Gå til innhold

Indeksfond vs The Motley Fool Stock Advisor

Indeksfond vs The Motley Fool Stock Advisor  

15 stemmer

1. 1. Indeksfond vs The Motley Fool Stock Advisor

• Indeksfond
      14
    • The Motley Fool Stock Advisor
      1

Anbefalte innlegg

Tenker å starte fast sparing i aksjer/fond. (Har satt inn en del allerede, i forskjellige fond.)

Noen her som har prøvd The Motley Fool Stock Advisor? Koster $99 i året og skal visstnok slå S&P 500 med flere hundre %. (Litt sånn "for godt til å være sant"?)

Samtidig har de holdt på siden 1993 og har gode omtaler overalt på nettet hvis man googler litt.

Alternativene for min del er å enten spare i indeksfond som jo kommer nokså nært S&P 500, eller følge Motley Fool Stock Advice og kjøpe aksjene de anbefaler på Nordnet. 

Har lang tidshorisont.

Hva ville du gjort?

Endret av Michael Scofield
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye tenkte du å investere der?

800-900 kr året for råd utgjør masse av totalsummen over tid og spesielt hvis ikke det er store beløp du planlegger å investere.

Er de 99dollarene trukket fra den historiske avkastningen de reklamerer med? Hvor ofte må du kjøpe og selge aksjene de anbefaler? Det er jo kurtasje ved både kjøp og salg, det er spreaden og det er valutapåslag ved kjøp og salg. Og hvor ofte må du inn og gjøre endringer i porteføljen din for å holde tritt? 

Hvor mange andre råd porteføljer tilbyr de og har de historisk tilbudt?

Jeg kan lage en nettside, sette opp 200 porteføljer med ulike aksjer og så fremhever og reklamerer jeg for den porteføljen som har gjort det best, mens jeg skjuler eller fjerner porteføljer som gjør det dårlig. Da ser jo jeg ut som et geni og det er veldig sannsynlig at ut av 200 fond vil et av de slå S&P med mange hundre prosent.

Har de en tech eller FAANG eller Tesla strategi i rådene sine? Ja da har de selvfølgelig slått s&p de siste årene. Det som hadde vært litt mer naturlig å sammenligne med da er jo nasdaq. Men har du relativt få aksjer sammenlignet med s&p, som jeg antar at de gjør så er det høyere risiko både for å vinne og tape. Så den risikojusterte avkastningen er ikke nødvendigvis høyere.

En annen ting å tenke på er jo. Hvis rådene deres fungerer som en bjellesau, men det er ikke et fond eller ETF man kan kjøpe gjennom de så betyr jo det at du ikke får samme avkastningen som de. Sier de kl 16 i morgen at det er lurt å selge Microsoft og heller kjøpe Tesla så får ikke du gjort det før noen timer etterpå, og da har jo gjennomsnittlig 50% av abonnementene deres allerede solgt microsoft og kjøpt tesla og du får da både dårligere salgspris og dårligere kjøpepris.

Og hvem er folkene bak dette? Er det en warren buffet type kan jo han få en fallende piano over hodet sitt og dø i morgen uten at de reklamerer for det. Hvilke råd får du da? Han som har sikret god historisk avkastning er jo vekk.

Jeg har brukt 2 min på siden deres så vet ikke om det er slik produktet deres fungerer, men prove me wrong. Inntil det blir det index fond på meg 🙂

Endret av Havm
Lenke til kommentar

Jeg blir alltid skeptisk når det viftes med slike utrolige prestasjoner, men etter å ha undersøkt litt nærmere har jeg blitt litt interessert selv. De har jevnt over gode anbefalinger.

Foreløpig er ikke dette noe for meg. Jeg er en hobby"investor" som handler en og annen aksje istedenfor å kaste bort penger på tipping og lotto. Om jeg derimot skal begynne å investere jevnlig tror jeg kanskje jeg vil vurdere ett års abonnement for å teste. Jeg tenker det kan være mye å lære der.

Søk på selskapet og les mange reviews. Prøv å finne dårlige reviews også for å se hva de skriver. Sett deg inn i hva de tilbyr og se på alternativer. Som nybegynner selv kan jeg se verdien av å abonnere på en eller annen slik tjeneste i en periode. Finn en tjeneste som tilbyr råd for den typen investering du ønsker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, PgUp said:

Hvis dette har så gode resultater, hvorfor er det ikke satt opp som et fond? De kunne jo tjent mye bedre på det. Veldig lett å forfalske resultater.

Det er ikke noe som tyder på at noen resultater er forfalsket. De som abonnerer har tilgang på all historikk og kan selv sjekke hva som har blitt anbefalt tidligere og hvordan det har gått med disse. Hvorfor tror du de ville tjent mer på å forvalte et fond? Det er vel heller ikke sikkert at de ønsker å forvalte et fond? Det er jo tros alt en helt annen type jobb. Jeg tviler på at disse mangler til salt på maten og når man har nok penger slutter penger som regel å bli motivasjonsfaktor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...