Gå til innhold

Tre grep for å få passasjerene tilbake til toget etter koronakrisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Skal vi få passasjerene tilbake på toget må vi øke tog-kapasiteten, knytte jenbanen tettere til Europa og gjøre toget til den foretrukne, miljøvennlige reisemåten for alle.

Feil! Skal dere få passasjerene tilbake så må dere vise at togene er smittefrie/smittetrygge. Lykke til med den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mener hyppighet og regularitet bør prioriteres, over alt annet. Når hyppigheten blir god nok, mindre eller lik hvert 15 minutt, uansett dag og tid på døgnet, så blir opplevelsen en helt annen. En slutter å tenke på rutetabeller og overgangstider. Det er bare å spassere ned til knutepunktet, og vente på neste avgang. For å få dette til utenfor ring 3 i Oslo, så må driftskostnadene per tog ned. Hva med mye mindre tog, uten bemanning? Hvor mye vil det spare per kilometer?

Billettene bør også forenkles. Det bør være nok å kunne kjøpe en type billett, uansett hvilket tog en går på. En bør gå bort fra å selge seter, og i stedet selge "tid-på-toget". 1 time koster 100kr, 2 timer 200kr f.eks, slik som Ruter, Skyss og andre kollektivselskaper allerede gjør.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, Hanhijnn said:

Feil! Skal dere få passasjerene tilbake så må dere vise at togene er smittefrie/smittetrygge. Lykke til med den.

Hørt om vaksine?

 

For ordens skyld, risikoen for å bli smitta på toget er veldig lav med enkle tiltak ( https://news.sky.com/story/coronavirus-why-public-transport-could-be-safer-than-we-thought-12091657 ). Skal man unngå toget, er det helt andre ting en da også bør unngå.

 

Men poenget står uansett at man ikke kan late som om fremtiden blir så smittevernspreget som nå. Vi skal tilbake til normalen. Folk kommer til å spise fra sammen chipsbollen igjen, osv osv

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, jonasjsolsvik said:

En bør gå bort fra å selge seter, 

Dette gjøres i Tyskland, Sveits og Østerrike til dels. Det vil si, en standard togbillett er kun for å gå på toget, og så må en finne seg et sete selv. En kan betale ekstra (ca. 100 kr) for å reservere et sete. 

I Sveits er det veldig få som reserverer, og det går som regel greit, utenom et par veldig populære strekninger (Zurich til Lugano og Milano...), Mens i Tyskland er det så mange som reserverer at en nesten må gjøre det for å ha sjans til å få sitteplass uansett, iallfall på populære ruter i rushtiden.

Alle landene har også systemer som gjør at du kan kjøpe abonnement for alle toglinjer. I Sveits inkluderer dette også all kollektivtrafikk i hele landet (utenom et par busser og tog på rene turiststeder, som toget opp til Jungfraujoch)

Lenke til kommentar

Sitat : Jernbanesektoren ble skadeskutt av koronaen på verst tenkelig tidspunkt.

også ville norske jernbaneaktører investere i høyere frekvens og nye, bedre tjenester.

NSB var blitt til VY og nye aktører som Go Ahead og SJ kom inn. sitat slutt.

For det første overdriver artikkelen

Det norske Jernbanetilbudet klarte seg mye bedre enn mange andre steder i verden deer staten ikke hadde like mye penger å oprettholde slike tilbud selv om de altså i Norge var redusert.

For det andre

Det er bare Vy som er Norsk av disse selskapene

Hverken SJ elller Go ahead er eid av Nordmenn

og selv om det er dattterselskaper som driver i Norge så er det ofte slik at de er eid av utlendinger ikke Nordmenn som regel med mindre det finnes veldig mange Nordmenn som har eierandel i form av aksjer i de aktuelle selskapene.

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (14 timer siden):
Hanhijnn skrev (15 timer siden):

Feil! Skal dere få passasjerene tilbake så må dere vise at togene er smittefrie/smittetrygge. Lykke til med den.

Hørt om vaksine?

Jo, men vi må nok basere oss på å leve med Korona / Covid19 i framtida, og fortsette å ta smittevernhensyn. Hørt om virusmutasjoner? Viruset muterer konstant over i andre versjoner som eksisterende vaksiner ikke er like effektive mot. Å tro at vi er kvitt Korona-viruset om et år er i beste fall svært naivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, Hanhijnn said:

Jo, men vi må nok basere oss på å leve med Korona / Covid19 i framtida, og fortsette å ta smittevernhensyn. Hørt om virusmutasjoner? Viruset muterer konstant over i andre versjoner som eksisterende vaksiner ikke er like effektive mot. Å tro at vi er kvitt Korona-viruset om et år er i beste fall svært naivt.

Med vaksine blir nok selv mutasjoner så ufarlige at de blir på høyde med influensa. Folk med kreft og andre sykdommer vil måtte være forsiktige, men ellers blir det som vanlig for de fleste.

 

Alle sykdommer kan gi mutasjoner, forøvrig. Det er teoretisk potensiale for at forkjølelse utvikler seg til noe mye verre enn covid, men det betyr ikke at vi stenger ned for dette potensialet.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Bedre korrespondanse er mitt største ønske når det gjelder tog. For eksempel da jeg dro hjem fra juleferie nå sist så var det 1t40m overgangstid i Trondheim, og 5 minutter overgangstid i Oslo. Og så hadde det vært fint om noen av de mest kronglete strekningene kunne oppgraderes slik at reisetiden ikke ble så lang. Ellers så er tog, med unntak av de mest overfylte rushtidstogene, den mest komfortable reisemåten, med god margin.

Lenke til kommentar

Eg forstår godt at det naturleg nok har blitt mindre reiseaktivitet på grunn av koronaen, men eg synes kanskje dette er litt overdramatisert når alle transportmiddel har samme nedgangen. Det er lite som tyder på at ikkje fleire og fleire passasjerar kjem til å velge tog over andre reisealternativ fram mot 2032 som det var spådd før koronaen kom. Det er ikkje slik at passasjerane har gløymt at tog eksisterer og går tilbake til å reise med fly.
Eg kan ikkje sjå at koronaen har fått andre konsekvensar for togsatsinga enn at alle estimat på tidsforskyvast 1-2 år til folk startar å reise igjen i stor skala.

Auka kapasitet, tilknytting til Europa og fokus på miljø hadde vært og vil fortsette å være utfordringar for togbruken uavhengig av korona. Eg likevel rimeleg sikker på at at "flyskammen" ikkje er heilt gløymt, og at fleire og fleire vil velge miljøvenlege og bærekraftige transportmiddel også i framtida om det blir lagt til rette for det.
Den største utfordringa med tog på lengre distansar (som til dømes til Europa) er fyrst og fremst at det tek mykje lengre tid enn å flyge, og det andre er at det relativt sett blir for dyrt. Dette kunne ein langt på veg kompansert for ved å i mykje større grad legge til rette for at forretningsreisande kan utnytte reisetida til kontorarbeid, og at feriereisande får attraktive tilbod som gjer at reisa i seg sjølv blir ein del av ferieopplevinga.
Eg trur at mykje av løysinga her er å utstyre togsetta som skal til Europa som rullande hotell der passasjeren både kan få eit eige soverom/kontor, og at ein har på plass andre hotellfasilitetar som restaurant, hotellbar, leikerom og kanskje til og med spa-avdeling.
 

Reint smittvernmessig så burde det ikkje være veldig utfordrande å løyse den problematikken på tog ettersom ein rimeleg enkelt kan hekte på nokre ekstra vogner utan at det medfører vesentleg kostnadsauke. Eit togsett kan i langt større grad tilpassast til 2 meter avstand mellom passasjerane om det er vilje til å ta vekk nokre seter og heller kompansere med fleire vogner. Ein kunne til og med bygd om vognene til private kupéer med tette veggar mellom seta. På den måten kunne ein oppnådd høgt smittevern utan behov for maskebruk om ein berre hadde fått planlagt ei ordning der ombord og avstiging blir fordelt utover nokre få minutt ekstra slik at det ikkje blir oppstuing av folk ved dørene.
På fly som nok er største konkurrenten er det langt høgare driftskostnadar som gjer at ein er avhengig av å ha mange passasjerar å dele rekninga på for at det skal være lønnsomt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg hadde satt pris på bedre nattogtilbud i og fra Norge. Jeg har tatt nattog i Sveits, Tyskland og Østerrike og det er en helt annen opplevelse.

En ting er at hver strekning er betydelig lenger, slik at man kan få unnagjort store turer, en annen er at man har mulighet for større kupeer. Hvis man er to eller en familie på tre-fire (med to små barn) er det fort billigere å booke en kupee enn å fly. Noen av de dyrere kupeene har også dusj og toalett. Og alle har frokost levert på døra (man bestiller hva en vil ha kvelden før)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

HVORDAN KOMME TIL TOGET.

Kapasiteten på parkeringsplassene må opp, eventuelt med matebuss til stasjonene. På Lier stasjon måtte en i januar i fjor (når det var mye snø) være på stasjonen før kl. 7 om morgenen for å få lovlig plass. Jernbanen er rustet opp for 100 milliarder og da må en forvente at den kan brukes også etter kl. 7 om morgenen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er viktig at man holder oppe trykket med å bygge dobbeltspor med høy hastighet. De strekningene so mbygges nå vil gi et bra løft for hele systemet. Ikke bare lokaltog, men også fjerntog som bruker de samme sporene.

Men det alle viktigste er at man bygger ny Oslotunnell, det vil løfte kapasiteten i hele systemet. Jeg kan ikke skjønne hvordan partier som sier de er for tog (Ap, SV og Sp) kan være mot det aller viktigste prosjektet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å gjøre tog attraktivt.

- koronasmitten må utryddes.

- bedre plass og mer avstand mellom folk.
- bedre seter på togene på Østlandet. De i dag er fryktelig harde og vonde. 90-tallstogene er flotte.

- flere sovekupeer. 
- senere utsjekk fra sovevogner, kl 0900

- lik diett for overnatting på hotell og overnatting på tog.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...