Gå til innhold

Ny i Linux! Bestemt meg for red hat! hjelp!

Anbefalte innlegg

fedora er _veldig_ lett å sette opp som vebserver. sikkerheten skal jeg ikke uttale meg om...

Du kan godt si det, fordi jeg tenkte og prøve Fedora som webserver(apache) men er veldig opptatt av sikkerhet.

Regner med at han ikke ville uttale seg siden han ikke føler seg kompetent til det, IKKE fordi Fedora har tvilsom sikkerhet :) Fedora har tvert imot intet slikt rykte (godt testet, fornuftige defaults, raske sikkerhetsfikser (som f.eks. det nyeste kjernehullet)).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ssh pleier å være 0 problem. kommer ofte til og med preinstallert...

Jepp, derfor jeg la spesielt vekt på Apache, for den KAN være vanskelig noen ganger :p

Vil nødig starte en fight mellom *bsd og Linux men anbefaler dere *bsd framfor linux til mitt bruk? Er *bsd like vanskelig som Linux? :p

Lenke til kommentar
ssh pleier å være 0 problem. kommer ofte til og med preinstallert...

Jepp, derfor jeg la spesielt vekt på Apache, for den KAN være vanskelig noen ganger :p

Vil nødig starte en fight mellom *bsd og Linux men anbefaler dere *bsd framfor linux til mitt bruk? Er *bsd like vanskelig som Linux? :p

om f.eks freebsd er vanskelig eller ikke er vel en smule relativt. joda, det kan for noen virke vanskelige, jeg fant det derimot ganske logisk og lett å sette seg inn i (kunne noe linux fra før). Apache kunne enkelt installeres via ports (pakkesystemet) sammen med php og mysql. Med apache får man med en ganske godt gjennomtenkt httpd.conf-fil som er veldig god og beskrivende.

Jeg mener det er verdt å prøve det, tar en del mindre ressurser enn fedora, og ikke minst, man legger inn et minimalt system uten all dritten, og legger inn alt man trenger via ports.

www.freebsd.org

*BSD regnes som meget sikkert, spesielt openbsd, men personlig anbefaler jeg freebsd, som heller ikke er kjent for særlig med hull.

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar

Bruker *bsd kjerner(kernel) slik som Linux? Jeg skal bare sette opp en server uten X . Med ssh,apache, ftp og kanskje noe annet. Er dette lett i *bsd? Finnes det en guide? Hvordan instalerer jeg ting i *bsd er det slik som i Linux (./configure, make, make install) hvis jeg ikke finner ting i ports da. Openbsd er den lettere enn Freebsd og sette opp?

Tusen takk for svar

Lenke til kommentar

Moesen:

1. Alle operativsystem, inlk. windows, har kernel.

2. Det du er ute etter mht guide og installerings-vennlighet heter FreeBSD. Tro meg.

3. OpenBSD er ikke lettere enn FreeBSD å sette opp.

4. Dersom du ikke trenger annet enn ftp, ssh og apache [og er litt paranoid], kan du sjekke ut OpenBSD. Hvis du får problemer med partisjoneringen, bør du gi opp og bruke FreeBSD.

Lenke til kommentar
Bruker *bsd kjerner(kernel) slik som Linux? Jeg skal bare sette opp en server uten X . Med ssh,apache, ftp og kanskje noe annet. Er dette lett i *bsd? Finnes det en guide? Hvordan instalerer jeg ting i *bsd er det slik som i Linux (./configure, make, make install) hvis jeg ikke finner ting i ports da. Openbsd er den lettere enn Freebsd og sette opp?

Tusen takk for svar

Legger du inn en minimal install har du allerede sshd, apache og f.eks proftpd er lett å installere, bruk rett og slett ports, da compiler den og installerer for deg.

cd /usr/ports/www/apache20 && make install clean

cd /usr/ports/ftp/proftpd && make install clean

Alt står i handbook. http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/

Edit: hvis du ikke finner i ports? joda, det finnes bare ca. 10.000 programmer liggende i ports, dekker det meste av alt. Men ja, installasjonsprosedyren er lik linux. Kan du litt linux skulle du kunne få til freebsd ganske lett. Skaff cd1 til freebsd 4.9, bruk 5.2 hvis du absolutt har masse jalla hardware som ikke støttes av 4.9. 5.2 er development, ingen sane serveradmin bruker developmentversjoner av et os som server, iallefall ikke i bsd-verdenen).

OpenBSD er jo også coolio, men skal du installere den så burde du ha lyst til å lese handbook.

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar

Satte opp en apache med ftpaccess i fedora - det var kjempelett. bare ta custom i setupen, legge inn ftp (vsftpd og apache+webalizer), mekke en bruker webpage uten shell (sette shell til nologin) og med hjemmekatalog i /var/www, opprette en gruppe web, gi denne eierskap med lese/skrive av var/www (root eier), og skru på chroot i vsftpd.conf.

Lenke til kommentar
Satte opp en apache med ftpaccess i fedora - det var kjempelett. bare ta custom i setupen, legge inn ftp (vsftpd og apache+webalizer), mekke en bruker webpage uten shell (sette shell til nologin) og med hjemmekatalog i /var/www, opprette en gruppe web, gi denne eierskap med lese/skrive av var/www (root eier), og skru på chroot i vsftpd.conf.

Tillegg (Gjelder FedoraCore1/RH9):

Bruk av SFTP.

Ha vsftpd oppe på maskinen men steng for i brannmuren. Du vil ikke at de skal går rett på ftp porten (Alt for åpent)

Ha SSH oppe å gå.

Brukeren må da velge SSH og ikke FTP i ftp klienten. Oppfører seg som en helt vanlig ftp klient.

Lenke til kommentar
Moesen:

1. Alle operativsystem, inlk. windows, har kernel.

Jada, men det jeg spurte om var om compilering og slike ting er lik Linux.

Og en stor takk til deg Nichotin som gjør forståelse til en lek. :thumbs:

kernelen i bsd fungererer på en litt annen måte enn i linux, men det er like lett å legge inn den støtten du ønsker allikevel.

FreeBSD kernelconfig:

http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1...rnelconfig.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...