Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan en leieboer skifte lås uten samtykke?

magirus78

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg har bare en liten ting jeg lurer på av nysgjerrighet, og det er om en leieboer kan skifte lås-sylinderen i døren inn til leiligheten, uten samtykke fra utleier? Eller må leieboer under normale omstendigheter først spørre utleier om samtykke for en slik ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis utleier tar seg inn i husrommet som leietaker har ekslusiv råderett over, uten å gi varsel etter husll §5-6 kan leietaker etter omstendighetene skifte lås-sylinderen uten samtykke fra utleieren.  Dette er for at leietaker skal kunne sikre sin ekslusive råderett over husrommet. Før leietaker gjør dette må han varsle utleier og gjøre utleier oppmerksom på at hans handlinger kan medføre at låsen byttes. Hvis utleier fortsetter å krenke leietakers eklsusive bruksrett og ikke innretter seg etter §5-6 så kan leietaker skifte lås.

Leietaker kan ikke ellers fritt bytte lås. 

Hvis leietaker velger å bytte lås, må leietaker montere tilbake den gamle sylinderen når han flytter ut 

Endret av pedr0a
klargjøring om at leietaker må montere tilbake den gamle sylinderen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, pedr0a said:

Hvis utleier tar seg inn i husrommet som leietaker har ekslusiv råderett over, uten å gi varsel etter husll §5-6 kan leietaker etter omstendighetene skifte lås-sylinderen uten samtykke fra utleieren.  Dette er for at leietaker skal kunne sikre sin ekslusive råderett over husrommet. Før leietaker gjør dette må han varsle utleier og gjøre utleier oppmerksom på at hans handlinger kan medføre at låsen byttes. Hvis utleier fortsetter å krenke leietakers eklsusive bruksrett og ikke innretter seg etter §5-6 så kan leietaker skifte lås.

Leietaker kan ikke ellers fritt bytte lås. 

Hvis leietaker velger å bytte lås, må leietaker gjøre den opprinnelige lås-sylinderen tilgjengelig for utleier, evt bytte denne tilbake når leieren flytter ut 

Hvor kommer dette fra egentlig? Står ikke noe om lås i loven.

Lenke til kommentar

Når man inngår en leieavtale etter husleieloven inngår man en avtale om bruksrett til husrom se §1-1.

Utleierens adgang til rommet er regulert i §5-6. Hvis utleieren ikke oppfyller sine plikter etter §5-6 og gjennomgående krenker bruksretten så utgjør dette en mangel. Leieren kan dermed kreve retting etter §2-10, se §5-7. 

I §2-10 fjerde avsnitt står det "Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet" Når mangelen består i at utleieren krenker bruksretten til leietakeren så kan leietakeren rette denne mangelen selv ved å skifte lås på døren.  

Endret av pedr0a
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. I dette tilfellet har ikke leieboer blitt plaget av utleier. Saken er at leieboer plutselig har byttet lås uten at utleier har fått beskjed om dette. Leieboer har kun bodd i leiligheten i kort tid. Vedkommende svarer heller ikke på telefoner fra utleier.

Endret av magirus78
Lenke til kommentar

@DarkbillSe §5-4 leieren kan ikke uten utleierens samtykke foreta endringer i husrommet eller på eiendommen for øvrig. Grunnen til dette er at leieren har en bruksrett. En bruksrett på husrom gir ikke rett til å gjøre forandringer på et husrom, bare til å nytte seg av husrommet.

Å endre lås kan også medføre at utleier ikke får avverget skader som kan oppstå etter §5-6 siste setning. Å endre lås vil dermed utsette husrommet for en større skaderisiko og dermed også stride mot § 5-1.

Endret av pedr0a
legge til @
Lenke til kommentar
Gjest 71bf7...d93
Kryptodebunker skrev (18 minutter siden):

Det er vanlig høflighet å sjekke at ikke leieboer ligger død når hen ikke har vist livstegn på flere dager.

Det sjekker du fint uten å bruke nøkkel.

Anonymous poster hash: 71bf7...d93

Lenke til kommentar
magirus78 skrev (På 24.2.2021 den 18.19):

Takk for svar. I dette tilfellet har ikke leieboer blitt plaget av utleier. Saken er at leieboer plutselig har byttet lås uten at utleier har fått beskjed om dette. Leieboer har kun bodd i leiligheten i kort tid. Vedkommende svarer heller ikke på telefoner fra utleier.

Jeg som utleier er mest nysgjerrig på hvordan du vet leietager har byttet lås, og hvorfor det er av betydning at vedkommende ikke svarer deg på telefon. Jeg er selv utleier av et kollektiv, og de eneste kontaktene jeg har hatt, er ved inn og utflytting. 

Hva de driver med i leieforholdet angår ikke meg, hverken moralsk eller juridisk, så lenge jeg får der tilbake i nogenlunde samme stand som ved inngåelse av avtalen. 

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (12 minutter siden):

Hva de driver med i leieforholdet angår ikke meg, hverken moralsk eller juridisk, så lenge jeg får der tilbake i nogenlunde samme stand som ved inngåelse av avtalen. 

Den uttalsen der kan fort koste deg dyrt, da alle svindlere og luringer og forbryter også må ha et sted å bo. Hvis de ikke har flyttet fra fengsel. Nå er det vel noen som ser boliger som fengsel der det er greit å bruke rommet som verksted? kanskje du har murhus eller styrt unna dyre utleieboliger. For er mange det som leier ut luksusvilla med høy risko for verditap.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (18 minutter siden):

Den uttalsen der kan fort koste deg dyrt, da alle svindlere og luringer og forbryter også må ha et sted å bo. Hvis de ikke har flyttet fra fengsel. Nå er det vel noen som ser boliger som fengsel der det er greit å bruke rommet som verksted? kanskje du har murhus eller styrt unna dyre utleieboliger. For er mange det som leier ut luksusvilla med høy risko for verditap.

Derfor har man depositumkonto 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Derfor har man depositumkonto 

Hva hjelper det, man har vel forsikring også, men slik utleiere er: Siden man er vel dårlig beskyttet mot tap fra leier side, man kan jo ta saken i domstolen men som regel blir det kostnad for taperen.

Sitat

Burde vel skrive kontrakt hva slags bruk i leligheten er tilatt eller ikke, samt risikoen for verditap.

For tydligvis er det fritt frem for boligeier å bruke depositumkonto til oppussing av boligen for utleie igjen.

Sitat

Å endre lås kan også medføre at utleier ikke får avverget skader som kan oppstå etter §5-6 siste setning. Å endre lås vil dermed utsette husrommet for en større skaderisiko og dermed også stride mot § 5-1.

Må vel finnes digital vannlås eller smartere sikringer tror sistnevte er som regel eldre bygg med utdatert sikring og dårlig vedlikehold og eldre hytter, mordene utstyr bør vel holde bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 timer siden):

Det er vanlig høflighet å sjekke at ikke leieboer ligger død når hen ikke har vist livstegn på flere dager.

Det er vanligvis politiet som skal tilkalles om velferdssjekk er nødvendig. 

Når det kommer til bytte av lås. Utleier har ikke anledning til å bruke sin nøkkel uten etter avtale med rimelig varsel — med unntak av nødsituasjoner hvor det er nærliggende fare for at skade på eiendommen kan oppstå. Gjør han likevel det, kan leietaker bytte lås. 

I mine år som leietaker opplevde jeg aldri at utleier låste seg inn eller ba om adgang for å kontrollere husrommet. 

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at leietaker ikke har rett til å gjennomføre forandringer i eiendommen uten utleiers samtykke. Ikke alle forandringer når opp til lovens terskel. Noen er bagatellmessige (å klippe gresset er å "forandre eiendommen"), andre er lovlige fordi leietakeren etter husleieloven § 5-1 har en rett til å disponere eiendommen, herunder å bruke den i samsvar med det den er ment brukt til. 

Å skifte låser ligger i et grenseland. Det er ingen permanent endring av eiendommen (i motsetning til f.eks. spiker i veggen). Det ivaretar leietakers rett til eksklusiv bruk av eiendommen. Med mindre utleier har en eksplisitt avtalt rett til det har ikke utleier rett til å beholde nøkler til eiendommen. Å skifte lås endrer ikke utleiers rettsstilling. Det er ikke gitt at det er tillatt, og heller ikke at det er forbudt. 

Husleieloven § 5-6 regulerer utleiers adgang til eiendommen. Bestemmelsen sier ikke noe om hvordan utleier skal få tilgang, bare at leietaker skal gi utleier adgang i visse spesifiserte tilfeller. Dette kan leietaker for eksempel gjøre ved å være tilgjengelig for utleier eller ved å gi utleier tilgang til nøkkel. Utleier kan ikke kreve å få ha nøkkel. Må utleier skaffe tilgang finnes det låsesmeder. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (3 timer siden):

Hva er problemet med kjeltringer? Jeg er selv også godt kjent på lokale kammeret. Om det er en som bor under meg som er profesjonell svindler så angår det forsatt ikke meg. Jeg leier ut bruksretten til en eiendom, hva de driver med er ikke av betydning for meg så fremst jeg får tilbake eiendommen i samme stand og leia blir betalt.

Enten det bor et kristent par eller noen som driver bordell, det er det ikke jeg som huseier har noe å si på. Jeg leier ut og bort min egen disposisjon av eiendommen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Darkbill skrev (2 minutter siden):

Hva er problemet med kjeltringer? Jeg er selv også godt kjent på lokale kammeret. Om det er en som bor under meg som er profesjonell svindler så angår det forsatt ikke meg. Jeg leier ut bruksretten til en eiendom, hva de driver med er ikke av betydning for meg så fremst jeg får tilbake eiendommen i samme stand og leia blir betalt.

Enten det bor et kristent par eller noen som driver bordell, det er det ikke jeg som huseier har noe å si på. Jeg leier ut og bort min egen disposisjon av eiendommen. 

Det får være opp til deg, er jo større risiko med tanke på forsikringer, og problemet med risiko for betaling ofte er de jo dårlig betaler på sikt, særlig hvis de har kriminelt yrke. Så har man større risiko for problemer å samarbeide med slike, samme med invandrer godt mulig kan få dekket noen at utgiftene fra staten men er jo slik de er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...