Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spotter 12V

Anbefalte innlegg

Forrige eier av huset var elektriker, og hadde mye halvferdige planer.

Blant annet var det lagt opp til 2 tilleggsspotter over trappen. Spotkasser, driver, kabling etc er 99% komplett.

Etter å ha fulgt K-røret på kaldloft, finner jeg at denne er trukket til 3 spotter over en kjøkkenøy.

Over den ene spotten, ligger det nye K-røret med kabler, men er ikke tilkoblet.

Spottene over kjøkkenøyen funker og er i daglig bruk, disse drives av en driver, med switch dim. De driverne over trappegangen, er uten switch dim.

Joda, jeg brude nok ha ringt en elektriker, men jeg gjorde et forsøk med å koble L og N fra de nye på den gamle strømforsyningen, men da ble det konstant lys. Er det mulig i dette tilfellet å utelate switch dim på de 3 eksisterende, og sette opp en vanlig dimmer, slik at alt går på samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anderspr0 skrev (21 timer siden):

Joda, jeg brude nok ha ringt en elektriker, men jeg gjorde et forsøk med å koble L og N fra de nye på den gamle strømforsyningen, men da ble det konstant lys. Er det mulig i dette tilfellet å utelate switch dim på de 3 eksisterende, og sette opp en vanlig dimmer, slik at alt går på samme?

Normalt ikke, kommer helt an på driveren

Luske_Ludvig skrev (35 minutter siden):

Hva er forskjell på switch dim og vanlig dim? 

Vanlig dim er som oftest fasedimming, hvor de kapper av deler av sinuskurven på forkant eller etterkant av sinus kurven, og det gjøres før driver, pære ect.

Switchdim gjøres direkte i driveren, hvor man kobler til en en-polet impulsbryter, L via bryter til Switchdim inngang. Så trykker man på bryteren for av og på, og holder for å dimme opp og ned. Litt mer å vende seg til enn vribryter, og litt mindre nøyaktig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gikk ikke nei. Skjønner mer av de type driverne nå.

Fikk kjøpt en switch-dim for de utilkoblede spottene. Ble da 2 switch-dim på samme dimmer, men av ulike merker. Funker dårlig, da de har forskjellig responstid og dimmer ujevnt. Må altså ha 2 like switch-dimmere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...