Penny Skrevet 26. februar 2021 Del Skrevet 26. februar 2021 4 hours ago, Darkbill said: Jeg som utleier er mest nysgjerrig på hvordan du vet leietager har byttet lås Det kan jo være så banalt som at den nye låsen visuelt er annerledes. Da en i familien byttet lås var det åpenbart selv om man sto nede på den offentlige veien som går forbi huset, fordi det istedenfor en matt mørk messingfarge som gikk i ett med omgivelsene var kommet en nesten hvit og skinnende blank overflate. På den annen side, da jeg byttet lås i utleieboligen min var det umulig å oppdage uten å stikke inn gamlenøkkelen og oppdage at låsen ikke gikk rundt, siden jeg holdt meg til nøyaktig samme modell som før. Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 28. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2021 Automatikeren skrev (På 26.2.2021 den 8.46): Hvordan fant utleier ut at leietaker har byttet lås? Det er en enhet i et sameie, slik at det var en av de andre som her som så at vedkommende byttet lås. Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 28. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2021 (endret) Darkbill skrev (På 26.2.2021 den 10.55): Jeg som utleier er mest nysgjerrig på hvordan du vet leietager har byttet lås, og hvorfor det er av betydning at vedkommende ikke svarer deg på telefon. Jeg er selv utleier av et kollektiv, og de eneste kontaktene jeg har hatt, er ved inn og utflytting. Hva de driver med i leieforholdet angår ikke meg, hverken moralsk eller juridisk, så lenge jeg får der tilbake i nogenlunde samme stand som ved inngåelse av avtalen. Jeg er ikke utleier, men styreleder i sameiet vedkommende leier en seksjon i. Bakgrunnen for dette, var at vi opplevde noen litt merkelige opplevelser som jeg ikke går inn på her. Jeg måtte derfor ta kontakt med utleier for å gi beskjed om at vi ikke ønsket å ha denne leieboeren her på bakgrunn av dette. Som jeg har skrevet i et annet svar, så en av de andre beboerne at vedkommende byttet lås. Jeg vet at utleier ønsker vedkommende ut av leiligheten igjen på grunn av dette. Endret 3. mars 2021 av magirus78 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 3. mars 2021 Del Skrevet 3. mars 2021 (endret) On 2/26/2021 at 2:24 PM, Darkbill said: Enten det bor et kristent par eller noen som driver bordell, det er det ikke jeg som huseier har noe å si på Nei, *du* har kanskje ikke noe å si på det, men vær forsiktig med utleie til bordellvirksomhet eller "massasje". Endret 3. mars 2021 av BearCat 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. mars 2021 Del Skrevet 3. mars 2021 (endret) I følge forbrukerrådet så har leietaker plikt til å skifte ut dørlåsen ved behov som en del av boligens nødvendige vedlikehold. Hvem har ansvar for vedlikeholdet? - Forbrukerrådet : Forbrukerrådet (forbrukerradet.no) Kreves det samtykke for å utføre det vedlikeholdsansvaret som loven pålegger? Ville ikke tro det. Fra huslelelovens paragraf 5.3, sitat: Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. På hvilken måte vedlikeholder man i dag en moderne dørlås utenom å skifte ut lås og/eller sylinder, når det oppstår et behov for vedlikehold? Endret 3. mars 2021 av arne22 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 59 minutes ago, arne22 said: I følge forbrukerrådet så har leietaker plikt til å skifte ut dørlåsen ved behov som en del av boligens nødvendige vedlikehold. Hvem har ansvar for vedlikeholdet? - Forbrukerrådet : Forbrukerrådet (forbrukerradet.no) Leier har ikke plikt til å skifte lås. Og Forbrukerrådet sier ikke noe annet. Vedlikehold er ikke det samme som utskifting. Som det står i husleieloven § 5-3 andre ledd siste punktum: "Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt." Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 (endret) Plikten til å skifte lås var nok en litt humoristisk vinklet formulering. En dørlås er nok ikke en "gjenstand" eller et "løsøre", men heller en del av døra. Har ikke lovdata for hånden men mener at det har vært "gjeldende rett" gjennom lang tid at leietaker har rett til å skifte ut låsen for vedlikehold, eller for å hindre at huseier får uautorisert tilgang til en utleid bolig. https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/utleier-ingen-adgang Endret 4. mars 2021 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå