Gå til innhold

intel 11900K/11700K/11600K

magnusavr

Anbefalte innlegg

N o r e n g skrev (43 minutter siden):

Hvis man kan se kobberbanene er det små sjanser for at monneoverklokkingen blir spesielt bra, uansett topologi. Det burde ikke være noe problem å nå 4000 MHz, men jeg tviler på at B560M K vil være betraktelig bedre enn 4DIMM-kort. B560M K har forøvrig MOSFETs for iGPU-delen, og da hadde jeg ikke blitt overrasket om det er MOSFETs under kjøleribben også.

Jeg vil heller anbefale TUF-modellene fra ASUS, de har 6-lags PCB og en VRM som er et steg opp fra PRIME-modellene.

Mulig tuf kommer lenger ja, evt h570 itx fra asrock :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt up to date lenger når det kommer til PC-deler, hva sier folk om 11700K for øyeblikket? Prismessig så er vel 11600K er bedre kjøp, hva er det som hovedsakelig skiller disse sett bort fra klokkehastighet og cache?

Tenker en oppgradering i nær fremtid, har for øyeblikket Intel I7 5820k. Er mest med tanke på gaming.

Lenke til kommentar
Nitrius skrev (19 minutter siden):

Er ikke helt up to date lenger når det kommer til PC-deler, hva sier folk om 11700K for øyeblikket? Prismessig så er vel 11600K er bedre kjøp, hva er det som hovedsakelig skiller disse sett bort fra klokkehastighet og cache?

Tenker en oppgradering i nær fremtid, har for øyeblikket Intel I7 5820k. Er mest med tanke på gaming.

11600K har 2 færre kjerner og 4 færre tråder. 11700K vil vell gi noe bedre ytelse i enkelte spill, spesielt i 1080p, og klart bedre ytelse i videoredigering etc, men mer varme som kan kreve litt mer kjølekapasitet og høyere pris. 

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (11 minutter siden):

11600K har 2 færre kjerner og 4 færre tråder. 11700K vil vell gi noe bedre ytelse i enkelte spill, spesielt i 1080p, og klart bedre ytelse i videoredigering etc, men mer varme som kan kreve litt mer kjølekapasitet og høyere pris. 

Har du sett, blinksa på forskjellige CPUer jeg, trodde det var 6/12 på begge, men 11700K har 8/16 ser jeg nå.
Takk for svar.

Plutselig frista 11900K litt også, blir jo plutselig svindyrt, men nå er det jo 6 år siden man oppgraderte mesteparten av PCen sist. Henter man mye på 11900K over 11700K? 

Lenke til kommentar
Nitrius skrev (2 minutter siden):

Har du sett, blinksa på forskjellige CPUer jeg, trodde det var 6/12 på begge, men 11700K har 8/16 ser jeg nå.
Takk for svar.

Plutselig frista 11900K litt også, blir jo plutselig svindyrt, men nå er det jo 6 år siden man oppgraderte mesteparten av PCen sist. Henter man mye på 11900K over 11700K? 

11900K kjører på 4.8 GHz med alle kjerner, alternativt 5.1 GHz om du har god nok kjøling og hovedkort.

11700K kjører på 4.6 GHz med alle kjerner.

Samme antall kjerner, samme mengde L3 cache. Skal du ha mer enn 8 kjerner bør du heller prøve å få tak i en Ryzen 5900X.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (1 minutt siden):

11900K kjører på 4.8 GHz med alle kjerner, alternativt 5.1 GHz om du har god nok kjøling og hovedkort.

11700K kjører på 4.6 GHz med alle kjerner.

Samme antall kjerner, samme mengde L3 cache. Skal du ha mer enn 8 kjerner bør du heller prøve å få tak i en Ryzen 5900X.

Greier meg fint med de 6 kjernene jeg har idag, så trenger neppe flere egentlig. Er mest med tanke på gaming dette som nevnt.

Med tanke på kjøling, er det slik at 11900K er den som blir varmest av disse? Og om det skal sammenlignes med 5820K som nå er eldgammel, går disse nye CPUene varmere?

Lenke til kommentar
Nitrius skrev (16 minutter siden):

Greier meg fint med de 6 kjernene jeg har idag, så trenger neppe flere egentlig. Er mest med tanke på gaming dette som nevnt.

Med tanke på kjøling, er det slik at 11900K er den som blir varmest av disse? Og om det skal sammenlignes med 5820K som nå er eldgammel, går disse nye CPUene varmere?

11900K vil nok produsere mest varme ja, den har veldig høye klokkefrekvens og 8 ganske strømkrevende kjerner.

Opp mot 5820K er det vanskelig å si om de vil bruke mer strøm, men temperaturen vil nok være høyere uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nitrius skrev (19 minutter siden):

Det er nok korrekt å anta at 11900k er den varmeste av de overnevnte for  Intel 11 genrasjon. Jeg har selv en pc med 5930k, som siter på rundt 40C, Den er kun OC til 4,4ghz. Dette er da med en kraken x61(2x 140mm radiator). Lignende ligger en 10700F med  kraken x71 (3x 120mm radiator) på 60-65C.

• Liker 1
Lenke til kommentar
ScrubLord skrev (3 minutter siden):

Det er nok korrekt å anta at 11900k er den varmeste av de overnevnte for  Intel 11 genrasjon. Jeg har selv en pc med 5930k, som siter på rundt 40C, Den er kun OC til 4,4ghz. Dette er da med en kraken x61(2x 140mm radiator). Lignende ligger en 10700F med  kraken x71 (3x 120mm radiator) på 60-65C.

Dette er da under load. Altså spilling.

Lenke til kommentar
ScrubLord skrev (17 minutter siden):

Haha, trolig drar den ikke så hardt, blir aldri varm, nå står den også godt ventilert, så det har jo en del å si. ^^

Med mindre du har ventilert den i et rom på 5C tviler jeg på at den holder seg under 40C under belastning.

Last ned denne benchmarken: https://opendata.blender.org/

Hvis du så påstår at den aldri går over 40C har du radiatoren i en isbøtte (eller ventilert ute)

Lenke til kommentar

Det går fint å spille på 5820k @ 4.4 GHz nå og i flere år fremover. Jeg har testet med 1080 Ti, 3080 og 3060 Ti. Skal man arbeide med å skape innhold derimot, da går det i sirup.

5820K sammen med 3060 Ti er gull det, selv 7 år senere. Man vet selv om man ikke er fornøyd og trenger noe nytt.

Lenke til kommentar

Er det noen forskjell på 11700K og 11900K som ikke kommer frem på Intels spec. oversikt? Ser det 100 MHz forskjell på all-core turbo, men det ordnes vel med en overklokk uansett.

Har vel egentlig bestemt meg for å bytte ut nåværende / "fjorårets" Asrock TaiChi Z390 + 9700K med enten:
Maximus XII Hero Z490 + 10900K
eller
Maximus XIII Hero Z590 + 11900K / 11700K (ser dette er - ikke overraskede - en populær combo her).

Hvordan forventes tilgjengeligheten å være i slutten av måneden?
Jeg har allerede en kjøper til nåværende oppsett, så tilgjengeligheten får bestemme om det blir Z490 eller Z590 på meg.

Selv om kjerne for kjerne, uten å se på annet, så kan jeg vel like gjerne kjøpe en 9900K istedet for å bytte brikkesett (med reinstallasjon av OS og alt annet det medfølger) og spare meg selv for masse arbeid.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (2 minutter siden):

turbo velocity boost samt bedre bin/minnekontroller. (10900k har 3200Mhz gear 1 stock mens resten er 2933 gear 1)

GamersNexus gjorde en test på Gear 1 vs. Gear 2 (hvis det var det du refererte til) - nå skal jeg ikke late som jeg forstår hva forskjellen er, men ytelsen i FPS så da ut til å være identisk i gjennomsnitt?

Og bedre minnekontroller, siden 3200 MHz RAM nå har default støtte med 11th gen., men er ikke dette løst med XMP uansett? Jeg driver ikke med RAM OC overhodet, så timings og CL-verdier er ikke noe jeg egentlig følger med på.

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (11 minutter siden):

Da vil det nok ha liten til ingen betydning for deg

Så i mitt tilfelle kan jeg altså like gjerne gå for 10. gen.?

Jeg må bare spørre om 11. gen, for jeg har ikke satt meg inn i det og jeg har en litt dårlig magefølelse, nettopp fordi det er helt nytt og alle bugs er garantert ikke luket ut ennå.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (1 minutt siden):

Vet ikke.. Veldig umodne bioser på 11th gen ennå så ytelsen er under par

Dette vil jo såklart bli bedre etterhvert, og de som justerer hver eneste lille bit i BIOS vil såklart tjene mest på dette i ytelse over tid, men for meg som ikke gjør annet enn å aktivere XMP og justere CPU-multiplier...

Jeg klarer ikke helt å forsvare risikoen på å være i praksis en betatester.

Hadde jeg - og alle andre som hadde vært interessert - fått delene (HK / CPU) til halv pris mot å sende inn alt av info. til Intel / hovedkortprodusent, så hadde det vært mer aktuelt. Men når alt betales av egen lomme...så har jeg en bedre følelse for 10. gen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...