Gå til innhold

Tolkien Diskusjonstråd

Anbefalte innlegg

Balrogene var maiar, jo, de var såkalte ildånder, av hvem den mektigste var Arien, hun som ledet solen over himmelen. Hun var en av valaen Vánas tjenere, og en av meget få ildånder som ikke gikk inn i Melkors tjeneste.

Sauron var ikke en maia under Melkor; han var derimot den fremste av Aulës tjenere, Mestersmeden (tilfeldigvis gjaldt dette også Saruman).

Galadriel er femte (og yngste) barn og eneste datter av Finarfin. Hun ble født i Valinor mens de To Trærne enda vokste der (altså før det første tideverv tok til), men var likevel ikke den eldste alv i Midgard. Den tittelen tilfalt Círdan Skipsbyggeren, som ble født før alvene seilte til Vesten (kanskje var han til og med en av de opprinnelige alvene som våknet ved Cuiviénen). Han var så gammel at han hadde skjegg (svært uvanlig hos alver). Galadriel var likevel den eldste lysalv i Midgard etter at brødrene hennes var døde(da Círdan aldri kom til Valinor mens Trærne enda lyste).

Elrond var forresten født i f.t. 525.

Vel, då har eg lært noke nytt idag.

Men du er 100% sikker på at Sauron ikkje var en maia av Melkor. Kan du vise til kor det står hen? :dontgetit:

Men det eg tenkte på var at Cirdan har reist til Valinor, og då blir vel fort Galadriel den eldste alven i midgard? Resten av avkommet til dei tre stamfedrene har vel stroke med gjennom tidene har ikkje dei? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er temmelig sikker på at Sauron (Gorthaur the evil one), Morgoths tjener, var en Maia av Aulë.

Jeg er nesten 110% sikker. Hvis noen setter tvil til det, så skal jeg heller finne frem valaquenta og skrive av ordrett hva som står der. :)

Ja altså det var ikkje det eg ville....om det var noken som kunne henvise meg til denne plassen i ei eller anna bok. Det hadde vert fint...tviler ikkje på det...vil berre lese det sjøl.. :yes:

Lenke til kommentar

Okay, jeg er ikke like "nerd" (i positiv forstand) som dere, men cirdan drar vel ikke til Valinor før Galadriel?

Blir ikke han der og bygger skip til "det siste skipet" med Frodo, Gandalv etc. dratr over?

Husker forresten at de kaller det for det siste skipet, men noen mente jo at Sam kanskje dro over havet, som den siste av ringbærerne.

Meg=???

Lenke til kommentar
Ja altså det var ikkje det eg ville....om det var noken som kunne henvise meg til denne plassen i ei eller anna bok. Det hadde vert fint...tviler ikkje på det...vil berre lese det sjøl.. :yes:

Silmarillion -> Valaquenta

Står helt i slutten av Valaquenta (Beretningen om valaene og maiaene ifølge eldaenes overleveringer) under "Om finendene"

Lenke til kommentar
Og, ja, Balroger er Maiar.

Vi må fortsette diskusjonen rundt Tolkien! Det er jo dødskult, selv om jeg har glemt en god del av det jeg en gang visste... :)

Og dette står på samme plass? Henvise til plassen i boka der dette står?

Har fremdeles mine tvil til dette, men for all del...overbevis meg :D

Lenke til kommentar
Og dette står på samme plass? Henvise til plassen i boka der dette står?

Det står under samme plass.

Many of the Maias was drawn to his (Morgoth) glory.... Among them, the balrogs...

and so on...

Under fiendedelen helt i slutten av Valaquenta.

Lenke til kommentar

Angående diskusjonen om hvem/hva Tom Bombadil egentlig er, vil jeg sitere et brev fra Letters of Tolkien til Peter Hastings, eier av en katolsk bokforretning. Han hadde tidligere sendt Tolkien et brev og spurt om Bombadil var Eru etter Goldberrys utsagn om hvem han var "He is".

As for Tom Bombadil, I really do think you are being too serious, besides missing the point. (Again the words are used by Goldberry and Tom not me as a commentator). You rather remind me of a Protestant relation who to me objected to the (modern) Catholic habit of calling priests Father, because the name father belonged only to the First Person, citing last Sunday's Epistle - inappositely since that says ex quo. Lots of other characters are called Master; and if 'in time' Tom was primeval he was Eldest in Time. But Goldberry and Tom are referring to the mystery of names. See and ponder Tom's words in Vol. I p. 142. You may be able to conceive of your unique relation to the Creator without a name - can you: for in such a relation pronouns become proper nouns? But as soon as you are in a world of other finites with a similar, if each unique and different, relation to Prime Being, who are you? Frodo has asked not 'what is Tom Bombadil' but 'Who is he'. We and he no doubt often laxly confuse the questions. Goldberry gives what I think is the correct answer. We need not go into the sublimities of 'I am that am' - which is quite different from he is. She adds as a concession a statement of part of the 'what'. He is master in a peculiar way: he has no fear, and no desire of possession or domination at all. He merely knows and understands about such things as concern him in his natural little realm. He hardly even judges, and as far as can be seen makes no effort to reform or remove even the Willow.

I don't think Tom needs philosophizing about, and is not improved by it. But many have found him an odd and indeed discordant ingredient. In historical fact I put him in because I had already 'invented' him independently (he first appeared in the Oxford Magazine) and wanted an 'adventure' on the way. But I kept him in, and as he was, because he represents certain things otherwise left out. I do not mean him to be an allegory - or I should not have given him so peculiar, individual, and ridiculous a name - but 'allegory' is the only mode of exhibiting certain functions: he is then an 'allegory', or an exemplar, a particular embodying of pure (real) natural science: the spirit that desires knowledge of other things, their history and nature, because they are 'other' and wholly independent of the enquiring mind, a spirit coeval with the rational mind, and entirely unconcerned with 'doing' anything with the knowledge: Zoology and Botany not Cattle-breeding or Agriculture. Even the Elves hardly show this: they are primarily artists. Also T.B. exhibits another point in his attitude to the Ring, and its failure to affect him. You must concentrate on some part, probably relatively small, of the World (Universe), whether to tell a tale, however long, or to learn anything however fundamental - and therefore much will from that 'point of view' be left out, distorted on the circumference, or seem a discordant oddity. The power of the Ring over all concerned, even the Wizards or Emissaries, is not a delusion - but it is not the whole picture, even of the then state and content of that part of the Universe.

Lenke til kommentar

Noen som har hørt om Blind Guardian?

Det er et metalband som har tolket Silmarillion på sin måte og spilt den inn som et album.

Jeg har uheldigvis ikke fått tak i CD-en, men har jo selvsagt fått downet den. Anbefales... :p

Lenke til kommentar
Noen som har hørt om Blind Guardian?

Det er et metalband som har tolket Silmarillion på sin måte og spilt den inn som et album.

Jeg har uheldigvis ikke fått tak i CD-en, men har jo selvsagt fått downet den. Anbefales... :p

Har faktisk hørt om bandet, men aldri hørt musikken.

Lenke til kommentar
Nei, de er litt heavy, skulle jeg mene. Er ikke helt sikker på hva jeg skal kalle stilen deres. Gothaktig.

Nja. Progressiv power er vel nærmere. Konge er det ihvertfall :thumbs:

Etter min mening er de tre beste sporene på skiva Nightfall In Middle-Earth: #4 - Nightfall (om Noldors avreise fra Aman), #11 - Noldor (Dead Winter Reigns) (om Noldors Dom), og #13 - Time Stands Still (At The Iron Hill) (om Fingolfins duell med Morgoth utenfor Angbands porter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...