Gå til innhold

Varmepumpe sikrer at elektriske gravemaskiner tåler norsk vinter [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
oophus skrev (46 minutter siden):

8 timer oppetid er ikke nok for å erstatte alle maskiner med batteri-elektriske gravemaskiner. Du trenger energilagring når man skal kvitte seg med diesel, og batterier og elektrolyse/brenselceller er allerede i bruk. 

Men da kan den hurtiglades, man kan ha en mobil hurtiglader som man bruker i pausene og dermed kjøre maskinen 24/7. Mye billigere og enklere, og man kan bruke billkg strøm. 

Lenke til kommentar
NERVI skrev (16 minutter siden):

Det er for by-anlegg, helt sikkert, men i anlegg jobber man oftest mer enn 8 timer. Til et begrenset bruksområde, ok, men veibygging, anleggsdrift utenfor sentrum og med skiftarbeid så er ikke strøm og effekt like 

Og for det bruksområdet kan den hurtiglades i pauser.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (8 minutter siden):

Og for det bruksområdet kan den hurtiglades i pauser.

Det forutsetter at arbeidsstedet er stasjonært også. På et motorveiprosjekt er det ikke det. Så kan man tenke seg hva som må rigges av ladepunkter, effetbehov osv. Batteriferjer har ikke vist seg å være en suksess uten dieseldrift i tillegg.

I et globalt perspektiv, med et relevant tidsperspektiv - eks. 30 år til overgang og 100 år frem fra nå, så kommer man til å måtte realitesvurdere ressursbruken og hva som finnes å rutte med. Vind og vann kan vi regne med, men metaller og mineraler må hentes et sted. Og prosesseres, handles, transporteres, transporteres gjenvinnes osv. En brenselcelle og et elektrolyserør er gjenvinnbart til en helt annen "kostnad" enn dagens batterier, og platina finnes til det doble tidsperspektivet man anslår for batteri-råvarer.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (33 minutter siden):

Men da kan den hurtiglades, man kan ha en mobil hurtiglader som man bruker i pausene og dermed kjøre maskinen 24/7. Mye billigere og enklere, og man kan bruke billkg strøm. 

Den mobile hurtigladeren må ha energilagring. 

Er energiforbruket høyt, så blir det billigere med å inkludere H2. 

Et stasjonært batteri kan løse problemet for ett kjøretøy. Et stasjonært batteri og elektrolyse/brenselcelle kan dekarbonisere hele annleggsplassen. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I grustak feks så kjører man ofte i 14 timer, å da går det også endel diesel hvis du sitter å mater knuseren feks - Så der er nok ikke el egnet ennå, isåfall måtte det være om det er såpass stasjonært at man hadde skikkelig strøm tilkoblet hele tiden. 

 

I vår bedrift står ofte maskina i uker/måneder ute i skogen, da er det nokså vondt å få ladet hver dag, noe jeg vil tro det også er i endel scenarioer ellers hvor man bare er en dag eller to på hvert sted

Endret av daruu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (40 minutter siden):

Og for det bruksområdet kan den hurtiglades i pauser.

Vi pleide å si at et fem-minutt er ca. 10 minutter og ikke et kvarter. Har man 3 til 10 maskiner i sving, og anleggsområdet er en halv kvadratkilometer og ikke noen få 1000 kvadratmeter så blir batteridrift ugjendrivelig et spørsmål om ladepunkter, effekt og tidsbruk. Men til by-bruk, ok.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (1 time siden):

Og for det bruksområdet kan den hurtiglades i pauser.

Man må enten belte maskinen til et ladepunkt eller ha ladepunkter på enhver lokalitet. En byggegrop på noen få tusen kvadratmeter og ytterst få maskiner, osv. Jeg ser at det finnes et marked på små byggeplasser, helst sentralt og med lett arbeid. En stasjonær lastemaskin kan like gjerne kables som å gå helt ut på batteri.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

Batteriferjer har ikke vist seg å være en suksess uten dieseldrift i tillegg.

Mener du at MF Ampere ikke er en suksess?

Jeg ser ikke problemet med diesel i hybridkombinasjon så lenge det årlige dieselforbruket er svært mye lavere enn ved ren dieseldrift.

Hvis valget står mellom 1. fortsatt dieseldrift, 2. eldrift med diesel-bakcup og 3. mer eksotiske løsninger som man kanskje må vente lengre på (f.eks faststoffbatterier), så mener jeg 2. er det definitivt det beste valget. Skip varer ikke evig så det er gode muligheter for ytterligere oppgraderinger noen år fram i tid når eksotisk teknologi har blitt mindre eksotisk.

daruu skrev (1 time siden):

I grustak feks så kjører man ofte i 14 timer, å da går det også endel diesel hvis du sitter å mater knuseren feks - Så der er nok ikke el egnet ennå, isåfall måtte det være om det er såpass stasjonært at man hadde skikkelig strøm tilkoblet hele tiden. 

Grustak er rimelig stasjonære. De har ofte et bånd med elmotorer som løfter massene opp til en "sil" som sorterer grusmassene etter størrelse. Også er det normalt med en arbeidsbrakke av hensyn til arbeidsmiljøloven. Altså strømtilførsel og lademuligheter i grustaket.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Mener du at MF Ampere ikke er en suksess?

Jeg ser ikke problemet med diesel i hybridkombinasjon så lenge det årlige dieselforbruket er svært mye lavere enn ved ren dieseldrift.

Hvis valget står mellom 1. fortsatt dieseldrift, 2. eldrift med diesel-bakcup og 3. mer eksotiske løsninger som man kanskje må vente lengre på (f.eks faststoffbatterier), så mener jeg 2. er det definitivt det beste valget. Skip varer ikke evig så det er gode muligheter for ytterligere oppgraderinger noen år fram i tid når eksotisk teknologi har blitt mindre eksotisk.

Grustak er rimelig stasjonære. De har ofte et bånd med elmotorer som løfter massene opp til en "sil" som sorterer grusmassene etter størrelse. Også er det normalt med en arbeidsbrakke av hensyn til arbeidsmiljøloven. Altså strømtilførsel og lademuligheter i grustaket.

Jo, man må visst ha diesel back-up. Og en gravemaskin som jobber stasjonært kan like gjerne ta strøm fra kabel som fra batteri, men jeg ser at en byggeplass i byenen kan benytte bateridrift til lette ambulerende oppgaver. Men artikkelen handler om ren batteridrift og klimavern for helårsdrift i norden. Så nevner jeg anvendelsnisjer for løsningen.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Grustak er rimelig stasjonære. De har ofte et bånd med elmotorer som løfter massene opp til en "sil" som sorterer grusmassene etter størrelse. Også er det normalt med en arbeidsbrakke av hensyn til arbeidsmiljøloven. Altså strømtilførsel og lademuligheter i grustaket.

Det kommer helt an på grustaket. Noen har faste knusere på ett sted, noen har "mobile" knusverk som flyttes rundt. Sistnevnte har ihvertfall digre dieselmotorer. 

Grustak er (ihvertfall her i området) ofte plassert langt unna folk, noe som også gjerne begrenser tilgjengelig strømmengde uten massive påkostninger. Nå vet ikke jeg akkurat hvor mye strøm ei 40t gravemaskin bruker per dag og hvor store batterier de har, men jeg vil tro at om man feks har 4x 40-50tonns maskiner som skal lades opp samtidig ila de 8 timene de står vil man få noen kapasitetsutfordringer.

Legg gjerne etterhvert til strøm til 3-4 digre hjullastere og 1-2 dumpere som også skal lades opp de 8 timene så blir det et massivt strømtrekk...! 

 

Men som nevnt, det funker nok ok med el gravemaskin mange steder, men ikke overalt. 

Endret av daruu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...