Gå til innhold

intel 11900K/11700K/11600K

magnusavr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
freddy85 skrev (8 timer siden):

Bare lurte vedr m2 disk, skal den installeres på m2.1 eller m2.2 slotten på z590f?

For vet ikke om jeg misforstår diagrammet, men blir PCI Express sporet kun 4x istedenfor 16x hvis man bruker m2.1?

Samt min 11700k blir faktisk overklokket til 5ghz all core og 5,2ghz ved 3 eller 4 kjernes belastning kun ved bruk av ai tunern i bios, syntes det var bra.

Skjermbilde 2021-07-12 014210.png

M.2_1 er Rocket Lake-eksklusiv

M.2_2 tar 4 spor fra PCIEX16_1

PCIEX16_2 tar også 4 spor fra PCIEX16_1

Lenke til kommentar
ROG MAXIMUS XIII Series Beta Bios 1007 UPDATE
ROG MAXIMUS XIII APEX BETA BIOS 1007
ROG MAXIMUS XIII EXTREME BETA BIOS 1007
ROG MAXIMUS XIII EXTREME GLACIAL BETA BIOS 1007
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (3 timer siden):

Bare lurte, har trident z 3200 cl14, dette har jeg overklokket til 3600 med samme timings og 1,45v.

Tok en Aida64 Cach & Memory bechmark(bilde) og syntes at jeg fikk en ganske så dårlig latency score, hva er det som må justeres her?

minnet.png

Sannsynligvis noen bakgrunnsprogrammer som kjører.

I BIOS søker du opp Round Trip Latency, denne setter du til Enable. Dette bør gi deg 2-3 ns

4000 MHz cache er også noe av grunnen, du sparer nok noen nanosekunder ved å gå opp til 4500

Har du rørt noen timinger utenom tRFC? I så fall kan det også være noe av årsaken.

Rocket Lake vil uansett ikke komme like lavt ned som Coffee Lake og Comet Lake gjorde.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (3 timer siden):

Sannsynligvis noen bakgrunnsprogrammer som kjører.

I BIOS søker du opp Round Trip Latency, denne setter du til Enable. Dette bør gi deg 2-3 ns

4000 MHz cache er også noe av grunnen, du sparer nok noen nanosekunder ved å gå opp til 4500

Har du rørt noen timinger utenom tRFC? I så fall kan det også være noe av årsaken.

Rocket Lake vil uansett ikke komme like lavt ned som Coffee Lake og Comet Lake gjorde.

Nope kun tRFC jeg har endret, denne var på 560 under auto så halverte den til 280. Muligens jeg kan gå enda lavere...

Skal teste ut å endre cache hastigheten og round trip latency :).

Lenke til kommentar
3 minutes ago, freddy85 said:

En kjerne er rundt 5 grader varmere enn resten under belastning, er det noe galt eller er det innafor normalen?

Bildet er tatt under en 7min cinebench run.

Vel det er 15 grader forskjell mellom kjerne 5 og 6, og det er jo litt da. Hvilken verson av Cinebench kjørte du her? 95 grader med bare Cinebench er litt varmt spør du meg for den varmeste kjerna. Ingen fare, men kanskje 5.2 Ghz er litt høy OC for din kjøling.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (11 minutter siden):

Vel det er 15 grader forskjell mellom kjerne 5 og 6, og det er jo litt da. Hvilken verson av Cinebench kjørte du her? 95 grader med bare Cinebench er litt varmt spør du meg for den varmeste kjerna. Ingen fare, men kanskje 5.2 Ghz er litt høy OC for din kjøling.

Det er r23, ja jeg stusser litt på at det er så stor forskjell. Har en veldig god kjøling på den med custom loop så hvis det ikke hadde vert for at kjerne 2,4 og 5 hadde blitt så mye varmere enn resten så hadde det vært innafor.

Er den AI tuneren så har ikke gjort noe justering selv vedr hastighet.

Edit, den kjører 5ghz all core, så 5,2 er kun når den belaster opp til 3 kjerner.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

EKWB Reveals Second-Generation Thermoelectric Water Block

ci5vWsVS9OlHIX54.jpg

Sitat

The EK-QuantumX Delta TEC EVO brings further improvements to the design, most notably an even more powerful TEC plate allowing over 50 W of additional cooling power. The TEC plate is now soldered to the bottom of the water block that goes over the CPU, improving contact and transfer of cooling to the block and eventually the CPU. I

Sitat

The original block was rated for 300W of heat output, so this new block will give you a maximum cooling capacity of 350W, allowing CPU overclocks to be pushed a bit further than before.

Har fortsatt mine tvil om comboen faktisk kan kjøle cpuer som bruker over 250-300w, men fungerer kanskje bedre enn gen1 iallefall.. 

Kommer sikkert ny festebrancket for socket 1700 til denne blokka også når Alder Lake blir lansert 😇

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar

13850 i timespy uten noe nevneverdig overklokking, kun ai tunern som gjør at jeg får 4,9-5 ghz all core.

Får av uvisse årsaker ikke validert den pga amd driverne.

Kostet 3200,- med 20% dnb mastercard rabatt hos power, syntes det var en god deal med tanke på kronekursen og hva f.eks 5800x koster.
Omtalene har vært litt vel krasse/strenge syntes jeg

Skjermbilde 2021-08-17 015639.png

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (På 17.8.2021 den 2.04):

13850 i timespy uten noe nevneverdig overklokking, kun ai tunern som gjør at jeg får 4,9-5 ghz all core.

Får av uvisse årsaker ikke validert den pga amd driverne.

Kostet 3200,- med 20% dnb mastercard rabatt hos power, syntes det var en god deal med tanke på kronekursen og hva f.eks 5800x koster.
Omtalene har vært litt vel krasse/strenge syntes jeg

Skjermbilde 2021-08-17 015639.png

Anbefalte kollega på jobb å kjøpe 11700K selv nå i forrige uke. Han brukte ikke DNB mastercard, men fikk prismatch hos Komplett til 3499 på den. Når man snakker 1000kr rimeligere enn 5800X, så er det ikke akkurat et vanskelig valg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
adolf2 skrev (51 minutter siden):

Er det noen som vet om det er noen praktisk forskjell i strømforbruket på i5-11600 og i5-11600K. Ser det står 65W og 125W, men hva betyr dette i praksis? Skal ikke bruke prosessor til spill.

Hvis du setter Power Limit 2 og 1 til 250W vil du se noe rundt 120W til 200W i praksis, avhengig av hvor mye AVX som er i programmet.

Lenke til kommentar
adolf2 skrev (1 time siden):

Er det slik at de bruker 65W eller 125W på tomgang, og mere på belastning?

65W og 125W refererer til minimumskravet for Power Limit 1. Minimumskravet for Power Limit 2 er 154W for 11600, og 224W for 11600K. På tomgang ligger prosessorene godt under 10W

Prosessorene vil øke frekvensen til de enten når maksimal turbo-frekvens, stanger inn i Power Limit 2 i (minimum) 56 sekunder, stanger inn Power Limit 1 etter at 56 sekunder har passert, og de vil også begrense turbo-frekvensen om de stanger inn i temperaturbegrensninger.

Hovedkortprodusentene kan fritt velge å øke Power Limit 1 og 2 til hva de vil. "Multi Core Enhancement" som det kalles hos ASUS setter Power Limit 1 og 2 til 4096W, slik at turbo-frekvensen kun er begrenset av temperatur og maksimal turbo. Du kan også justere disse grensene opp og ned slik du selv ønsker, for eksempel kan jeg la min 11900K kjøre på 100W i 30 sekunder, og så gå ned til 50W.

Anandtech gjorde en test av i7-10700 for et år siden: https://www.anandtech.com/show/16343/intel-core-i710700-vs-core-i710700k-review-is-65w-comet-lake-an-option du kan lese den om du ønsker å se litt nærmere på ting.

I praksis vil jeg påstå at det er liten vits i å vurdere i5-11600: 11600K er for nærme i pris, mens 11400 er betraktelig billigere og er tilnærmet identisk under vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...