oophus Skrevet 25. februar 2021 Del Skrevet 25. februar 2021 Simen1 skrev (4 minutter siden): Det er like selvsagt for hydrogenbransjen at hydrogen er best, som det er konsensus blant sauebønder om at ulv er noe dritt. Kan du definere "hydrogenbransjen"? Firma som tidligere var avhengig av O&G sektoren hopper nå over til å kjøpe seg inn i fornybar energiproduksjon mot eget forbruk og dermed hydrogenproduksjon mot metanol og ammoniakk f.eks. Er disse en del av "hydrogenbransjen"? Simen1 skrev (6 minutter siden): Nei, det må ikke være utslippsfritt for en hver pris. Det er fullt mulig å bruke dieselbåter ut levetida si, eller følge diesel-pluginhybrid-konseptet på sjøen også. Man må følge IMO krav uansett. Samt på samme måte som at enkelte byer nå starter å forby diesel ved X år, så gjør havner det også med planer om å forby skip med for høye utslipp. Det tvinger en forandring, selv om skipene lever i 30 år. Altså må de før eller siden inn for å bytte 10-15 år gamle diesel-maskiner for å erstatte dem med noe annet, hvis ikke må man kaste et skrog som lever 10-15 år til. Simen1 skrev (10 minutter siden): Prinsipprytteriet om absolutt null utslipp til en hver tid koster mer enn det smaker. Kun fordi man idag ser løsninger som fungerer med hydrogen, så mener du det er bedre å beholde Diesel? Det å sette krav gjør at skiftet kommer tidligere. Om man godtar at skip skal få lov til å forurense som de har gjort i 30 år til, så blir det for sent .Om 30 år, så skal alt være ombygd og solgt etter IMO krav. Og godt er det! For hva sier den? Zero-Emissions 2050! Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 25. februar 2021 Del Skrevet 25. februar 2021 16 hours ago, Ketill Jacobsen said: Ser absolutt ut som det! Jeg har hatt inntrykk av at de fleste LNG-motorer er "dual fuel" motorer, altså kan gå på både diesel og LNG. For øvrig fra artikkel jeg fant på nettet: "A diesel ICE can be easily converted to an LNG-diesel 2F ICE, which makes the technology suitable for both new ICE manufacturing and retrofitting existing diesel ICEs". Det positive er også at en LNG-motor ganske lett kan konverteres til hydrogen eller ammoniakkdrift! Slike aggeregater hvor motor og generator står på en felles ramme, er ganske standardiserte, og enkle å bytte ut. Så det er kanskje grunnen til at det blir gjort slik, heller en å plundre med ombygging ombord. Det er to hovedtyper LNG motorer, begge typer skal kunne gå på ammoniakk: Dual Fuel - som bruker diesel for å antenne gassen. De kan enkelt gå på diesel tror jeg (Wärtsila satser på denne typen https://www.tu.no/artikler/satser-pa-dieselmotorer-som-kan-bygges-om-til-gass-og-andre-drivstoff/493300?key=Pmyp7uqc ) Lean Burn - som bruker tennplugger, kan ikke uten videre gå på diesel (Bergen Engines satser på denne typen https://www.tu.no/artikler/bergen-engines-pa-vei-mot-ammoniakk-og-hydrogen-framtid/505913?key=dy6KZBRf ) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå