til Russland.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (14 minutter siden):

Sier seg selv at dette ikke går. Å stole på Russland er som å stole på at et dørslag skal være vannflaska di på fjelltur.

Her er det bare en ting å gjøre. Staten må benytte "forkjøpsretten" og kjøpe butikken.

Forsvaret har nok fremdeles sikkerhetskrav til personell som skal jobbe med motorene, men russland får nok tilgang til opplysninger om motorene ja.

Men Staten må ikke kjøoe hele butikken.

De kan ansette egne maskinister med kompetanse på motorene.

Eller noen kan slutte og starte opp eget serviceselskap med ansatte med kompetanse på motorene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv om dette skulle kunne fungere er det en merkelig situasjon.

Dette gjelder ikke bare motorene, men skipene de står i også.

Finnes det motsatte eksempler, altså russisk teknologi oppkjøpt i vest, og som har levert til russisk forsvar?

Ville det være mulig?

 

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (40 minutter siden):

Selv om dette skulle kunne fungere er det en merkelig situasjon.

Dette gjelder ikke bare motorene, men skipene de står i også.

Finnes det motsatte eksempler, altså russisk teknologi oppkjøpt i vest, og som har levert til russisk forsvar?

Ville det være mulig?

Ikke det jeg vet om. Høres totalt usannsynlig ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva annet får de tilgang til? Vil tippe at Bergen Engines har ganske gode tegninger på skipet, og veldig gode tall på ytelser og drivstoffkapasitet. Slike ting er jo topphemmelig mellom firmaet som lager delene og forsvaret, så det er jo helt latterlig idiotisk å selge ett firma som lager deler til forsvaret til russerene.

Jeg vil anta at det er ganske topphemmelig hvor lenge Marjata kan gå mellom hver tanking. Den informasjonen bare gir vi til Russland via fullstendig fraværende vilje til å ta vare på norsk industri.

Vil tippe at hvis ikke dette hadde gått til Russland, så er Kina neste på listen. Av en eller annen merkelig grunn er det helt uinteressant for vesten å eie sin egen teknologi.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Thorny skrev (3 timer siden):



Når du eier et selskap, så eier du et selskap, og har formodentlig tilgang på all informasjon knyttet til virksomheten.

Dette er fullstendig fucking crazy idiotisk. Som når britene solgte jetmotorer til Russland.

Som eier har du gjerne tilgang til kjerneteknologien til selskapet, men ikke nødvendigvis til fortrolig dokumentasjon til kunder uten å ha signert NDA med dem og det er det ikke sikkert at de signerer.

 

Regner med at kritisk dokumentasjon om skipene er hemmelige med "need to know" adgang. Dvs at man må ha spesifikt behov og tillatelse for å lese hvert dokument. 

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (5 minutter siden):

Som eier har du gjerne tilgang til kjerneteknologien til selskapet, men ikke nødvendigvis til fortrolig dokumentasjon til kunder uten å ha signert NDA med dem og det er det ikke sikkert at de signerer.

 

Regner med at kritisk dokumentasjon om skipene er hemmelige med "need to know" adgang. Dvs at man må ha spesifikt behov og tillatelse for å lese hvert dokument. 

Russland har verdens dyktigste hackere. Jobben deres er betydelig enklere om noen på innsiden kan plugge inn en liten minnepenn etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Jobben deres er betydelig enklere om noen på innsiden kan plugge inn en liten minnepenn etc."

Det var trolig en sleivbemerkning, men sleiv tilbake: Nå har vel de fleste store selskapene som tar cybersikkerhet alvorlig frakoblet tilgang til minnepinner.

Lenke til kommentar
BigCatXK skrev (5 minutter siden):

"Jobben deres er betydelig enklere om noen på innsiden kan plugge inn en liten minnepenn etc."

Det var trolig en sleivbemerkning, men sleiv tilbake: Nå har vel de fleste store selskapene som tar cybersikkerhet alvorlig frakoblet tilgang til minnepinner.

Dette var ett dårlig eksempel fra 2000 tallet. Men jeg er sikker på at russisk etterretning får en stor fordel med fysisk tilgang til selskapet. De satt blant annet i varebiler med radiosendere som kunne fange opp tastatur utenfor store norske bedrifter på tidlig 2000 tallet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, RJohannesen said:

Som eier har du gjerne tilgang til kjerneteknologien til selskapet, men ikke nødvendigvis til fortrolig dokumentasjon til kunder uten å ha signert NDA med dem og det er det ikke sikkert at de signerer.

 

Regner med at kritisk dokumentasjon om skipene er hemmelige med "need to know" adgang. Dvs at man må ha spesifikt behov og tillatelse for å lese hvert dokument. 

Haha! Tror du at en signert NDA er verd noe som helst i denne sammenhengen?

Jeg får da virkelig håpe at militære tegninger ikke ligger åpent på Bergen Engines intranett, men når du eier serveren tegningene ligger på er det ikke veldig vanskelig å få vite akkurat det du vil. 

Selv om Bergen Engines ikke har hatt tegninger på militærbåtene i sitt nett i det hele tatt, så må de nødvendigvis ha tegniner på sine egne motorer, og basert på det så vil man enkelt kunne ta rede på gradert informasjon. 

Og hva med service på disse båtene?  En ting er at man kan håndplukke teknikere til å jobbe på selve båten, men skal man holde det skult for resten av firmaet hvilke deler man bytter? Vedlikeholdsintervall?   

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt idiotisk og la dette oppkjøpet gå igjennom. Når marinens skip fra nå skal inn til motor-vedlikehold, må det fra nå av følge med vakter; og kun arbeidere som er godkjent av forsvaret får gå om bord i skipene. Men teknologien rundt motorene er nå selvfølgelig copy/paste til den Russiske marinen. Godt jobba naive.....

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...